اخبار کارگری

 

سومین روز اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه

روز ٢٩ مرداد تمامی بخشهای نیشکر هفت تپه در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزد، نا امنی محیط کار، نداشتن ایمنی شغلی، پیمانی شدن قراردادها و توطئه جدید مدیریت مبنی بر تقسیم زمینهای شرکت و خطر بیکاری سازی کارگران وارد سومین روز اعتصاب خود شده و در مقابل درب حراست شرکت تجمع کردند. در این حرکت اعتراضی به سمت خوراک دام راهپیمایی کردند. این اعتراض ادامه دارد.

 

دومین روز اعتصاب بزرگ کارگران نیشکر هفت تپه

امروز ٢٨ مرداد ماه تمامی بخش های نیشکر هفت تپه وارد اعتصاب شدند. این کارگران در حالیکه در حوالی ساعت یازده صبح در مقابل دفتر غفاری مدیریت مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه تجمع داشتند. این تجمع با هجوم نیروی یگان ویژه روبرو شد. همزمان با تجمع کارگران اعتصابی تعدادی از کارگران اخراجی کارخانه خوراک دام که همراه با ٣٠ همکار خود در ٢٨ تیرماه اخراج شده بودند به محل آمده و خواستار بازگشت به کار شدند. اما بعد از درگیری لفظی با غفاری به خشم آمده و به قصد خودسوزی به روی خود بنیزین ریختند. در این هنگام کارگران اعتصابی به کمک آنها شتافتند و مانع اقدام آنان شدند. در همین اثنا نیروی گارد ویژه وارد عمل شد و در هراس از شدت گرفتن اعتراض کارگران با گاز اشک آور و باتوم به کارگران حمله کرد و ٥ نفر از کارگران اخراجی به اسامی کریم آل کثیر، علی آل کثیر، یحیی سعدی، حمزه آل کثیر و فارس سعدی را دستگیر کرد. این کارگران به دادگستری شوش منتقل شدند. کارگران به اعتراضشان ادامه دادند و سرانجام بدنبال مذاکرات مدیریت و مسئولین گارد ویژه با نمایندگان آنان در دادگسری شوش کارگران بازداشت شده همگی با قرار وثیقه فیش حقوقی آزاد شدند.

دور جدید اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه از ٢٧ مرداد در اعتراض به عدم پرداخت سه ماه دستمزد، نا امنی محیط کار، نداشتن ایمنی شغلی، پیمانی شدن قراردادها و توطئه جدید مدیریت مبنی بر تقسیم زمینهای شرکت و خطر بیکاری سازی کارگران آغاز گردید.

 

همچنین در روز ٢٨ مرداد حدود یکصد کارگر بازنشسته شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه نیز با حضور در مقابل فرمانداری شهرستان شوش خواستار پرداخت حق سنوات خود که مدتهاست به تعویق افتاده است، شدند.

پرداخت فوری طلبها، بازگشت به کار کارگران اخراجی و توقف فوری اخراجها، تبدیل قراردادهای پیمانی به دائم، ایمنی شغلی و باطل شدن پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران خواست های فوری کارگران نیشکر هفت تپه است. همچنین ورود گارد ویژه به کارخانه باید فورا ممنوع شود. تجمع، تشکل، اعتصاب از جمله حقوق پایه ای و مسلم کارگران و همه مردم است. مبارزات کارگران نیشکر هفت تپه شایسته وسیعترین حمایتهاست.

 

تجمع اعتراضی کارگران« تولی پرس” شهرک صنعتی البرز در استان قزوین

٢٧ مرداد: کارگران کارخانه تولی پرس علیه تعطیلی و بیکارسازی در مقابل ساختمان کارخانه دست به تجمع اعتراضی  زدند. کارخانه تولی پرس  از ا شنبه (٢٧ مرداد ماه) به دلیل مشکلاتی که در زمینه تهیه مواد اولیه تولید دارد، موقتا تعطیل اعلام شده و کارگران آن اجازه ورود به محل کارشان را ندارند. این کارگران که به‌صورت میانگین بین ١٥ تا ٢٠سال سابقه کار دارند، درباره وضعیت خود می‌گویند: مجموع ١٥٠ کارگر این واحد تولیدی امروز با ورود به محل کارشان با درهای بسته کارخانه مواجه شدند.. به همین  دلیل کارگران می‌گویند: چندین سال است شرایط تولید در کارخانه  تولی پرس خوب نیست و مرتبا درهای کارخانه به روی کارگران بسته و کارگران به مرخصی‌های اجباری فرستاده می‌شوند.به گفته کارگران این کارخانه، جدا از وضعیت پیش آمده حدودا ٥٠ روز است که  که دستمزد دریافت نکرده‌ایم. آن‌ها با یادآوری اینکه پیش از این کارگران برای پیگیری مشکلات مزدی خود بار‌ها به نهادهای دولتی مستقر در استان مراجعه کرده‌اند، در ادامه گفتند: در هر پیگیری مسئولان استانی وعده پیگیری مطالباتمان را دادند اما در عمل هیچ اتفاق خاصی نیفتاد تا اینکه امروز بیکار شدیم. این کارخانه که در زمینه تولید  محصولات شوینده در شهرک صنعتی البرز در استان قزوین فعالیت دارد،

 

اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه از سر گرفته شد

صبح روز شنبه ٢٧ مرداد ماه کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض عدم پرداخت سه ماه مزد، تقسیم زمینها و سکوت مسئولین و خطر از دست دادن شغلی خود و پیمانی شدن قراردادهای کاری شدن در مقابل مدیریت کارخانه دست به تجمع زدند. و دست به تجمع اعتراضی در مقابل دفتر مدیریت این شرکت زدند. بنا بر خبر منتشر شده از سوی اتحادیه آزاد کارگران ایران این کارگران هنگامیکه برای تمدید دفترچه های بیمه خود به تامین اجتماعی مراجعه کرده بودند متوجه شدند که در دفتر چه های آنها به جای اسم کارفرما نام پیمانکار ( شرکت شرکت هور آذر خوزستان) درج شده است. توطئه تبدیل پنهانی قراردادهای کارگران به پیمانی بر خشم آنها بیش از بیش دامن زده و کارگران اعتراضت دوباره خود را آغاز کردند.

زنده باد کارگران هفت تپه

 

عتراضات کارگران گروه ملی فولاد اهواز از سر گرفته شد

کارگران گروه ملی فولاد اهواز طی فراخوانی از قبل اعلام شده امروز ساعت ٩ ٢٧ مرداد در اعتراض به خلف وعده های مدیریت و برای پیگیری خواستهایشان تجمع کردند. چهارهزار گروه ملی فولاد اهواز اولتیماتوم داده بودند که اگر تا آخر هفته خبری نشود، اعتراضاتشان را از سر خواهند گرفت، و از آنجا که پاسخی نگرفتند و در این روز تجمع کردند.

کارگران گروه ملی سه ماه مزد خود را طلب دارند و این در حالیست که روز ٢٠ مرداد تعدادی از آنان با اتهام شرکت در اعتراضاتی که در خرداد ماه داشتند، به شعبه ١٢ دادگاه انقلاب اسلامی اهواز احضار شدند. کارگران احضار شده در خردادماه دستگیر و با قرار وثیقه ٥٠٠ میلیونی آزاد شده بودند.

بیش از ٤ هزار کارگر گروه ملی در خرداد ماه ٩٧ اعتراضات جانانه را به پیش بردند. در جریان این اعتراضات ٥٢ نفر از کارگران بازداشت شدند که کارگران با شدت دادن به اعتراضاتشان و مارش قدرتمندشان در وسط شهر با شعار کارگر زندانی آزاد باید گردد، موفق به آزادی تمامی همکاران بازداشتی خود شدند. همچنین زیر فشار اعتراض کارگران موسوی از مدیریت برکنار و مالکیت این شرکت موقتا به بانک ملی واگذار شد. اما معضلات کارگران به جای خود باقیماند و از تیر ماه تا کنون تنها وعده و وعید به آنان تحویل داده شده است.

بدنبال این اتفاقات است که کارگران گروه ملی اکنون در این روز تجمع کردند. کارگران گروه ملی اولتیماتوم داده اند که در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب، بانک ملی را مسئول می دانند. کارگران با فراخوان بیست و هفتم مردادماه اعلام کرده اند که آماده اند که به خیابان بیایند و خواستهایشان را طلب میکنند.

پرداخت فوری دستمزدهای پرداخت نشده، داشتن امنیت شغلی و بهبود وضعیت معاش کارگران و متوقف شدن احضارها و لغو پرونده های امنیتی تشکیل شده برای کارگران معترض از جمله خواستهای فوری کارگران گروه ملی فولاد اهواز است.

این اعتراضات به لحاظ خواستها واشکال اعتراض و نقش فعال خانواده ها و جلب حمایت مردم دستاوردهای ارزشمندی برای این کارگران و کل جنبش کارگری داشته است. دخالت و شرکت فعال خانواده ها در اعتراضات از سر گرفته کارگران گروه ملی جایگاه مهمی در پیشبرد قدرتمند تر اعتراضات این کارگران دارد. یک وجه مهم دیگر در تقویت مبارزات این کارگران حمایت وسیع مردم است. و بالاخره تشکیل شورای سازمانده اعتراضات جایگاه مهمی در متحد کردن چهارهزار کارگر گروه ملی و خانواده هایشان دارد. نقش این شوراها را در اعتصابات قدرتمند رانندگان کامیون و کامیونداران به روشنی میتوان دید. همچنین با اتکاء به همین شکل از سازماندهی و گرد آمدن در گروه های تلگرامی در مدیای اجتماعی تا هم اکنون کارگران راه آهن توانسته اند اعتصابات سراسری خود را به جلو برند و این اعتراضات هنوز هم ادامه دارد. این تجربیات برای کارگران گروه ملی و برای همه کارگران در زمینه سازماندهی بسیار ارزشمند است و باید از آن آموخت. از اعتراضات و خواستهای کارگران گروه ملی فولاد اهواز وسیعا حمایت کنیم.

 

اعتراض کارگران کارگران کارخانه آریا صنعت در سنندج

بنابه گزارش رسیده، کارگران کارخانه آریا صنعت سازنده قطعات پلاستیکی خودرو و ماشین آلات صنعتی واقع در شهرک صنعتی شماره ٢ سنندج در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه از دستمزدهایشان دست به اعتراض و اعتصاب زدند.

کارگران این کارخانه که تعدادشان به ١٢٧ نفر می رسد، روز چهارشنبه ٢٤ مردادماه در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان دست از کار کشیدند. همزمان رانندگان و کارکنان بخش اداری نیز به این اعتراض پیوستند. به دنبال آن کارفرمای شرکت وعده داد که معوقات مزدی کارگران را پرداخت خواهد کرد.

 

کارگران

شروع دوباره اعتصابات کارگران نیشکر هفت تپه

امروز صبح شنبه ٢٧ مرداد ماه کارگران نیشکر هفت تپه در اعتراض به تقسیم زمینها و سکوت مسئولین و عدم پرداخت حقوقها دست به تجمع اعتراضی در مقابل دفتر مدیریت این شرکت زدند

طبق اخبار رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران در چند روز گذشته کارگران برای تمدید اعتباردفترچه های بیمه خود به تامین اجتماعی مراجعه میکنند ،مشاهده میکنند که اسم کارفرما در دفترچه های آنان به نام پیمانکار ( شرکت شرکت هور آذر خوزستان) درج شده است .همین موضوع کارگران را به شدت خشمگین کرده است

طبق همین گزارش کارگران اصلا این پیمانکار را نمیشناسند و بدون اطلاع کارگران این کار صورت گرفته است

درضمن مسئله تفکیک زمینهای کماکان باعث نگرانی کارگران شده است ،کارگران نیشکر هفت تپه از شروع سال جدید فقط دو ماه حقوق دریافت کرده اند

امروز کارگران بازنشسته  شرکت نیشکر هفت تپه نیز در اعتراض به عدم پرداخت سنواتشان در مقابل درب اصلی شرکت تجمع اعتراضی برپا کردند

تا مخابره این خبر هیچ مسئولی پاسخ اعتراض کارگران را نداده است

٢٧ مرداد ماه ١٣٩٧

اتحادیه آزاد کارگران ایران

 

معلمان

تجمع معلمان خرید خدمتی

چهار ماه دستمزد دریافت نکرده‌‌اند

شماری از معلمان خرید خدمتی برای چندمین بار مقابل مجلس اسلامی تجمع کردند. این معلمان که به صورت پیمانی و از طریق شرکت‌های تامین نیروی انسانی با وزارت آموزش و پرورش همکاری می‌کنند، از هفت سال پیش خواستار تعیین وضعیت خود شده‌اند. معلمان معترض در مقابل ساختمان مجلس اسلامی گفته‌اند که چهار ماه دستمزد دریافت نکرده‌‌اند. این معلمان همچنین از مزایای چون سختی کار و فوق‌العاده شغلی محروم هستند.

 

 

گزارش

٧ هزار کارگر «خطوط ابنیه فنی تراورس» دو ماه دستمزد نگرفته اند

کارگران خطوط ابنیه فنی راه آهن کشور به‌صورت قراردادی تحت مسئولیت شرکت پیمانکاری «تراورس» در نواحی مختلف ریلی مشغول کارند. پیش از این مطالبات معوقه کارگران این واحد معدنی به سه ماه می‌رسید که با تجمعات چند هفته‌ای کارگران در نواحی مختلف ریلی که در برخی نقاط که با متوقف شدن حرکت تعدادی قطار همراه بود فقط یک ماه از مطالبات معوقه کارگران به حسابسان پرداخت شد بطوری که هم اکنون دستمزد خرداد و تیر ماه را به همراه چندین سال سنوات از کارفرما طلبکارند.

 

کارگران متروی اهواز ١٨ ماه معوقه مالی و ٤ ماه بیمه طلب دارند

کارگران متروی اهواز ١٨ ماه معوقه مزدی و ٤ماه بیمه معوقه دارند. مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز با تایید به تعویق افتادن حقوق این کارگران گفت: به دلیل اختلافات به وجودآمده با پیمانکار پروژه، موضوع برای حل در شورای عالی فنی مطرح شده است. یکی از کارگران شرکت «تونل‌سازان» متروی اهواز گفت: ما کارگران قراردادی شرکت «تونل‌سازان» هستیم که ١٨ ماه معوقه مالی داریم. کارگران این شرکت حدود١٧٠ نفر هستند. از این ١٨ ماه معوقه؛ حدود ١٤ ماه آن از شرکت قبلی یعنی کیسون است. وی ادامه داد: شرکت فعلی ما می‌گوید به دلیل اینکه شرکت کیسون پول را نداده است، این شرکت هم توان پرداخت بدهی کارگران را ندارد. کارگران تونل مترو از فروردین سال گذشته تا امروز حقوق دریافت نکرده‌اند. ٤ماه هم از فروردین امسال تا امروز بیمه‌شان پرداخت نشده است. برخی از همکاران به دلیل شرایط اقتصادی کشور با مسافر کشی سعی در امرار معاش دارند.

 

 

گزارش وضعیت دستمزدها و زندگی کارگران کوره پزخانه ها

زندگی در آلونک‌هایی که هیچ ندارد/کارگرانِ فصلیِ کوره‌پزخانه‌ها به امانِ خدا رها شده‌اند

احمد یک کارگر فصلی‌ست که فصول گرم سال در کوره‌پزخانه‌های اطراف تبریز کار می‌کند؛ احمد محل زندگی‌اش هم مثل کارش، فصلی تغییر می‌کند؛ او خانه‌اش روی دوشش است؛ همراه خانواده از مهاباد به تبریز می‌روند و در آلونک‌های اطراف کوره های آجرپزی، چند ماه از سال را زندگی می‌کنند؛ در واقع هم خانوادگی در کوره‌ها کار می‌کنند و هم همانجا زندگی می‌کنند.  این دست کارگران مشکلات و مصائبِ بسیار دارند؛ بیمه کارگرانِ کوره پزخانه‌ها مرتب نیست؛ در بهترین حالت اگر کارفرماها طفره نروند و به قانون تمکین کنند، فقط برای چند ماه از سال حق بیمه واریز می‌شود؛ به همین دلیل است که کارگر کوره‌پز داریم که چهل سال و اندی کار کرده ولی هنوز بازنشست نشده چراکه هنوز به اندازه سی سال حق بیمه به سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است. مشکل احمد و چند صد نفر دیگر از همکارانش که غالباً از استان‌های کردنشین هستند و همراه خانواده در کوره‌های تبریز مشغول به کارند، علاوه بر بیمه و عدم برخورداری از خدمات حمایتی، ثابت ماندن دستمزدهاست. او می‌گوید سال گذشته برای بریدن ١٠٠٠ خشت، ٣٧ هزار تومان دستمزد دریافت می‌کردیم؛ امسال هم کارفرمایان همان رقم را می‌پردازند و حاضر نشده‌اند ریالی بیشتر به کارگران پرداخت کنند.

دستمزد همین است که هست؛ نمی‌خواهید بفرمایید!

احمد می‌گوید: هرچه اعتراض کردیم به جایی نرسیدیم؛ با کارفرما چانه زدیم؛ جر و بحث کردیم؛ دست از کار کشیدیم اما عاقبت نتیجه‌ای نداشت؛ گفتند دستمزد همین است که هست؛ تغییر نمی‌کند؛ نمی‌خواهید بفرمایید…. او از بالا رفتن هزینه‌های زندگی انتقاد دارد: آنقدر هزینه‌های اولیه زندگی زیاد شده که دیگر برای کارگران فصلی به هیچ وجه نمی‌صرفد که چند ماه از سال را دور از شهر و دیار، صبح تا شب جان بکنند؛ تازه اگر قرار باشد با مزد سال قبل سر کنند و هیچ خبری از افزایش دستمزد نباشد، دیگر نور اعلی نور می‌شود. به گفته‌ی احمد این بدترین وجه ماجراست؛ این غیرقابل تحمل است که با همسر و فرزندانت بیایی ساکن کوره‌ها شوی و آن وقت به اندازه بخور و نمیر ساده هم درنیاوری:  اگر چاره دیگری داشتیم، اگر در شهرهایمان کارخانه و صنعت بود، اگر کوچک‌ترین امکانی برای امرار معاش داشتیم، خود ر ا و فرزاندانمان را آواره نمی‌کردیم؛ گیر افتاده‌ایم؛ بیمه درست و حسابی که نداریم؛ حداقل، مزدمان را عادلانه بپردازند…. همه ماجرا به اینجا ختم نمی‌شود؛ کار در کوره‌های آجرپزی آنهم کار دسته‌جمعی و خانوادگی، مصائب بسیار دارد؛ نبود وسایل و امکانات بهداشتی، محیط زندگی نامناسب و کار سخت برای کودکان و زنان، تنها بخشی از مشکلاتی است که خانواده‌های ساکن در کوره‌های آجرپزی هر روز متحمل می‌شوند؛ کودکی را تصور کنید که وقتی مدرسه‌ها تعطیل می‌شود و تازه زمان بازیگوشی و تفریح است، باید به همراه پدر و مادر برود کوره های آجر پزی؛ باید روزها را در گرمای تابستان به آجر روی آجر گذاشتن بگذراند؛ وسایل بازی و تفریح به کنار؛ از حمام و دستشویی بهداشتی و آشپزخانه مناسب هم خبری نیست؛ حتی تصورش هم سخت است.

امسال اوضاع کارگران کوره‌ها از همیشه بدتر است

از احمد می‌پرسم که این مشکلات چقدر زندگی او و خانواده‌اش را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ او می‌گوید: این بدبختی‌ها همیشه بوده؛ هر ساله همین‌ها را داشته‌ایم؛ من چند سال است که همراه خانواده‌ام تابستان‌ها را پای کوره‌ها می‌گذرانم؛ از قبل از ازدواج تا حالا که دو فرزند مدرسه‌ای دارم؛ همیشه این مشکلات بوده؛ اما حالا دیگر غیرقابل تحمل است چون که هزینه‌ها بالا رفته؛ مزد دیگر کفاف سیر کردن شکم خانواده‌هایمان را نمی‌دهد؛ امسال اوضاع کارگران کوره پز از همیشه بدتر است….

پیروز چراغی (رئیس انجمن صنفی کارگران کوره پزخانه‌های یافت آباد) است؛ او دردها و مشکلات کارگران کوره پزخانه‌ها را قبول دارد؛ می‌گوید: اوضاع نسبت به همیشه بدتر شده؛ نه فقط برای کارگران کوره‌ها بلکه برای همه کارگران؛ آنهایی که فصلی و غیرثابت هستند، اوضاع به نسبت بدتری دارند؛ چون دستمزد فعلی به اندازه یک هفته از ماه هم کفاف نمی‌دهد؛ حالا حساب کنید کسی بخواهد فقط چند ماه از سال کار ثابت داشته باشد و مزد معین بگیرد؛ دیگر حسابی قوز بالای قوز است. او به موضوع اعتراض کارگران کوره‌پزخانه‌های تبریز  و ثابت ماندن مزد آنها می‌پردازد: در خیلی از شهرها امسال مزد کارگران کوره‌پزخانه‌ها اصلاً افزایش نیافته؛ مخصوصاً در شهرها و مناطقی که کارگران تشکل و انجمن صنفی ندارند که بتواند به نمایندگی از آنها چانه‌زنی کند و مزد را بالا ببرد؛ جاهایی که کارگران نماینده ندارند و به صورت انفرادی برای مزدشان رایزنی می‌کنند، معمولاً به جایی نمی‌رسند.

مزد کارگران کوره‌پزخانه‌های تهران بیست درصد زیاد شد

به گفته‌ی چراغی امسال در تهران، مزد کارگران کوره پز، بیست درصد زیاد شده؛ او می‌گوید: انجمن‌های صنفی کارگران کوره‌پزخانه‌ها در شش منطقه‌ی تهران که کوره‌ها واقع شده‌اند از جمله شمس‌آباد و یافت آباد، با اتحادیه‌های کارفرمایی به توافق رسیدند و براساس یک پیمان دسته‌جمعی، مزد کارگران کوره پزخانه‌های تهران، بیست درصد نسبت به سال قبل زیاد شد.  خوشبختانه در تهران توانستیم این امتیاز حداقلی را بگیریم؛ اما چون مزد کارگران کوره‌پزخانه‌ها، سراسری نیست و استان به استان فرق می‌کند، تشکل‌ها و انجمن‌های صنفی در هر استان باید با کارفرمایان مذاکره و آنها را برای افزایش مزد مجاب کنند؛ در غیر این صورت، حق کارگران ضایع می‌شود. البته این را هم بگویم که همیشه کارفرمایان زیر بار افزایش مزدِ تعیین شده نمی‌روند؛ در خیلی جاها از اجرای قانون طفره می‌روند، حتی دور و بر همین تهران؛ همه جور کارگر در کوره‌ها هست؛ زن، مرد، نوجوان، پیر؛ نظارت درست و حسابی هم نمی‌شود؛ بنابراین کارفرما خیلی راحت از پرداخت مزد قانونی طفره می‌رود؛ دست کارگر هم به جایی بند نیست.

موج بیکاری کارگران کوره‌پزخانه‌ها و عدم حمایتِ نهادها و مسئولان

در مناطق اطراف تهران، بیشترِ کوره‌های آجرپزی یا تعطیل شده‌اند یا ظرفیت تولید را به کمتر از نصف رسانده‌اند؛ چراغی در این رابطه می‌گوید: تعطیلی کوره‌ها کارگران بسیاری را بیکار کرده؛ در همین یافت آباد دیگر چندان کوره روشنی باقی نمانده؛ کارگاه‌های فعال، بسیار محدود هستند و این تعطیلی‌ها که یکی از دلایلش، کاهش ساخت و ساز است، موج جدیدی از بیکاری کارگران به وجود آورده است؛ کارگرانی هستند که چند دهه در کوره‌ها کار کرده‌اند اما حالا یک‌باره بیکار شده‌اند. چراغی به موضوع دیگری هم اشاره می‌کند؛ آن هم عدم همکاری نهادهای مرتبط با حق و حقوق کارگران ازجمله  دیوان عدالت است؛ او می‌گوید: کارگران کوره‌پزخانه‌ها در زمان بیکاری از حمایت کافی بهره‌مند نمی‌شوند؛ با این همه بیکاری و این همه گرانی، باید بیشتر از اینها از  کارگر حمایت شود؛ من کارگری را سراغ دارم که بعد بیکاری برای گرفتن بیمه بیکاری مراجعه کرده ولی گفته‌اند دیر مراجعه کرده‌ای؛ خلاصه به دیوان عدالت شکایت کرده ولی بعد گذشت بیش از یک سال حکم صادر شده! آخر با خودشان فکر نمی‌کنند این کارگرِ بینوا یک سالِ تمام چطور منتظر حکم بماند و  امورات زندگی را بگذراند؟ او ادامه می‌دهد: باید صدورِ حکمِ کارگرِ مستاصل را در اولویت قرار دهند؛ کارگر به جز خدا کسی را ندارد؛ نباید بگذارند به این راحتی حقش ضایع شود. چراغی در آخر می‌گوید: لطفاً از دردهای کارگران بنویسید؛ بنویسید تا از کارگرانِ آجرپز بیشتر از اینها حمایت شود؛ اینها خیلی مظلومند؛ هیچ پشت و پناهی در این اوضاع وانفسا ندارند….(منبع گزارش ایلنا)

 

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

١ــ رومانی – تظاهرات گسترده ضد دولتی

هزاران نفر در بخارست، پایتخت رومانی و چند شهر دیگر این کشور روز شنبه به خیابان‌ها آمدند و فریاد “استعفا” و “دزدها” سر دادند. معترضان که روز جمعه با پلیس درگیر شده بودند خواستار برکناری دولت هستند و از اوضاع نابسامان اقتصادی و فساد عصبانی‌اند.

تظاهرات روز شنبه ١١ اوت در حالی برگزار شد که در جریان درگیری‌های روز جمعه دست کم ٤٠٠ نفر مجروح شده بودند. با وجود این تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی طی چند روز گذشته بیشتر به صورت صلح‌آمیز برگزار شده است.

تظاهرات مشابهی هم در شهرهای دیگر رومانی چون تیمیشوارا، کلوژ و سیبیو گزارش شده است.

روز جمعه حدود ٥٠ هزار نفر در بخارست به خیابان آمدند و شعارهایی بر ضد فساد اداری، دستمزد کم و ناکارآمدی دولت سردادند.

آن طور که گفته می‌شود بسیاری از معترضان رومانیایی‌هایی هستند که به تازگی از سایر نقاط اروپا بازگشته‌اند و از وضعیت نابسامان مملکت‌داری در خانه خودشان عصبانی‌اند.

اعتراض‌ها علیه حزب حاکم مدت‌هاست که در رومانی در جریان است.

در ماه ژوئیه کلاوس یوهانیس، رئیس‌جمهوری رومانی برکناری لارا کودروتا کووسی، دادستان ویژه ضد فساد را تائید کرد.

آقای یوهانیس برای برکناری این فرد تحت فشارهای شدید حزب سوسیال دموکرات قرار داشت.

نزدیک به ١٥٠ هزار نفر سال پیش در بخارست علیه تصمیم دولت برای آزادی افراد متهم به فساد از زندان دست به تظاهرات زدند.

 

٢ــ اروپا – اعتصاب خلبابان شرکت هوپیمایی “رایان ایر”

به گزارش یورونیوز، شرکت هوایی رایان‌ایر روزجمعه١٠ اوت با بدترین اعتصاب یک ‌روزه مواجه شد. این در حالی است که هواپیماهای این شرکت هواپیمایی در پنج کشور اروپایی تصمیم به اعتصاب گرفتند و برنامه ٥٥ هزار مسافر را در طول تعطیلات تابستان بر هم زدند.

شرکت هوایی رایان‌ایر که با توافق بر سر به رسمیت شناختن اتحادیه‌ها در کریسمس گذشته از اعتصاب‌های سراسری جلوگیری کرده بود، نتوانسته بر سر توافق‌های کارگری با مسئولان اتحادیه به توافق برسد. رایان‌ایر برای نخستین‌بار در تاریخ ٣٠ ساله خود اتحادیه‌های کارگری را به رسمیت شناخت.

در پی اعتصاب کارکنان رایان‌ایر، این شرکت اعلام کرد که ٢٥٠ پرواز در آلمان، ١٠٤ پرواز در بلژیک و ٤٢ پرواز دیگر در سوئد و ایرلند لغو شده‌اند. این در حالی است که یک‌چهارم خلبان‌های این شرکت برای پنجمین‌بار به اعتصابی ٢٤ ساعته دست زدند.

رایان‌ایر انتظار دارد که در پی این اعتصاب، برنامه‌های پرواز ده‌ها هزار مسافر با اخلال ایجاد شود.

 

٣ــ افغانستان – اعتصاب غذای هزاران زندانی در اعتراض به شرایط غیر انسانی زندان

هزاران زندانی در زندان پلچرخی کابل، بزرگترین زندان افغانستان اعتصاب غذا کردند.

عبادالله کریمی، سخنگوی ریاست زندان‌های افغانستان می‌گوید شماری از زندانیان از جمله زندانیان محکوم به اعدام خواهان وضع تخفیف در مجازات‌شان هستند و اکثریت دیگر خواهان عمومی شدن فرامین عفو ریاست جمهوری هستند.

آقای کریمی می‌گوید سه تا چهار هزار زندانی در زندان عمومی پلچرخی و زندان ویژه مجرمان وابسته به مواد مخدر پلچرخی اعتصاب غذا کردند.

او می‌گوید این اعتصاب از چهار روز به این سو آغاز شده اما زندانیان می‌گویند ده روز از آغاز اعتصاب‌شان گذشته است.

سخنگوی ریاست زندان‌های افغانستان به بی‌بی‌سی گفت شصت نفر از زندانیان نیز لب‌های‌شان را دوخته بودند که سی نفرشان زیر نظر پزشکان قرار گرفته و مداوا شدند و سی نفر دیگر هنوز در همان وضعیت هستند.

آقای کریمی می‌گوید اکثر اعتصاب کنندگان متهمان به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی هستند که مشمول فرامین عفو نمی‌شوند. او تاکید دارد که خواست معترضان غیرقانونی است.

حاجی خان، یکی از زندانیان معترض در تماسی تلفنی به بی‌بی‌سی گفت تا عملی شدن خواست‌های‌شان به اعتصاب‌شان ادامه خواهند داد.

به گفته او، انتقال زندانیان به ولایات اصلی‌شان، تخفیف مجازات محکومین به اعدام به حبس، تخفیف عمومی برای همه زندانیان بدون در نظر گرفتن مدت حبس و جرم، رهایی زندانیان بیمار به امراض صعب العلاج و زندانیان مسن، اجرای رهایی‌های مشروط برای زندانیان از مهمترین خواست‌های آنان است.

زندان پلچرخی در کابل، بزرگترین زندان افغانستان است که حدود ده هزار زندانی در آن نگهداری می‌شود. اعتصاب زندانیان در زندان‌های مختلف افغانستان از جمله این زندان پیش از این نیز سابقه داشته است.

 

٤ــ تونس – قانون تساوی ارث زن و مرد برای تصویب به مجلس این کشور رفت

محمد باجی قائد سبسی، رئیس‌جمهور تونس، روز دوشنبه لایحه قانونی تساوی حقوق در زمینه ارث میان زن و مرد را به مجلس تقدیم کرد.

در پی سخنرانی رئیس‌جمهور، هزاران زن و مرد طرفدار تساوی حقوق در میدان مرکزی پایتخت به شادمانی پرداختند.

مطابق قانون فعلی که بر اساس شریعت اسلامی تنظیم شده، مرد دو برابر زن ارث می‌برد. اما در صورت تصویب قانون جدید در مجلس، مرد و زن به شکل مساوی از ارث بهره‌مند خواهند شد.

قانون اساسی تونس که پس از سقوط دیکتاتور سابق این کشور بن‌علی در سال ٢٠١٤ به تصویب رسید، حقوق سیاسی را تضمین می‌کرد، نقش مذهب را محدود می‌ساخت و برقراری انتخابات آزاد را متعهد می‌شد. با این حال از معدود مباحثی که اسلام‌گرایان همچنان در مقابل آن مقاومت نشان می‌دادند، تغییرات در قوانین ارث بود.

در مقابل قانون جدید، محافظه‌کاران و بخش سنتی جامعه نیز به مخالفت برخاسته‌اند و به همین علت در قانون استثنائاتی لحاظ شده است.

تونس در مقایسه با دیگر کشورهای خاورمیان از قوانین مترقیانه‌تری درباره حقوق زنان برخوردار است. با این حال باجی قائد سبسی که یک سیاستمدار سکولار به شمار می‌رود از ماه آگوست ٢٠١٧ کمیته‌ای ویژه را تشکیل داد تا در آن پیش‌نویس قوانینی در جهت بهبود حقوق زنان تهیه شود.

در چارچوب همین اصلاحات از سال گذشته ازدواج زن مسلمان با مرد غیرمسلمان در تونس مجاز شمرده شد.

 

٥ـــ آمریکا – هزاران کودک قربانی آزار جنسی کشیشان کاتولیک

 

دیوان عالی ایالت پنسیلوانیای آمریکا اسامی ٣٠٠ کشیش کاتولیک که متهم هستند در ظرف چند دهه گذشته کودکان را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده اند منتشر کرده است.

هیات تحقیق ویژه پرونده می گوید بیش از یک هزار نفر را که در ظرف ٧٠ سال اخیر در دوران کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند شناسایی کرده است؛ این هیات در عین حال تخمین زده است که با احتساب افرادی که اسناد شکایت آنها در کلیسا گم شده یا موارد آزار احتمالی را گزارش نکرده اند، رقم واقعی قربانیان می تواند “هزاران” نفر باشد.

کلیسای کاتولیک پنسیلوانیا همچنین به سرپوش گذاری سازمان یافته درباره آن شکایت ها متهم شده است.

این جدیدترین گزارش درباره اتهامات آزار جنسی کودکان توسط کشیشان کاتولیک در کشورهای مختلف است.

بنا بر اسناد این پرونده، قربانیان دختران و پسران خردسال و نیز نوجوانان بوده اند.

هیات تحقق می گوید به خاطر پنهان کاری های کلیسا اکثر موارد آزار و اذیت جنسی مشمول مرور زمان شده و قابل پیگرد قضایی کیفری نیست. با این حال، مقامات احتمال طرح پرونده کیفری علیه برخی متهمان را رد نکرده اند.

ماه گذشته، پاپ فرانسیس، رهبر کلیسای کاتولیک، استعفای تئودور مک‌کریک کاردینال معروف آمریکایی را پذیرفت. این کاردینال ٨٨ ساله متهم بود که ٥٠ سال پیش به یک پسر جوان تعرض کرده است.

 

اخبار کارگری از نشریه کاگر کمونیست 536

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …