اخبار و گزارشات هفتگی از وضعیت زنان

۱۳ بهمن ۹۵ / ۱ فوریه ۲۰۱۷

تهیه و تنظیم: عزیزه لطف الهی

 

خودسوزی دختر ۱۹ ساله در شهرک سوران

روز ۱۶ ژانویه ۲۰۱۷ دختری ۱۹ ساله به اسم “ده وران” دانشجوی شهرک سوران درمنزل دست به خودسوزی زد و روز بعد در اورژانس بیمارستان شرق اربیل درگذشت. بنا به گزارش پزشکی بدن ده وران دچار ۹۰ درصد سوختگی شده بود. او دانشجوی مرحله یکم در بخش حقوق در دانشگاه سوران بود. هنوز دلیل اصلی خودسوزی ده وران مشخص نیست اما بنا به گزارشات منتشر شده گویا مسایل خانوادگی یکی از احتمالات در این واقعه بوده است.

 

دختری ١٩ ساله خود را در دریاچه دوکان غرق کرد

دختری ١٩ ساله با نام “پیروز عارف ” ساکن روستای “جوبلاخی” در ناحیه شهرک دوکان از توابع شهر سلیمانیه خود را در دریاچه دوکان غرق کرد. جسد این دختر بعد از بیرون کشیدن از دریاچه به پزشکی قانونی سلیمانیه انتقال داده شد.

 

خودسوزی دختر ۱۶ ساله پس از گرفتن نمره صفر در مدرسه

خبرگزاری هرانا ـ دختر ۱۶ساله وقتی متوجه شد در یکی از درس‌هایش نمره صفر گرفته، در مقابل مدرسه اش در تهران اقدام به خودسوزی کرد و پس از انتقال به بیمارستان جان سپرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از همشهری، این دختر دانش‌آموز مقابل مدرسه‌اش با ریختن بنزین روی خود دست به‌خودسوزی زد. این حادثه چند روز پیش مقابل یکی از مدارس دخترانه در تهران رخ داد.

لازم به ذکر است که نظام آموزشی غلط هم در این زمینه با ایجاد فرهنگ بی اساس رقابت در مدارس باعث بوجود امدن چنین اتفاقاتی است در کشورهای اروپایی درک وفهم دانش آموز از مطالب مهم است ونمره معنی خاصی در مراحل پیش دبیرستان ندارد .

 

ازدواج های اجباری کودکان با کتک های پدران

دختران کم سن وسال وقتی در برابر ازدواج اجباری مقاومت می کنند زیر کتک های پدر ناچار سر سفره عقد می نشینند. بنا به گزارش خبرگزاری هرانا تعدادی از کودکان حاشیه نشین منطقه خاک سفید که به اجبار والدین خود ناچار به ازدواج و سپس تحمل پیامدهای ناخواسته آن شدند. در پناهگاهی به نام “خانم علم” زندگی می کنند.بنا به این گزارش درست در نقطه مقابل آمار نزولی ازدواج جوانان در سال‌های اخیر، آمارهای پر و پیمانی خودنمایی می‌کند که خبر از تعداد بالای ازدواج می‌دهند، اما نه آن ازدواجی که خبرش لبخند بر لب ما بیاورد! این آمارهای صعودی و سرسام آور مربوط به ازدواج کودکانی است که به جای بازی و غرق شدن در دریای رنگارنگ کودکی، ناخواسته در گردابی فرو می‌روند که هیچ نسبتی با کودکی‌شان ندارد. در اینجا نیز همانگونه که قبلا اشاره شده تا زمانی قانون از ازدواج کودکان ۱۳ سال حمایت کند همچنان خانواده های کم در آمد که قادر به گذراندن زندگی بچه های خویش نیستند مجبور به ازدواج زیر سن هستند.

 

نگرانی خانواده کریم بیگی از بی خبری و انتقال شهناز اکملی به بیمارستان

روز چهارشنبه، شهناز اکملی، توسط نیروهای نهاد اطلاعات در محل کار بازداشت و به منزل شخصی اش منتقل شد. ماموران اطلاعات پس از تفتیش منزل، کلیه وسائل مربوط به شهناز اکملی را توقیف کردند. شهناز اکملی مادر مصطفی کریم بیگی یکی از جان باختگان اعتراضات وقایع ششم دی ماه ۱۳۸۸ است.

مصطفی کریم بیگی در حوالی خیابان نوفل لوشاتو مورد اصابت گلوله از ناحیه سر قرار گرفت. با وجود سکونت وی در تهران، ماموران امنیتی اجازه دفن او را در شهر تهران ندادند، ازاین‌رو خانواده کریم بیگی مجبور شدند او را هنگام غروب آقتاب در شهریار کرج دفن کنند. شهناز اکملی هرسال پیش از برگزاری مراسم یادبود فرزندش، توسط نهادهای امنیتی احضار شده و در مورد محدودیت برگزاری این مراسم تذکر دریافت کرده است. روز چهارشنبه ششم بهمن ماه توسط نیروهای وزارت اطلاعات بازداشت و هم اکنون در «سلول های چند نفره» بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری می شود. شهناز اکملی روز بعد از بازداشت، (پنج شنبه هفتم بهمن) طی تماس کوتاهی از صدور قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای خود خبر داد و عنوان کرد که به او گفته شده روز شنبه خانواده اش برای تودیع این وثیقه اقدام کنند.  در مراجعه خانواده کریم بیگی به دادسرا، مسئولان قضایی ضمن اظهار بی اطلاعی از قرار وثیقه برای این زندانی به آنها گفتند “قرار وی کماکان بازداشت است”.

 

بازداشت هاله غلامی به دلیل مشارکت در تشکیل خیریه به نفع کودکان کار

بنا به اخبار منتشر شده هاله غلامی شهروند بهایی شهر تهران در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۹۵ به دلیل مشارکت در تشکیل خیریه به نفع کودکان کار توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

ماموران امنیتی پس از بازداشت وی، محل زندگی او را تفتیش کرده و موبایل و تبلت او را ضبط کرده و با خود بردند. هاله غلامی از جمله فعالان حمایت از کودکان کار و بی سرپرست می باشد که در منطقه شهر آرای تهران بازداشت شده است. طی سالهای گذشته شهروندان بهایی بارها به دلیل فعالیت های اجتماعی و مدنی توسط ماموران امنیتی بازداشت و محاکمه شده اند.

 

قاتل ستایش در آستانه اعدام

بنا به اخبار منتشر شده قاسم عسگری‌آقباش وکیل اولیای‌دم ستایش گفت: “پرونده برای اجرا، به واحد اجرای احکام دادسرای ورامین ارسال شده است”.

۲۳ فروردین‌‌‌‌‌‌‌ بود که گزارشی مبنی بر وقوع قتل یک دختر بچه ۶ ساله افغانستانی در روستای خیرآباد ورامین تحویل مراجع قضایی شد.

گزارش حاکی از آن بود که ستایش قریشی که به گفته پدر او یکشنبه ۲۲ فروردین برای خرید بستنی از منزل خارج شده، دیگر به خانه بازنگشته است.

در تحقیقات اولیه مشخص شد که پسر ۱۷ ساله همسایه او را ربوده و پس از تجاوز او را به قتل رسانده بود.

دادستانی این شهر بر رسیدگی ویژه و خارج از نوبت به پرونده تأکید کرد و از نخستین لحظات وقوع این واقعه، رسیدگی به این پرونده به طور ویژه و خارج از نوبت در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت.

 

ایسکرا  ۸۶۹

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …