اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۳۱مرداد ۷۹۲۲ اگوست ۲۰۱۸

تهیه وتنظیم عزیزه لطف الهی

 

خودکشی

بنا به اخبار رسیده متاسفانه باز هم یک دختر جوان در بوکان اقدام بە خودکشی کردە.

صبح روز ۲۳ مرداد دختر ۲۰ سالە درشهر بوکان خود را بە آتش کشیدە. او هم اکنون در بیمارستان بوکان بستری و از ناحیە دست و صورت و سینە بە شدت سوختە است. روز سه شنبه ۲۳ مرداد یک دختر نوجوان درشهر سردشت بدلیل مشکلات ناشی از فشارهایی که از سوی حکومت اسلامی بر خود احساس کرده است دست به خودکشی زد.هویت این دختر ١٦ سالە ”مهشاد ذکی“ اعلام کردیده و گفته میشود که وی خود را حلق آویز کردە است.

طی ٥ ماه گذشتە ١٤ دختر زیر ١٨ سال در کردستان اقدام بە خودکشی کرده و بە زندگی خود پایان دادەاند.
از سوی دیگر در همان روز، یک جوان اهل نوسود با هویت پوریا لهونی ٣١ سالە، در شهر مریوان بە دلیل بیکاری بە زندگی خود پایان داد.

 

آمار منتشر شده خودکشی

آخرین آمارهای رسمی اعلام شده از سوی نهادهای دولتی رژیم اسلامی، معاون سازماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره با آخرین آمار خودکشی در کشور اعلام کرد که تا پایان سال ۱۳۹۶ حدود ۴ هزارو ۹۹۲ نفر در کشور اقدام به خودکشی کرده اند که در این آمار موارد منجر به مرگ هنوز بطور دقیق مشخص نیست و بطور معمول آمار ارائه شده از سوی نهادهای مربوطه عدد واقعی را نشان نمیدهد. اما طبق آخرین آمار در کل کشور ۲۱۲نفر زیر ۱۷ سال اقدام به خودکشی کرده اند، که تعداد موارد منجر به مرگ آن تاکنون مشخص نیست.

لازم به ذکر است، در سال های اخیر در ایران به دلیل افزایش بحران  اقتصادی و اجتماعی، حوادث طبیعی همچون وقوع زلزله در مناطق مختلف و محروم کشور و عدم رسیدگی مسئولین و نهادهای دولتی، نرخ امید به زندگی در میان شهروندان و بخصوص جوانان و نوجوانان ایرانی بشدت روبه کاهش است که از مهمترین و عمده پیامدهای نگران کننده آن، اقدام به خودکشی میباشد.

 

عقد ۳۵ دختربچه زیر ۱۳ سال در خنداب استان مرکزی

کارشناس مسئول مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به ازدواج دختربچه ها در روستاهای استان گفت:
شهرستان خنداب در این زمینه نسبت به سایر شهرستان های استان دارای شرایط ویژه است بطوریکه در این شهرستان ۳۵ دختر زیر ۱۰ الی ۱۳ سال عقد شده اند.

 

قصه پرغصه دختران روستای شین‌آباد

روایتی دردناک از دختران سوخته شین آبادی

تاکنون چند نفر از آنها تلاش کرده اند که خودکشی کنند.

در آذرماه سال ۱۳۹۱ یک دبستان دخترانه در روستای شین‌آباد در پیرانشهر، استان آذربایجان غربی ایران آتش گرفت. بیش از ۲۹ دختر دانش آموز در این سانحه دچار سوختگی شدند. دو نفر از آنها بر اثر شدت جراحات، جان خود را از دست دادند و ۱۲ نفر با عوارض جسمی و روحی ماندگار روبرو کرد؛ عوارضی مانند قطع انگشتان دست.

بچه‌های شین‌آباد تا کنون بارها با مسئولان و دست اندرکاران ملاقات و نشست داشته‌اند و به آنها وعده درمان و رسیدگی به مشکلاتشان داده شده است. آنها در پاسخ به این سوال که چقدر امیدوارند این بار مشکلاتشان حل شود می گویند نمی‌دانیم.

آسیب‌های روانی ناشی از سوختگی، به ویژه سوختگی‌هایی از این دست که بر ظاهر افراد تاثیر بگذارند قابل چشم‌پوشی نیست. این دخترها می‌گویند نه تنها دیده نمی‌شویم که صدایمان هم شنیده نمی‌شود. اسرین می‌گوید ما می‌خواهیم حرف بزنیم اما حتی به ما مشاور هم نمی‌دهند، صدای ما به گوش هیچکس نمی‌رسد.

برخی خواسته‌های آنها آنقدر ابتدایی است که عدم پاسخگویی به آنها مایه تعجب است: ما درخواست داریم آموزش و پرورش برایمان در مدرسه مشاور بگذارد. با این شرایط نیاز داریم کسی با ما حرف بزند، اما حتی وقتی برای درمان به تهران می‌آییم و از درسمان عقب می‌افتیم، معلم های مدرسه وقت نمی‌گذارند درس ها را توضیح دهند، چه برسد که مشاور بگذارند تا حرف‌هایمان را گوش بدهند.

وضعیت درمانی و بیمه آنها مطلوب نیست. نه فقط از وضعیت ظاهری خود گله‌مندند که حال روحی خوبی هم ندارند. حسین احمدی نیاز، وکیلشان می‌گوید هیچ‌کدامشان دلشان نمی‌خواهد عکسشان روی کارت ملی و شناسنامه‌شان باشد. بچه‌ها می گویند با این چهره اصلاً دلمان نمی‌خواهد عکس بگذاریم. انگشت هم که نداریم که اثر انگشت بدهیم.

این بچه‌ها باید ماهی دو بار مسیر ۱۸ ساعته شین‌آباد تا تهران را طی کنند تا تحت اقدامات درمانی قرار بگیرند، بچه‌ها می‌گویند از این رفت‌وآمدهای بی‌نتیجه خسته‌اند. بنا بوده یک درمانگاه تخصصی که به دوا و درمان دخترها بپردازد در شین آباد یا ارومیه تاسیس شود، تا دست‌کم بچه‌ها مشکلات رفت‌وآمد مدام را تحمل نکنند؛ اما بیمارستان تجهیز نشد که نشد.

 

نویسنده‌ ای جوان اهل ایلام  جایزه ادبی آلمان را دریافت کرد

 یک دختر جوان اهل ایلام مقیم آلمان مفتخر به دریافت جایزه ادبی این کشور گردید.

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، شیدا بازیار، خالق رمان “شب در تهران آرام است” توانست نظر هیأت داوران جایزه ادبی “اولان هان” برای اثر برتر امسال را کسب کند.

لوح تقدیر این جایزه بهمراه ١٠ هزار یورو، شنبه گذشته در ساختمان شهرداری مونهایم، زادگاه اولاهان، شاعر و رمان‌نویس معاصر آلمانی به شیدا بازیار اهداء شده است.

شیدا تحصیلات خود را در رشته‌ “نگارش خلاق” و “روزنامه‌نگاری فرهنگی” به پایان رسانده است.
رمان “شب در تهران آرام است” نخستین اثر ادبی او به شمار می‌رود.

این رمان در ٢٨٨ صفحە بە رشتە تحریر در آمدە. این نویسنده متولد آلمان، فرزند یک خانواده مهاجر از ایلام می‌باشد که رمان‌اش سرگذشت و سرنوشت یک جوان سیاسیِ بعد از انقلاب را بازگو می‌کند.

شیدا در گفتگو با رسانه‌های آلمان گفته؛ “این رمان آمیزشی است از سرنوشت خانواده تخیلی و خانواده خودم و مبتنی بر فاکت‌ها و رویدادهاست، برگرفته از زندگی واقعی است، حتی شمار فرزندان.”

 

نمایشگاه خیابانی

آتنا فرقدانی هنرمندی که در یک ابتکار جالب نمایشگاه خیابانی برپا کرده و تابلوهایش را در یک جوب آب دور از چشم سانسورچیها به نمایش گذاشته.

 

ایسکرا ۹۵۰

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …