اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۳ اسفند ۹۹ / ٣ مارس ۲۰۲۱
تهیه و تنظیم، عزیزه لطفی

احضار و بازداشت گولالە وطندوست، فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری در شهر مریوان
به نقل از منابع محلی، روز دوشنبە ۴ اسفند ماه ۱۳۹۹ گولالە وطندوست وکیل دادگستری جهت بازجوئی از سوی مزدوران اداره اطلاعات شهرستان مریوان احضار و همان روز بدون هیچ جرمی بازداشت شده است.
گولالە وطندوست” که تمام تمرکز کاری و فعاليت حقوقی و قضائی وی روی موضوع دفاع از حقوق زنان می باشد، یکی از وکلای برجستە و خوشنام در استان کردستان است. اما براساس گزارشات رسیدە، این وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان در این اواخر بارها از طرف نهادهای امنیتی رژیم زن ستیز جمهوری اسلامی بخصوص اداره اطلاعات این شهر، تهدید به بازداشت بود. با گذشت سە روز از بازداشت این فعال حقوق زنان و وکیل دادگستری، هیچ اطلاعی از سرنوشت و مکان نگهداری وی در دست نیست و وضعیت وی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

رد درخواست اعاده دادرسی آتنا دائمی توسط دیوان عالی کشور
درخواست اعاده دادرسی پرونده جدید آتنا دائمی که در زندان اوین برای وی گشوده و از بابت آن توسط دادگاه انقلاب تهران به ۲ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده، از سوی دیوان عالی کشور رد شد. آتنا دائمی، فعال حقوق کودکان و زندانی سیاسی در زندان اوین، روز یکشنبه ۱۸ خرداد ۹۹، در ارتباط با پرونده جدیدی که در زندان برای وی گشوده شد، توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای اوین به ریاست قاضی حاجی مرادی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته بود.

زندانی سیاسی سپیده قلیان
زندانی سیاسی سپیده قلیان در آبان ۱۳۹۷ در جریان اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه به همراه اسماعیل بخشی فعال کارگری و شماری از کارگران هفت تپه بازداشت شد. او در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ به زندان اوین منتقل شد
سپس بعد از یکماه بازداشت در تاریخ ۲۷ آذر ۱۳۹۷ با قرار وثیقه 500 میلیونی آزاد شد
سپیده قلیان پس از آزاد شدن از زندان در تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۷ شرحی از شکنجه‌های صورت گرفته توسط مأموران را ارائه کرد. او که این اظهارات را در صفحه تتوییترخودش منتشر کرد، ادعا کرد که او و اسماعیل بخشی هر دو در روزهای بازداشت تحت شکنجه شدید قرار گرفتند. او گفت که حاضر است در دادگاه دربارهٔ شکنجه خودش و اسماعیل بخشی شهادت بدهد. او همچنین در توئیتی نوشت که مأموران اطلاعات گفتند که تنها در صورت قبول اتهاماتی جنسی او را آزاد خواهند کرد. قلیان در این سلسله توئیت‌های خود نوشت مأموران برای اخذ اعتراف از او و اتهام جنسی علیه او استفاده کردند. قلیان ادعا کرد که در هنگام شکنجه مأموران اسماعیل بخشی را مجبور کردند تا به خودش فحاشی کند.
قلیان در یک “رشته توئیت” توضیح داد که در مراحل تولید مستند “طراحی سوخته” که در بهمن ۱۳۹۷ از صدا و سیما پخش شد و در آن کارگران هفت‌تپه از جمله علی نجاتی و اسماعیل بخشی و حامیان آنها مانند سپیده قلیان را ناچار کردند که اعتراف کنند که وابسته به “عناصر خارجی” هستند، آمنه سادات ذبیح‌پور در بازجویی‌ها حاضر بوده و در تولید متن اعتراف‌های اجباری مشارکت داشته است.
سپیده قلیان مجددا روز یک‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ یک روز پس از پخش فیلم اقرار تلویزیونی‌اش از صدا و سیما، به همراه برادرش مهدی قلیان بازداشت شد.
سپیده قلیان توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به اجتماع و تبانی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی به هفت سال حبس، عضویت در گروه گام به هفت سال حبس، به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به یکسال و شش ماه حبس و به اتهام نشر اکاذیب به دو سال و شش ماه محکوم شد. همچنین به اتهام اخلال در نظم به یک سال و شش ماه حبس محکوم شد.
در مجموع به ۱۹ سال و شش ماه زندان محکوم شد.
در نهایت سپیده قلیان با قید وثیقه به صورت موقت در تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۸ از زندان آزاد شد.
این زندانی سیاسی در تاریخ ۱ تیر ۱۳۹۹ جهت اجرای حکم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.
سپیده قلیان صدای طبقه کارگران بوده و به افشای جنایات جمهوری اسلامی در زندانها پرداخته ما نیز باید صدای سپیده قلیان باشیم و باقدرت فریاد بزنیم. خواهان آزادی تمامی انسانهایی باشیم که صدای اعتراض جامعه بودند.
زندانی سیاسی آزاد باید گردد

لیلا حسین زاده به ۵ سال زندان محکوم شد
لیلا حسین زاده، فعال صنفی دانشجوی و زندانی سیاسی سابق توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این پرونده به بهانه شرکت در مراسم تولد محمد شریفی مقدم، درویش گنابادی زندانی مقابل دانشگاه صنعتی شریف برای لیلا حسین زاده گشوده شده است.

پرونده سازی در دوران حبس؛ نرگس محمدی: من شاکی هستم در جایگاه متهم نمی‌نشینم
نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، با گذشت حدود ۵ ماه از زمان آزادی از زندان، از طریق ابلاغیه‌ای که در تاریخ ۹ بهمن‌ماه به دست او رسیده جهت رسیدگی به پرونده‌ای که در دوران حبس برای او گشوده شده به دادگاه احضار شده است. در این احضاریه از نرگس محمدی خواسته شده که روز شنبه ۹ اسفندماه در این دادگاه حاضر شود. نرگس محمدی با انتشار نامه‌ای سرگشاده در این خصوص گفته است که به هیچ عنوان در هیچ مرحله‌ای از این رسیدگی شرکت نکرده و از رای صادره از سوی محاکم قوه قضائیه در این پرونده تبعیت نکرده و قطعاً سرپیچی خواهم نمود”.

نامه نسرین ستوده خطاب به دبیرکل سازمان ملل متحد در مورداعدام‌ها در ایران
در بخشی از نامه نسرین ستوده آمده است:
من از زندان قرچک، یکی از بدنام‌ترین زندان‌های ایران، این نامه را برای شما می‌نویسم تا شاید صدای من، فعالیت‌های سازمان ملل متحد را به نحوی تقویت کند. امید من آن است‌ که در آینده‌ای نه چندان دور، گوشه‌ کوچکی از آرزوهای بزرگ بشری را که در اعلامیه‌ جهانی حقوق بشر ذکر شده است، تحقق بخشیم. همانطور که ممکن است آگاه باشید، در ماه‌های گذشته بسیاری از اقلیت‌های‌ قومی و مذهبی در ایران، در سکوت خبری اعدام شدند. همچنین در سحرگاه چهارشنبه ۲۹ بهمن، زهرا اسماعیلی یکی از هم‌بندانمان در این زندان به همراه هشت تن دیگر به چوبه‌ دار سپرده شد.
من به عنوان کسی که از نزدیک در جریان پرونده‌ زهرا اسماعیلی بوده‌ام، می‌دانم که او دست به قتل نزده بود.

ایسکرا ۱۰۸۲

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …