اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری.اطلاعیه شماره ۳۱:مجمع عمومی کارگران نفت در چهار محال و بختیاری, ادامه اعتصاب کارگران پیمانی و اعتراضات کارکنان رسمی نفت

اخبار نفت، ویژه اعتصابات سراسری: شماره ۳۱: گزارشها از ادامه اعتصاب کارگران پیمانی نفت و اشکال دیگر اعتراضی این کارگران در محیط های کار خبر میدهند. در عین حال بار دیگر کارکنان رسمی نفت در بخشهای مختلف فلات قاره دست به اعتصاب زدند و پیگیر مطالباتشان شدند. تاکید کارگران در مراکز مختلف نفتی ادامه اعتصاب تا عملی شدن خواستهاست.
یک رویداد قابل توجه و مهم تشکیل مجمع عمومی بزرگ کارگران پروژه ای نفت در استان چهار محال و بختیاری امروز دهم مرداد ماه بود. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در مورد این مجمع چنین گزارش میدهد: “روز ١٠ مرداد بنا با فراخوان قبلی کارگران پروژه‌ه ای نفتی و صنعتگران ساکن استان چهارمحال و بختیاری با برگزاری مجمع عمومی خود در شهرستان هفشجان بر تداوم اعتصاب تا رسیدن به خواستهایشان تاکید کردند. بدین ترتیب این کارگران مخالفت قاطع خود را به نظرخواهی سردمداران گروه مدیریت پایپینگ مبنی بر پایان اعتصاب آنهم در حالیکه خواستهای آنها پاسخی نگرفته است، اعلام کردند.
در این مجمع عمومی شرکت‌کنندگان که از کارگران پروژه‌ای مراکز مختلف بودند درباره مشکلات کاری و مطالبات بر حق خود سخن گفتند و بر روی خواستهایشان تاکید کردند. برگزاری مجمع عمومی توسط کارگران پروژه ای در هفشجان یک پیشروی بزرگ در اعتصاب کارگران پیمانی نفت و یک الگو برای این کارگران در سطح سراسری است. مجمع عمومی کارگران مکانی برای تصمیم گیری جمعی، انتخاب نمایندگان واقعی کارگری، به اجماع رسیدن بر سر خواستها و مطالبات و متحد شدن حول آنهاست. مجمع عمومی کارگران پیمانی نفت ساکن استان چهارمحال و بختیاری نشانگر عملی بودن ایجاد آن در همه جاست.”
یک رویداد دیگر در اعتصاب کارگران نفت اعتصاب رانندگان شرکت نفت سروستان و کارگران بخش تعمیرات پالایشگاه اصفهان در اعتراض به سطح نازل حقوقهایشان و اخراجها است. یک تاکید کارگران پیمانی اعتصابی در نفت اینست که دستمزد هیچ کارگری نباید کمتر از ۱۲ میلیون تومان باشد و در عین حال دستمزدها و حقوقها بنا بر رده های مختلف تخصصی باید افزایش یابد و اکنون که زیر فشار اعتصاب کارگران در مراکزی کارفرمایان ناگزیر به افزایش دوبرابر مزد و قبول بیست روز کار و ده روز مرخصی شده اند، کارگران اعتصابی در هیچ کجای دیگر نباید به کمتر از این رضایت دهند.
از سوی دیگر روز جمعه هشتم مرداد ماه جمعی از کارکنان رسمی عملیاتی شرکت نفت فلات قاره شاغل در سکوی عملیاتی فروزان، پرسنل منطقه بهرگان فلات قاره، پرسنل خشکی فلات قاره و سکوی ابوذر در اعتراض به محدودیت‌های اعمال شده و نحوه افزایشات عمومی سال ۱۴۰۰ تجمع کرده و خواستار حذف محدودیت سقف حقوق برای کارکنان عملیاتی نفت شدند. این مساله یک موضوع اعتراض همه کارکنان رسمی شاغل در مراکز نفتی است و بخاطر آن بارها تجمع اعتراضی سراسری برپا کرده اند. کارکنان رسمی نفت در تجمعات امروز خود بار دیگر اولتیماتوم دادند که اگر تا آخر مرداد به خواست آنها پاسخ داده نشود بطور سراسری تجمع خواهند کرد. گفتنی است که زیر فشار این اعتراضات در ششم تیرماه کمیسیون انرژی مجلس در جلسه خود مصوب کرد که حقوق تیرماه کارکنان رسمی طبق خواسته‌ آنها اصلاح شود اما تنها محدودیت افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی حذف و محدودیت سقف حقوق و باقی آیتم‌هایی که منجر به ایجاد کسوراتی در حقوق سال ۱۴۰۰ شده بود به جای خود باقی ماند. علاوه بر این موضوع تحمیل مالیات های سنگین و عدم ایمنی محیط کار که هر روزه قربانی میگیرد از دیگر موضوعات اعتراضات کارکنان رسمی نفت است. کارگران غیر رسمی نفت قبلا حمایت خود را از همکاران رسمی خود و خواستها و مطالبات آنها اعلام کرده اند.
از خواستها و مبارزات کارگران نفت باید وسیعا پشتیبانی کرد و صدای این اعتراضات را جهانی نمود.
حزب کمونیست کارگری ایران
10 مرداد۱۴۰۰، 1 اوت ٢٠٢١

لیست همبستگی ها با کارگران اعتصابی نفت:
-اعلام همبستگی رانندگان نفتکش در تهران، تجمع کارگران صنایع در فولادشهر اصفهان در حمایت از کارگران اعتصابی نفت
-همبستگی کارگران حمل و نقل با کارگران نفت و اعلام آمادگی به پیوستن به اعتصاب در صورت پاسخ نگرفتن خواستهای کارگران

  • همبستگی رانندگان کامیون دهلران و رانندگان نفتکش در اصفهان و کامیونداران یزد
  • بیانیه های حمایتی کارگران فولاد اهواز و نیشکر هفت تپه و بیانیه های حمایتی مستقل و یا جمعی تشکلهای مختلف کارگری از جمله اتحادیه آزاد کارگران ایران، انجمن برق و فلز کرمانشاه، سندیکای شرکت واحد، سندیکای نیشکر هفت تپه، اتحاد بازنشستگان، کمیته هماهنگی برای ایجاد تشکلهای کارگری و کمیته پیگیری برای ایجاد تشکلهای کارگری، سندیکای فلزکار مکانیک، سندیکای نقاشان البرز، کارگران و استادکاران ساختمانی مریوان و سروآباد، – کمیته دفاع از کارگران اعتصابی
  • بیانیه های مستقل و یا جمعی و تشکلها و گروه هایی از معلمان، بازنشستگان، فعالین دفاع از حقوق زن، فعالین دفاع از حقوق کودک و دانشجویان از جمله شورای بازنشستگان ایران، کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر، کانون صنفی معلمان تهران، کانون های صنفی معلمان الیگودرز، گیلان، سقز و زیویه)، مریوان، ندای زنان ایران، و دانشجویان پیشتاز اصفهان، انجمن صنفی
  • همبستگی مادران و خانواده های دادخواه از جمله گوهر عشقی مادر ستار بهشتی که بدست جانیان اسلامی به قتل رسید و مادران آبانماه از جمله مادر نوید بهبودی ، مهرزاد رضایی و مادر رضا معظمی گودرزی و طومارهای اعتراض از سوی فعالین کارگران در سنندج و نیز در آذربایجان غربی، بیانیه ها و پیامهای حمایتی فعالین سرشناس کارگری، بیانیه جمع ها و گروه هایی از مردم از میان کولبران، کارگران بیکار، فعالین دفاع از حقوق کودک، فعالین دفاع از حقوق زن و دانشجویان. شعار نویسی در شهرهای مختلف در حمایت از کارگران نفت و نصب پوسترهایی در خیابان‌های اردبیل در حمایت از کارگران و اعتصاب سراسری کارگران نفت
    -بیانیه های حمایتی 5 کنفدراسیون اتحادیه های کارگری در فرانسه: کنفدراسیون فرانسوی دمکراتیک کار (CFDT)، کنفدراسیون عمومی کار (CGT)، فدراسیون سندیکایی متحد (FSU)، اتحاد سندیکایی همبستگی (Solidaires)، اتحاد ملی سندیکاهای خودگردان یا مستقل (UNSA)، اتحادیه کارگران پاکستان، شورای اتحادیه های صنفی استرالیا (ACTU)، اتحادیه عمومی کارگران بخش نفت و گاز عراق، اتحادیه یونیفور کانادا، شبکه سراسری نمایندگان محل کار انگلستان (NSSN) ، فدراسیون بین‌المللی پتروشیمی اینداسترالا، شبکه بین‌المللی سندیکایی همبستگی و مبارزه مشتمل از دهها اتحادیه و تشکل و زیر مجموعه از کشورهای مختلف از آمریکا. اروپا، آفریقا و عراق. ترکیه و..
    اعلام حمایت سعید نعما دبیر کل فدراسیون اتحادیه های کارگری در عراق، استفانی اسمیت دبیر کل اتحادیه کارگران خدمات دولتی بریتیش کلمبیا، استفانی ون سیچوسکی دبیر کل شورای اتحادیه های کارگری بریتیش کلمبیا، سمیر نوری سخنگوی کمیته بین المللی علیه اعدام در عراق، جوزف داهر از رهبری حزب سولیداریتی چپ سوییس، پتیتر تاچل مدیر بنیاد پیتر تاچل و از کمپینر های سیاسی شناخته شده جهانی در انگلیس و جان کلارک یکی دیگر از کمپینر های سیاسی شناخته شده از کاناد و مسعود ارژنگ از فعالین اتحادیه ای در ونکوور کانادا با گذاشتن امضا در زیر نامه ای که کمپین برای آزادی کارگران زندانی به شماری از اتحادیه های کارگری در سطح جهانی ارسال کرده و طلب حمایت از کارگران اعتصابی در نفت را نموده است.
    پیام همبستگی خوزه بوداس ، دبیر کل فدراسیون واحدهای کارگران نفت ونزوئلا (Futpv) از اعتصاب کارگران پیمانی نفت

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …