اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۲۵ مرداد  ۹۶ /  ۱۶ اوت ۲۰۱۷

تهیه و نتظیم : عزیزه لطف الهی

نسیم باقری زندانی محروم از مرخصی

نسيم باقري، زنداني محبوس در اوين از دريافت مرخصي محروم شده و آخرين پيگيري خانواده اش در روزهاي اخير به اين منظور، بي نتيجه مانده است.

به گفته دفتر دادستاني، ماموران اطلاعات پاسخ نهايي را در مخالفت با مرخصي نسیم داده اند.

نسيم باقري شهروند بهایی است که از ۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ در زندان اوين محبوس است و تاكنون تنها يك بار مرخصي دريافت كرده است.

 

زنان زندانی زندان اوین از جابجایی‌ زندانیان رجایی شهر ابراز نگرانی کردند

به گزارش کانون مدافعان حقوق بشر، متن اطلاعیه مهوش شهریاری، فریبا کمال‌آبادی، الهام حسین‌آبادی‌فراهانی، زهرا ذهتابچی، الهام برمکی، فاطمه مثنا، نرگس محمدی، مریم اکبری، گلرخ ایرایی، آزیتا رفیع‌زاده، نسیم باقری و آتنا دائمی به شرح زیر است: “مطلع شدیم که زندانیان سیاسی- عقیدتی محبوس در زندان رجایی‌شهر ب‌طور ناگهانی به بند دیگری در این زندان منتقل شده‌اند. این در حالی است که وسائل شخصی حتی داروهای زندانیان همراهشان نیست. متأسفانه طی ۷ روز گذشته تمامی ارتباطات زندانیان با خارج از زندان قطع شده است، حتی خانواده‌های این زندانیان که هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین هستند موفق به تماس تلفنی زندان به زندان نیز نشده‌اند و این مسئله موجبات نگرانی خانواده‌ها و در نتیجه همه ما را فراهم کرده است”. به این وسیله ما زنان زندانی سیاسی، عقیدتی زندان اوین ضمن اعتراض نسبت به وضعیت زندانیان رجایی‌شهر، نگرانی خود را اعلام و درخواست امکان برقراری تماس تلفنی و انجام ملاقات خانواده‌ها طبق روال گذشته در موعد مقرر را داریم.

مهوش شهریاری، فریبا کمال‌آبادی، الهام حسین‌آبادی‌فراهانی، زهرا ذهتابچی، الهام برمکی، فاطمه مثنا، نرگس محمدی، مریم اکبری، گلرخ ایرایی، آزیتا رفیع‌زاده، نسیم باقری، آتنا دائمی

 

نگرانی خانواده مریم نقاش زرگران از پرونده‏ سازی مجدد علیه او

این رفتارها که مصداق بارز شکنجه‎ روحی و روانی است در هفته‌های اخیر در مورد زندانیان مسیحی آغاز شده است، همچنان که مریم نقاش زرگران قرار بود روز هفتم مرداد ماه از زندان آزاد شود و خانواده‏‌ او برای استقبال از فرزندشان به زندان اوین مراجعه کرده بودند، اما پس از ساعت‌ها معطلی به آنها خبر می‌دهند که نامه آزادی او نیامده و آزاد نخواهد شد.!

آزار و اذیت روحی زندانیان و خانواده‏ های آنان از روش‌هایی است که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بیش از گذشته مرتکب آن می‎شود که علاوه بر صدور احکام بلند مدت برای محکومین نشانه‌هایی از افزایش فشار به زندانیان دارد.

در این گزارش اشاره شده، در حالی که مریم نقاش زرگران در انتظار آزادی به سر می بُرد پرسنل زندان او را به جای درب خروجی زندان به شعبه ۱ در دادسرای مقدسی واقع در زندان اوین منتقل کردند.

بازپرس این شعبه به مریم نقاش زرگران اطلاع داده است به دلیل “توهین به پرسنل” ، پرونده جدیدی برای او مفتوح شده و قرار وثیقه ای به مبلغ ۵۰ میلیون تومان هم برای او صادر شدهاست.

 

آتنا دائمی نظم زندان را به هم زد

روز دوشنبه چهارم مرداد ۹۶، برای فشار آوردن به زندانی سیاسی آتنا دائمی، که در زندان اوین محبوس است پرونده جدیدی باز کرده اند.

برای آتنا ب‌دلیل دست زدن به اعتصاب‌غذای اعتراضی با شکایت رئیس بهداری و رئیس زندان اوین تحت عنوان “اخلال در نظم زندان و توهین به مأموران “ پرونده جدیدی در بیدادسرای مقدسی باز شده است.

بنابراین گزارش بازپرس زندان اوین به‌نام حسنی، آتنا دائمی را مطلع کرد پرونده‌ او با شکایت گردانندگان زندان اوین در این شعبه باز شده است. عباس خانی، رئیس بهداری زندان اوین در پرونده جدید به‌عنوان یکی از شاکیان آتنا دائمی معرفی شد.

پیش از این آتنا در نوشته ای از عباس خانی به عنوان کسی که حقوق زندانیان عقیتی را نقض میکند نام برده و از عملکرد او انتقاد کرده بود. در همین دوره عباس خانی آتنا را به انتقام تهدید کرد.

 

خودکشی یک زن جوان با حلق آویز کردن

روز پنجشنبه ۱۲مرداد۹۶ زن جوانی در مسجد سلیمان اقدام به خودکشی کرد و متأسفانه جان باخت. بنا‌ به گزارشات رسیده زمانیکه مأموران به محل رسیدند با جسد حلق‌آویز شده زن جوان روبه‌رو شدند که او را به پزشک قانونی منتقل کردند.

طی سالهای اخیر خودکشی در مسجد سلیمان افزایش داشته است به‌نحوی که تنها در سال ۹۰ بیش از ۳۳۰نفر در این شهر دست به خودکشی زده‌اند.

 

خودکشی زنان یک روز در میان

دوشنبه ۱۶مرداد ۹۶ یک دختر جوان با پرتاب خود از روی پل عابر میدان رسالت اقدام به خودکشی کرد که متأسفانه جان باخت.

روز ۱۴مرداد ۹۶، دختر جوانی از طبقه ششم یکی از برج های مجتمع آتی ساز در اتوبان چمران در تهران، خود را به پایین پرتاب کرد. و به علت شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

روز پنجشنبه ۱۲ مرداد ۹۶زن جوانی در مسجد سلیمان با حلق آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرد و متأسفانه جان باخت.

خودکشی بخصوص در بین زنان در ایران آمار بالایی را به خود اختصاص میدهد و اکثرا به دلیل فقر و بیکاری و سرکوب فزاینده ای است که گریبان زنان را گرفته است.

 

یک زن مقابل نانوایی خود را به آتش کشید

دیروز حوالی ساعت یک ظهر روز جمعه۲۰ مرداد یک زن جوان جیرفتی درست مقابل نانوایی خود را به آتش کشید و جانش را در آتش سوزاند و کشته شد. دردناکترین نوع اعتراض به شیوه خودسوزی است که معمولا زنان برای خود انتخاب میکنند.

یک شهروند نوشته است درمقابل یک نانوایی یعنی حتی قدرت خرید نان را هم ندارد. فقر معیشتی اولیه ترین مشکلی است که مردم با آن روبرو هستند و فقرایی که حتی برای سفره های خالی شان نان هم نمیتوانند تهیه کنند ننگ بر مسولینی که نان مردم ایران را برای سلاح و ترور به کشورهای دیگر میبرند. الان روز به روز فاصله طبقاتی در ایران بیشتر میشود و به همین میزان آمار خودکشی به شیوه های مختلف بالا و بالاتر میرود.

 

کلاهبرداری عجیب روز روشن جلوی ورزشگاه اردبیل

اینجا ورزشگاه رضازاده اردبیل است و بازی ایران چین، شروع شده است قابل توجه این است که زنان  برای خرید بلیط برای دیدار مسابقه هر کدام مبلغ صدتومان پرداخت کرده اند اما زمان بازی که شده آنها را به داخل ورزشگاه راه نمیدهند و میگویند جا پر شده در حالی که از داخل خبر میدهند جا هست و هنوز در بیرون در حال فروش بلیط به آقایان هستند!

 

 راه اندازی گشت ویژه از اماکن خاص زنان

اخیرا قوه قضایه برای سرکوب بیشتر زنان، «گشت جدیدی از زنان نیروی انتظامی » راه اندازی کرده است. این گشت از اماکن «مخصوص زنان»بازدید میکند.

دادستان عمومی قم آغاز به کار این گشت را اعلام کرد و گفت این گشت ویژه اماکن بانوان برای بازدید از آتلیه ها استخرها و سالنهای ورزشی زنانه و آرایشگاهها اقدام به کنترل میکند.

 

ایسکرا  ۸۹۷

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …