اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۵ آبان ۹۸ ۶ نوامبر ۲۰۱۹

تهیه و تنظیم: عزیزه لطفی

کانی محمدی: به خواهرم گفته شده اگر اعتراف نکنی، پدرت را بازداشت می‌کنیم

«به خواهرم زهرا گفته‌اند اگر به ارتباط با احزاب کُورد اعتراف نکنی، تمام اعضای خانواده، از جمله پدرت را بازداشت می‌کنیم. پدر من در مدت بازداشت زهرا سه بار سکته خفیف کرده است.»

این جملات، بخشی از حرف‌های خواهر «زهرا محمدی» است که بیش از ۱۶۰ روز از بازداشت او می‌گذرد.
زهرا محمدی ۲۹ سال دارد و عضو هیأت مدیره «انجمن فرهنگی نوژین» و معلم زبان کُردی است. او از روز دوم خرداد ۱۳۹۸ در بازداشت به سر می‌برد.

کانی محمدی»، خواهر این فعال مدنی که پیش‌تر از تلاش بازجویان پرونده زهرا برای گرفتن اعترافات اجباری از او خبر داده بود، حالا می‌گوید اتهام‌های جدیدی به پرونده خواهرش اضافه شده است.

نامه سپیده قلیان به مردم

سلام به مردم عزیز

رابطه‌ی زندانی سیاسی با حاکمیت، از هر جناح و دسته‌ای، رابطه‌ی قربانی و جلاد است. دستگاه‌های سرکوب و نهادهای امنیتی، فعال سیاسی را به عنوان ابزاری می‌بینند که با زندانی کردنش، با شکنجه‌اش و با ساختن نامستندهای صدا و سیما در موردش، سیاست ارعاب عمومی برای پیشگیری از اعتراضات را پیش ببرند. این نهادها زندگی شخصی، حیات شغلی و وضعیت تحصیلی زندانی را با بحران مواجه می‌کنند، تا دیگرانی که دل در گروی تغییر وضعیت موجود دارند، از سرنوشت زندانی سیاسی نتیجه بگیرند که بهتر است سکوت کنند.

جناح‌های دیگر حکومتی، که در درگیری‌های جناحی، نتوانسته‌اند بخشی از قدرت که مطلوب‌شان بوده است را به دست بیاورند هم، زندانی سیاسی را به شکل دیگری قربانی می‌کنند. مصداق بارز این قربانی سازی، استفاده از نام زندانیان سیاسی، در نطق‌های رای جمع‌کنی نمایندگان لیست امید است. برای آن‌ها زندانی سیاسی تنها یک نام است که با تکیه بر آن، اولاً خود را از خشونت و سرکوب‌گری مبری جلوه دهند و در عین حال در بازی‌های پشت پرده با برگ «نام زندانی سیاسی» قمار سیاست بازی کنند. این اصلاح‌طلبانِ معتدل شده، احتمالاً به عمد فراموش می‌کنند فاجعه‌ی خاتون آباد در دوره‌ی قدرت آن‌ها بروز کرده است و زندان‌های ایران در زمان یکه‌تازی آن‌ها در دولت و مجلس، مملو از معترضان سیاسی بوده است.

اما مبتذل‌ترین، سخیف‌ترین و رذیلانه‌ترین شکل سو استفاده از نام زندانیان سیاسی، توسط فرقه‌ی بهار و جناح بهاری جمهوری اسلامی انجام شده است. عبدالرضا داوری، در یک نمایش ناشیانه، والدین من را پیدا می‌کند، به آن‌ها وعده‌ی آزادی من را می‌دهد، برای آن‌ها و از طرف آن‌ها، نامه‌ای با تکیه بر دعواهای جناحی می‌نویسد و آن را در دبیرخانه‌ی قوه‌ی قضاییه ثبت می‌کند. تنها چند روز پس از آزادی من و زندانیان هفت‌تپه و روز کارگر، او مزورانه مدعی می‌شود که این آزادی مرهون آن نامه بوده است. هر چند نمی‌گوید نگارنده‌ی نامه خودش بوده است. اما خطاب به آقای رئیسی، طوری آدرس می‌دهد که بله! ایها الناس! بدانید که دعوای باندی و نامه‌ی ما، دلیل اصلی این آزادی بوده است.

جناح و فرقه‌ی بهار، هر قدر هم که تلاش کند، نخواهد توانست سال‌های خفقان و فشار و سرکوب فعالان سیاسی را از ذهنیت افکار عمومی پاک کند. برخی از محبوسین آن دوران، هنوز در زندان‌اند. بنابراین اگر قرار بر نامه نگاری باشد، داوری بهتر است نامه‌ای به احمدی‌نژاد بنویسد و از وضعیت زندانیان کهریزک و اوین و از خون‌های هشتاد و هشت بپرسد.

تزویر اهالی فرقه‌ی بهار، که تلاش می‌کنند مفسدین اقتصادی زندانی شده از گروهشان را به عنوان زندانی سیاسی حقنه کنند و این افراد را با صدها زندانی سیاسی گمنام جمع ببندند، بی‌آنکه من و ما بگوییم روشن است. اما در مقابل این قِسم سو استفاده، باید با قاطعیت و شدت ایستاد و افشاگری کرد.

من این رفتار عبدالرضا داوری را نه سو استفاده از شخص خودم، که پیش بردن یک سیاست مزورانه، خائنانه و در عین حال سرکوب‌گرانه می‌دانم، و تا آنجا که به من مربوط می‌شود، محکوم می‌کنم.

سپیده قلیان

۱۲ آبان ۱۳۹۸


احضار پروین محمدی

روز چهارم آبان پروین محمدی نایب رئییس اتحادیه آزاد کارگران ایران برای اجرای حکم یک سال زندان خود احضار گردید.

پروین محمدی در آستانه اول ماه مه در ششم اردیبهشت همراه با تعدادی دیگر از فعالین کارگری بازداشت و بعد از پانزده روز به قید کفالت آزاد شده بود. از دیگر بازداشت شدگان آن روز هاله صفرزاده و علیرضا ثقفی دو کانون مدافعان حقوق کارگر هستند که آنها نیز یک سال حکم زندان گرفته اند. بعلاوه نداناجی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر است که همچنان در بازداشت بسر میبرد. هم اکنون کارزاری در حمایت از بازداشت شدگان روز جهانی کارگری در جریان است. یک تاکید مهم این کارزار بر برگزاری مراسم اول مه به عنوان حق مسلم کارگران و همه مردم است. احکام صادر شده برای پروین محمدی، علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده و دیگر بازداشت شدگان روز جهانی کارگر باید لغو شود. ندا ناجی، کارگران زندانی و دیگر زندانیان سیاسی باید فورا و بدون قید و شرط آزاد شوند.

کمپین برای آزادی کارگران زندانی

پنجم آبانماه ۹۸

استان فارس؛ بیش از ٧ هزار دانش‌آموز دیرآموز خدمات آموزشی دریافت نمی‌کنند.

محسن بهشتی پور، رئیس آموزش و پرورش استثنایی فارس گفت: بیش از هفت هزار و ۶۴۴ دانش آموز دیر آموز در استان فارس وجود دارند که هیچ خدماتی دریافت نمی کنند.

او در خصوص چالش های بخش آموزش و پرورش استثنایی گفت: کمبود فضای آموزشی در شهر شیراز ، عدم وجود فضای آموزشی در شهر صدرا و نبود مدارس لازم در بسیاری از نقاط کلان شهر شیراز از جمله چالش هایی است که در استان شاهد آن هستیم.

بهشتی با اشاره به عدم مناسب سازی شهری عنوان کرد: هنوز شرایط شهری برای معلولین مناسب سازی نشده است و برای بیش از چهار هزار خانواده ای که در شیراز دارای فرزند معلول هستند هیچ فضای تفریحی مناسبی در نظر گرفته نشده است.


طرح کودک همسری مجددا به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع داده شد

طیبه سیاووشی، نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: طرح کودک همسری و اصلاحیه ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی که افزایش حداقل سن ازدواج را مطرح می‌کند، برای بررسی دوباره به کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس ارجاع داده شد.

وی افزود: علیرغم همه تلاش‌های انجام شده، در نهایت گزارش رد طرح کودک همسری از کمیسیون حقوقی و قضایی به صحن علنی مجلس آمد. پس از بحث و بررسی‌های بسیار، نمایندگان به اتفاق آرا به پیشنهاد رئیس مجلس مبنی بر بازگشت مجدد طرح به کمیسیون حقوقی و قضایی رأی دادند.

سیاووشی ادامه داد: تلاش کرده‌ایم در این طرح، بندی را که اجازه می‌دهد دختران زیر ۱۳ سال و پسران زیر ۱۵ سال ازدواج کنند، یعنی بند به اذن ولی و به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح برای پیشگیری از اجبار والدین به ازدواج فرزندانشان در زیر سن قانونی از ماده قانونی حذف شود.
سیاوشی در پایان مدعی شد: بررسی‌های کارشناسی کمیسیون حقوقی و قضایی به سرعت انجام می شود و نتیجه آن تا نیمه آبان ماه سال‌جاری به صحن مجلس ارائه خواهد شد.


اینستاگرام و زنان فلسطینی

در روزهای اخیر زنان در فلسطین برای مطالباتشان به خیابانها آمده اند و اعتراضات گسترده ایی را ترتیب داده اند، مطلبی در شبکه های اجتماعی تحت عنوان اینستاگرام و زنان فلسطینی، منتشر شده.

برخی از پژوهشگران، اینستاگرام را بستر ترویج مصرف‌گرایی می‌دانند. آنان معتقدند کاربران به خصوص زنان از اینستاگرام برای پیروی از مدهای لباس و آرایش‌های روز استفاده می‌کنند. این افراد می‌گویند اینستاگرام کلیشه‌ زن زیبارو، منفعل و بی‌تفاوت نسبت به سیاست، جامعه و… را بازتولید می‌کند.‌ برای درستی یا نادرستی ادعای گفته شده نیاز به پژوهش است اما آنچه که در یک ماه گذشته در اینستاگرام دیده می‌شود شیوه‌ی متفاوت استفاده‌ گروهی از زنان از این شبکه اجتماعی است.

زنان فلسطینی از ۲۶ سپتامبر اعتراضات خود را در خیابان‌های رام‌الله، حیفا، بیت‌لحم و… آغاز کرده‌اند. آنان از اینستاگرام برای اطلاع‌رسانی محل تجمعات، عکس‌های اعتراضات و بیان مطالبات خود استفاده می‌کنند.

دور جدید راهپیمایی‌های زنان فلسطینی شروع شده است و آن‌ها از صفحات خود شعارهایشان را فریاد می‌زنند. آیا این استفاده به نفع معترضان است؟ شاید…به هر حال باید این زنان را هم در کنار بیوتی‌بلاگرها، مدل‌ها و… که در اینستاگرام حضور چشم‌گیری دارند دید.

عطیه ملک‌زاهدی

روی پوستر نوشته شده است:

آزادی جامعه، بدون آزادی زنان معنا ندارد.

بر گرفته از سایت جوانان کمونیست

ایسکرا ۱۰۱۳

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …