اخبار کارگری

 

١١ آذر؛ تجمع جمعی از فرهنگیان بازنشسته در مقابل وزارت کار

فرهنگیان بازنشسته از شهرهای مختلف در تهران در اعتراض به پاسخ نگرفتن در مورد مطالبات شان در مقابل وزارت کار تجمع کردند. آنها شعار می دادند:

مسئولین مملکت , خود در رفاه و نعمت , ما را کنند نصیحت

 

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری بندر خمینی

١١آذر٩٧ کارگران شهرداری بندر خمینی (خوزستان) با تجمع اعتراضی خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

 

اعتصاب و تجمع راننده‌های تاکسی همدان

یکشنبه ١١آذر٩٧ راننده‌های تاکسی همدان در اعتراض به وضع تعرفه‌های ناعادلانه و کاغذبازی‌های اداری دست از کار کشیده و تجمع کردند.

 

کارگر هفت‌تپه آزاد باید گردد”

کارگران گروه ملی فولاد، علاوه بر اینکه برای تحقق خواسته‌های خود ایستادگی می‌کنند، کارگران هفت‌تپه را فراموش نکرده‌اند.

و شعار می‌دهند “کارگر هفت‌تپه آزاد باید گردد”

 

ویژه کمپین آزادی اسماعیل بخشی

اطلاعیه های کمپین آزادی اسماعیل بخشی: همه باهم بپا خیزیم و اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را آزاد کنیم!

اطاعیه شماره یک

کمپین آزادی اسماعیل بخشی: همه باهم بپا خیزیم و اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را آزاد کنیم!

١٢ روز از دستگیری اسماعیل بخشی و سپیده قلیانی خبرنگار دستگیر شده در جریان اعتصابات هفت تپه میگذارد. اخبار حکایت از شکنجه شدید اسماعیل بخشی است و اعتراضات به دستگیری این رهبر لایق کارگری در ایران و در دنیا با شدت و حدت تمام در جریان است.

با گذشت ١٢ روز از زندانی کردن اسماعیل بخشی  اتحادیه های کارگری بین المللی، نمایندگان میلیونها کارگر به این دستگیری اعتراض کرده اند از جمله در این روزهای اخیر کارگران اتحادیه پست کانادا با برگزاری یک میتینگ اعتراضی و با در دست داشتن شعارهایی در دفاع از خواست کارگران هفت تپه خواهان آزادی بخشی و قلیانی شدند.

روز پنج شنبه ٢٩ نوامبر کنفدراسیون س ژ ت نماینده میلیونها کارگر فرانسوی از هفت تپه دفاع کرد و خواهان آزادی رهبر کارگری اسماعیل بخشی شد.

در ایران موجی از همبستگی بسوی کارگران قهرمان هفت تپه و فولاد که بیست و پنجمین روز اعتراضات را پشت سر میگذارند جاری است. بیانیه ها ی سازمانها و احزاب و تشکلهای مدافع حقوق کارگران در ایران و بیانیه وکلا در دفاع از اسماعیل بخشی، و دفاع روزانه صدها نفر در فیس بوک و تویتر و اینستاگرام و .. بیانگر توجه و علاقه عمومی به این مبارزات و رهبران آنها است.

کارگران، دانشجویان،  معلمین و همه مردم ایران با علاقه این مبارزه را پیگیری میکنند و خواهان آزادی فوری بخشی و قلیانی هستند.

روز گذشته دانشجویان دانشگاه هنر در حمایت از نیشکر هفت تپه تجمع کرده و خواهان آزادی فوری بخشی شدند. کانون نویسندگان ایران با انتشار بیانیه ای از کارگران هفت تپه دفاع کرد و امروز در تهران یک میز گرد در بررسی خواستها و اعتصاب هفت تپه با حضور دانشجویان صنعتی شریف شهید بهشتی امام صادق و علوم قضایی برگزارخواهد شد.

لیست همبستگی با هفت تپه دراز است و این خود یک نمونه درخشان از همبستگی مردم ایران با خواستهای برحق کارگران است.

کمپین نجات اسماعیل بخشی ، خود را در کنار همه شما کارگران، همه شما دانشجویان و مردم آزاده در ایران می بیند و خواهد کوشید با تمام قوا برای آزادی فوری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و همه کارگران زندانی فعالیت کند.

ما از همگان میخواهیم به اعتراضات خود شدت بخشیده و کاری کنیم اسماعیل بخشی و سپیده قلیان  فورا آزاد شوند.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

٩ آذر ١٣٩٧ /٣٠ نوامبر ٢٠١٨

 

اطلاعیه شماره ٣ کمپین آزادی اسماعیل بخشی: میتینگ در مرکز شهر کلن فردا شنبه اول دسامبر

کلن / تظاهرات در مرکز شهر برای آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و علی نجاتی

فردا شنبه اول دسامبر در مرکز شهر کلن فریاد دادخواهی کارگران هفت تپه و فولاد، فریاد دفاع از خواستهای برحق کارگران خواهیم بود و با در دست داشتن شعارهای رهبران  کارگری اسماعلیل بخشی و علی نجاتی و خبرنگار آزاده سپیده قلیان را آزاد کنید ، از مردم آلمان خاهیم خواست به دولت آلمان فشار آورده و خواهان اعتراض فوری دولت آلمان به دستگیری و شکنجه اسماعیل بخشی ها شوند.

اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سپیده قلیان باید فورا آزاد شوند!

زمان ١ دسامبر شنبه ساعت ١٥

مکان در مقابل در اصلی ایستگاه مرکزی قطار در کلن

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

٣٠ نوامبر ٢٠١٨

 

اطلاعیه شماره ٤ کمپین آزادی اسماعیل بخشی: از شوش چه خبر، جمعه ٩ آذر ١٣٩٧ تجمع کارگران با خواست آزادی کارگران زندانی!

امروز جمعه از ساعت ٧ کارگران جمع شدند و مسیر را تا فرمانداری شوش با شعار کارگر زندانی آزاد باید گردد حرکت کردند. در مسیر هم مردم به تجمعشان پیوستند. تجمع همچنان با خواستهای مطرح شده و تاکنونی ادامه دارد. در عین حال وکیل همچنان از محل نگهداری علی نجاتی و مجید رعایایی مهمان علی نجاتی که او هم دستگیر شده است ، بی خبر است!

کارگران در حالیکه بنر بزرگی را با عکس اسماعیل بخشی در دست داشتند، عکسهای کوچک بخشی را همه در دست گرفته و فریاد میزدند فورا آزادش کنید!

یک خواست مردم و کارگران هفت تپه و خانواده دستگیر شدگان اینست که محل نگهداری عزیزان آنها مشخص شود و امکان دیدار با خانواده و همچنین امکان ملاقات وکیل با زندانیان، به آنها داده شود.

حکومت اسلامی ایران که در پرونده خونین خود، شکنجه و قتل و اعدام و وادار کردن زندانی به خودکشی را دارد، اکنون در مقابل نگرانی خانواده ها و اعتراضات مردم در ایران و همچنین اعتراضات بین المللی مجبور میشود ، جا خالی داده و بگوید ، اسماعیل بخشی شکنجه نشده است. همین تکذیب نامه ها به زور اعتراضات شما کارگران و مردم آزاده به حکومت شکنجه تحمیل شده است. باید اعتراضات را گسترش دهیم و باعث شویم کارگران زندانی و سپیده قلیان فورا آزاد شوند.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

 

اطلاعیه شماره ٥

آخرین اخبار از هفت تپه

تلاش حکومت برای ساکت کردن کارگران و به شکست کشاندن اعتصاب

هم اکنون هیئتی از طرف حکومت در جمع کارگران در مقابل فرمانداری شوش حاضر شده است. این هیئت میگوید تصمیم دولت اینست که خصوصی سازی را لغو نمیکند و هفت تپه کماکان در دست چند نفر که این شرکت را به خاک سیاه نشانده اند، باقی میماند. نمایندگان حکومت میگویند چهار روز پیش دو ماه حقوق کارگران را پرداخت کرده ایم و بهتر است همه سر کارهای خود برگردند.

کارگران کماکان بر خواستهای خود اصرار دارند، لغو خصوصی سازی، و آزادی اسماعیل بخشی و دستگیرشدگان ، کارگران با شعار دادن در مقابل نمایندگان حکومتی پاسخ خود را به این تشبثات برای به شکست کشاندن اعتصاب میدهند .

از دو روز گذشته تعدادی از اوباش حکومتی در شهر شایعه پخش کرده اند که اعتصاب تمام شد .

امروز در شوش حالت فوق العاده است و باید دید نتیجه این مذاکرات به کجا منجر میشود.

دفاع از کارگران هفت تپه امروز وظیفه همه ما است و هر چه مردم در ایران کارگران و معلمین و دانشجویان و همه ایرانیان در خارج از کشور بیشتر به خیابان رفته و از کارگران قهرمان هفت تپه دفاع کنند، دست حکومت برای سرکوب و به شکست کشاندن اعتصاب بیشتر بسته میشود.

زنده باد کارگران هفت تپه. آزادی فوری اسماعیل بخشی و همه دستگیرشدگان !

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

١٠ آذر ١٣٩٧/١ دسامبر ٢٠١٨

 

اطلاعیه شماره ٦

بر سردر سفارت حکومت اسلامی در استکهلم، عکسهای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و علی نجاتی نصب شد. دور نیست روزی که این مراکز ترور و جنایت اسلامی توسط مردم آزاده فتح شوند.

 

 

اقدامی که باید در همه جا آنرا پیگیری کرد. حکومتی نان مردم را به گروگان گرفته ، میلیاردها دلار صرف ترور و آدمکشی میکند و در پاسخ خواستهای بحق کارگران رهبران آنها را گرفته و زندانی میکند. باید این لانه های جاسوسی را بر سر مزدوران حکومت اسلامی خراب کرد. کمپین آزادی اسماعیل بخشی دست همه دوستانی که این اقدام ابتکاری را انجام داند، به گرمی می فشارد و از همه دعوت میکند که در سراسر جهان سفارتخانه های حکومت اسلامی را با عکسهای اسماعیل بخشی و کارگران در بند و عکس خبرنگار آزاده سپیده قلیان مزین کنند.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

١ دسامبر ٢٠١٨

 

اطلاعیه شماره هفت

دو فعال کارگری دیگر هفت تپه احضار شدند!

بنا به خبری که سایت اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرد ، روز جمعه دو فعال کارگری دیگر احضار و ساعتها بازجویی شدند. اتحادیه نوشت

 

:

بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دو فعال کارگری اقای محمد امیدوار پرسنل قسمت بازرگانی نیشکر هفت تپه و خانم شهین پیشاهنگ دیروز جمعه نهم آذر ماه از طریق تماس تلفنی به اداره اطلاعات شوش احضار و پس از حضور در این نهاد در ساعت ٤ بعد از ظهر مورد بازجوئی قرار گرفتند.

جمهوری اسلامی ایران در صدد اعمال فشار بیشتر به فعالین کارگری است. باید با گسترش دادن به اعتراضات در ایران و در دنیا کاری کرد که حکومت از این بیشتر کارگرانی که برای حقوق اولیه خود مبارزه میکنند را نتواند دستگیر و زندانی کند و یا زیر فشار بازجویی و تهدید قرار دهد.

اعتصاب حق بدیهی کارگران است و هر نوع پاپوش دوزی امنیتی محکوم و مردود است!

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

١٠ آذر ١٣٩٧/ ١ دسامبر ٢٠١٨

 

اطلاعیه شماره هشت

شنبه اعتراض به دستگیری اسماعیل بخشی و سپیده قلیان و علی نجاتی

امروز شنبه ١٠ آذر ماه در بسیاری از شهرهای دنیا تظاهرات بود. تظاهرات بر علیه پرونده سازی و امنیتی کردن اعتراض به گرسنگی و فقر، تظاهرات بر علیه شکنجه و دستگیری و تهدید فعالین کارگری، تظاهرات بر علیه پاپوش دوزی رژیم جنایتکار اسلامی بر علیه معترضین به نداری و کارگرانی که ماهها دستمزد دریافت نکرده و از پرداخت هزینه زندگی خود عاجز و ناتوان هستند. این مردم به خیابان آمده و فریاد میزنند که بروید کنار ، تا خودمان اداره امور را در دست بگیریم و مزدوران حکومتی به این معترضین حمله میبرند و رهبران آنها را دستگیر میکنند.

امروز در استکهلم سوئد ، جوانان و آزادیخواهان بر سر درسفارت رژیم عکسهای رهبران محبوب کارگری را نصب کردند. در همان شهر در مقابل سفارت رژیم تظاهرات بزرگی بر پا بود و فریاد سرنگون باد حکومت اسلامی سر داده شد و همه خواهان آزادی فوری دستگیر شدگان اسماعیل بخشی سپیده قلیان و علی نجاتی شدند. در شهر فرانکفورت و کلن آلمان میتینگهایی برپا بود و در اسلو و تورنتو و .. تظاهرات کنندگان همبستگی عمیق خود را با مردم آزاده شوش و اهواز با هفت تپه ایها و فولادیها و با خانواده های کارگران اعلام کردند.

در ایران نیز اعتراضاتی در دفاع از کارگران هفت تپه در جریان بود، از جمله پیام حمایتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشكی مازندران ازكارگران هفت تپه و فولاد اهواز، تظاهرات کارگران فولاد قزوین و..

 

. باید به این مبارزات ادامه دهیم و کاری کنیم که رژیم اسلامی مجبور به عقب نشینی شده و زندانیان را آزاد کرده و به خواستهای کارگران گردن نهد.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

١٠ آذر ١٣٩٧ / ١ دسامبر ٢٠١٨

 

اطلاعیه شماه نه

سپیده قلیان تحت بازجویی های شدید و در سلول انفرادی سپاه

 

طبق اخباری که به دست ما رسیده است، سپیده قلیان خبرنگاری که در هفت تپه به همراه اسماعیل بخشی و کارگران دیگر دستگیر شده بود، زیر شدید ترین فشارها است. سپیده تا کنون نتوانسته با خانواده خود ملاقات کند و وکیل معرفی شده به مقامات حکومت اسلامی از طرف آنها پذیرفته نمیشود. چرا که رژیم اخیرا فقط وکلای مورد تایید خود را بعنوان وکلای زندانیان سیاسی می پذیرد. رفتار سرکوبگرانه حکومت اسلامی با این خبرنگار جوان، نص صریح شکنجه و خشونت تمام عیار علیه فعالین مدنی و خبرنگاران است و باید از طرف همه نهادهای بین المللی محکوم شود.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی این رفتار سرکوبگرانه نهادهای امنیتی حکومت ضد انسانی اسلامی را بشدت محکوم کرده و خواهان شدت بخشیدن به اعتراضات بین المللی است.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

٢١١ آدر ماه ١٣٩٧/ دسامبر ٢٠١٨

 

 

اطلاعیه شماره ده

سخنرانی تاریخی مهدی آل میثم را با طلا بنویسید و برای همه کارگران و مردم دنیا ارسال کنید!

آن زمانی که رو کتف کارگر اهرا مصر را می ساختند ، تمام شد، امروز طبقه آگاهیم امروز قدرتیم و اولین خواست ما آزادی دستگیرشدگان هفته تپه است!

 

گروه ملی فولاد اهواز: مهدی آی میثم از فعالین کارگری فولاد اهواز در جمع کارگران روز شنبه  چنین میگوید: تمام کارگران تمام بدنه کارگران، یکی هستند. چه هفت تپه، چه فولاد چه جاهای دیگر. تا زمانی که این وضعیت هست و حمایتهایی که از سرمایه داران میشود، کارگر کف خیابان است. کوتاه نمی آییم. و کارگر این قدرت را دارد که حقش را بگیرد.

آن زمان که کارگر برده بود، تمام شد آن زمان که رو کتف کارگر اهرام مصر را می ساختند، تمام شد . امروز طبقه آگاهیم، امروز قدرتیم، امروز چرخه صنعتیم. و اینو ثابت میکنیم و حق امون را میگیریم. اولین خواست ما آزادی کارگران دستگیر شده است. زندانی هفت تپه آزاد باید گردد!

کمپین آزادی اسماعیل بخشی از همگان دعوت میکند در این حرکت مهم دست به دست هم داده و با اعتراضات متحدانه و قدرتمند خود کاری کنند همه دستگیر شدگان فورا آزاد شوند.

کمپین آزادی اسماعیل بخشی

١١ آذر ماه ١٣٩٧/٢ دسامبر ٢٠١٨

 

هشدار جدی درباره سلامت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان; خانواده ها در ملاقات، آنها را در وضعیتی وخیم مشاهده کرده اند

بر طبق اخبار موثق و متعدد واصله، در پی مراجعات خانواده های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان برای پیگیری وضعیت فرزندانشان و همچنین پیگیریهای حقوقی وکیل نامبردگان، خانواده ها طی دیدارهای کوتاهی هر کدام موفق به ملاقات عزیزان خود شده اند و متوجه شده اند که متاسفانه هر دوی آنها شدیدا مضروب و تحت فشارهای روحی و جسمی شدید بوده و هستند.

 

مطابق گزارشات واصله، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، از نظر جسمی وضعیت بسیار وخیمی داشته اند.

آنان در ملاقات حتی قادر به تشخیص زمان و اینکه چه وقت از شبانه روز است هم نبوده اند و کماکان تحت فشار و در انفرادی نگه داری می شوند. سپیده قلیان به طور مشهودی بسیار لاغر و نحیف شده است و هنگامی که مادرش او را در آغوش گرفته تن او به درد آمده است.

 

همچنین وضعیت جسمی اسماعیل بخشی بسیار وخیم مشاهده شده و منجمله به علت ضرب و شتم، بر پیشانیش هنوز آثار کبودی وجود دارد.

 

بر اساس اخبار واصله، اسماعیل بخشی که بر اساس مشاهدات ملاقات کنندگان، از نظر وضعیت جسمی شرایط وخیمی داشته است بعد از شنیدن خبر حمایت هایی که از وی انجام شده، لبخندی بر چهره ی رنج کشیده و تکیده اش نقش بسته است.

 

بدینوسیله ضمن محکوم کردن شدید شرایط جسمی و روحی ایجاد شده برای اسماعیل بخشی و سپیده قلیان، خواهان آزادی فوری و بی قید و شرط آنان هستیم. مسئولیت تمام زجر، آزار، ضرب و شتم و وضعیت به وجود آمده برای آنان مستقیما بر عهده دولت ایران و حفظ سلامت و امنیت آنان وظیفه مقامات قضایی- امنیتی و دولت است. ما عمیقا و بیش از پیش نگران جان آنان هستیم و از تمام کارگران هفت تپه، ایران و جهان، از تمام نهادهای جهانی کارگری، رسانه ها و نهادهای مرتبط، خواهان حمایت فوری، عملی و حداکثری برای آزادی اسماعیل بخشی، سپیده قلیان و نیز یکی از اعضای سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، آقای علی نجاتی هستیم.

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

سه شنبه ١٣ آذرماه ٩٧

 

احضار دو فعال کارگری به اداره اطلاعات شوش در رابطه با اعتصاب و اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت تپه

بنا بر گزارشهای ارسالی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه به اتحادیه آزاد کارگران ایران، دو فعال کارگری اقای محمد امیدوار پرسنل قسمت بازرگانی نیشکر هفت تپه و همسرش خانم شهین پیشاهنگ دیروز جمعه نهم آذر ماه از طریق تماس تلفنی به اداره اطلاعات شوش احضار و پس از حضور در این نهاد در ساعت ٤ بعد از ظهر  مورد بازجوئی قرار گرفتند.

بنا بر این گزارش،  این دو فعال کارگری پیرامون اعتصاب و مسائل شرکت نیشکر  به مدت نزدیک به سه ساعت مورد بازجوئی قرار گرفتند و از آنها خواسته شد تا نسبت به پایان اعتصاب و بازگرداندن کارگران اقدام نمایند.

احضار و بازجوئی از این دو فعال کارگری بدنبال آن صورت میگیرد که روز پنج شنبه هشتم آذر ماه  علی نجاتی عضو هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه با ضرب و شتم بازداشت شد و هنوز پس از گذشت ١٤ روز از بازداشت اسماعیل بخشی و سپیده قلیان از سرنوشت آنان اطلاع دقیقی در دست نیست.

احضار و بازداشت کارگران شرکت نیشکر هفت تپه و فعالین کارگری در شهر شوش در حالی همچنان ادامه دارد که از طرف دیگر فشارهای سنگینی از سوی کارفرما و نهادهای مسئول استانی و شهری برای پایان اعتصاب و تجمعات اعتراضی کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در جریان است.

با این حال، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه مصمم و استوار ایستاده اند و امروز با تجمع همزمان در مقابل فرمانداری شوش و محل شرکت که بدلیل حضور هیئتی از مسئولین شهر شوش در آنجا صورت گرفت، بار دیگر اعلام کردند تا آزادی اسماعیل بخشی و  همه بازداشت شدگان مرتبط با اعترضات کارگران و تحقق خواستهایی که بدلیل انها دست به اعتصاب زده اند به اعتراضات  خود ادامه خواهند داد.

اتحادیه آزاد کارگران ایران- دهم آذر ماه ١٣٩٧

 

پیام اتحادیه آزاد کارگران ایران به کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران

چرا شوراهای اسلامی، ارگانی ضد کارگری است و نمیتواند متضمن منافع ما کارگران باشد

 

آنجا که ما کارگران وارد اعتصاب و تجمعات اعتراضی میشویم اولین مانعی که جدای از کارشکنیهای کارفرما و احتمال سرکوب با آن مواجه میشویم دو دستگی و چند دستگی بین خود ما کارگران برای آغاز اعتصاب و یا چگونگی ادامه و پایان آن است.  همین مسئله به علاوه ضرورت داشتن یک مرکزیت واحد تصمیم گیری برای پیشبرد متحدانه اعتصاب و اعتراض،  آن چیزهایی هستند که در دوره اعتصاب و اعتراض، بطور ویژه تری ضرورت و نیاز ایجاد تشکلی را بیش از هر زمان دیگری پیش پای ما میگذارد.

این آن چیزیست که در پی اعتصاب آذر ماه سال گذشته کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در این مجتمع بزرگ کشت و صنعت به وقوع پیوست و منجر به ایجاد مجمع نمایندگان کارگری شد.

اینک و در پی ماهها اعتصاب و اعتراضات و راهپیمائی های خیابانی شما یاران در گروه ملی صنعتی فولاد، این ضرورت یعنی تلاش برای برخورداری از یک تشکل در پیش پای شما قرار دارد و بنا بر خبرهایی که بدست ما رسیده است شما یاران با اتکا به خودتان و بنا بر ضرورتی که خودتان تشخیص داده اید در حال اقدام برای ایجاد تشکل مستقل هستید و گزینه ایجاد شورای اسلامی کار را به عنوان تشکل مستقل پیش پای خود گذاشته اید.

دوستان و یاران

شورای اسلامی کار بنا بر ماهیت، چگونگی انتخاب اعضا و آئین نامه اجرائی، علیرغم هر تلاشی که شما برای حفظ استقلال چنین نهادی از کارفرما بکنید نمیتواند مستقل و نماینده منافع شما باشد. چرا که:

١- این شورا، شورای اسلامی است و بنا بر این سنگ بنایش متناظر به باور و عقیده انسانهاست. این در حالی است که ما کارگران، آنجا که برای حفظ منافع خود در برابر کارفرمایان قرار میگیریم از هر مذهب و قومی دارای منافع مشترکی هستیم و با کنار گذاشتن عقاید و باورهای خود، متحد و یکپارچه خواستهای صنفی مان را فریاد می زنیم و تفاوتهای مذهبی و قومی را که میتواند یکی از عوامل اختلاف و تفرقه فی مابین ما کارگران باشد وارد مبارزه صنفی خود نمیکنیم. لذا چنانچه از همان اول اسم تشکلی را که میخواهیم ایجاد کنیم امیخته با مذهب، عقیده و باور معینی بکنیم پیشاپیش و بدست خود، مسائل و اختلافات مذهبی و تحت تاثیر آن، مسائل قومی و نژادی را نیز وارد تشکل خود کرده و بدینگونه بدست خود بذر اختلافات و رقابتهای مذهبی و قومی  را که یکی از مهمترین عوامل تفرقه و تشتت در میان ما کارگران است کاشته ایم.

٢- طبق تبصره ماده ٢ آئین نامه اجرائی شوراهای اسلامی کار، اساسنامه این تشکل توسط شورایعالی کار تصویب و در اختیار واحدهای تولیدی و صنعتی قرار داده شده است. به عبارتی در تنظیم و تصویب اساسنامه ی تشکلی که قرار است منفعت کارگران را نمایندگی کند آنان هیچ اختیاری ندارند.

٣- بر اساس تبصره بند “ح” ماده ٢ قانون تشکیل شوراهای اسلامی، هیأتی به عنوان هیات تشخیص صلاحیت کاندیداهای عضویت در شورای اسلامی کار مرکب از:  نماینده وزارت کار، نماینده وزارتخانه ای که واحد تولیدی مربوطه زیر مجموعه آن است و یک نماینده منتخب کارگران وظیفه تایید صلاحیت کارگرانی را که خود را کاندیدای عضویت در شورای اسلامی کار میکنند بر عهده دارد. به عبارتی چنانچه در بین کارگران کسی خود را کاندید عضویت در شورای اسلامی کار بکند و از طرفی مورد اعتماد و قبول همه کارگران نیز باشد این فرد بدون تایید صلاحیت در هیات تشخیص سه جانبه که دو جانب آن وزارت کار و مثلا در مورد فولاد اهواز وزارت صنایع می باشد نمیتواند خود را کاندید عضویت در شورای اسلامی شرکت بکند. این هیات تشخیص در واقع فیلتری است که هر کارگری علیرغم اینکه همه کارگران نیز به او رای بدهند نمیتواند با انتخاب کارگران، عضو شورای اسلامی کار واحد مربوطه باشد.  در واقع در قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار، هر کسی که بخواهد خود را کاندیدای عضویت در شورای اسلامی بکند باید پیشاپیش توسط وزارت کار و وزارتخانه ای که واحد تولیدی مربوطه زیر مجموعه آن است تایید صلاحیت شود. البته بماند که این دو وزارتخانه بدون نظر مشورتی و چراغ سبز کارفرما و همچنین استعلام از وزرات اطلاعات صلاحیت کسی را تایید نمیکنند.

٤- گذشته از هیات تشخیص برای تعیین صلاحیت کاندیداهای عضویت در شورای اسلامی کار که عملا اختیار را از خود کارگران یک واحد تولیدی برای انتخاب اعضای شورای اسلامی کار میگیرد  انحلال شورای اسلامی کار یک واحد تولیدی نیز تحت اختیار کارگران آن واحد نیست و طبق ماده ٢٢ قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار، انحلال آن در صورت صلاحدید در اختیار شورایی مرکب از هفت نفر به شرح زیر است: سه نفر از نمایندگان شوراهای اسلامی کار به انتخاب شوراهای واحدهای منطقه، سه نفر از مدیران واحدهای منطقه به انتخاب خود این واحدها، یک نفر نماینده از وزارت کار و امور اجتماعی. به عبارتی چنانچه در صورت تشکیل شورای اسلامی در یک واحد تولیدی، کارگران از فعالیتهای آن راضی باشند اختیاری در ادامه کاری آن ندارند و این شورا میتواند توسط هفت نفر که سه نفرشان از دیگر شوراهای کار واحدهای تولیدی منطقه، سه نفرشان از مدیران واحدهای تولیدی منطقه و یک نفر نماینده وزارت کار است منحل بشود.

٥- بر اساس ماده ٦ آئین نامه اجرائی شوراهای اسلامی کار، در تمامی جلسات شورای اسلامی کار هر واحد تولیدی ، یک نفر از مدیریت واحد تولیدی مربوطه عضو شورا محسوب میشود و می باید بطور مستمر در همه جلسات اعضای شورای اسلامی کار واحد مربوطه شرکت نماید. به عبارتی اعضای شورای اسلامی کار چنانچه بخواهند تصمیمی بگیرند مدیریت واحد تولیدی مربوطه در همه آن تصمیم گیریها حضور دارد و شورا عملا قادر نیست بدون اطلاع کارفرما اقدام به کاری یا اتخاذ تصمیمی بکند.

دوستان و هم طبقه ای هایمان در گروه ملی صنعتی فولاد ایران

همانطوریکه در ٥ بند فوق، بر اساس مستندات قانونی توضیح دادیم شوراهای اسلامی کار بنا بر ماهیت، تعریف، و ساز و کار، عملا نمیتوانند مدافع و متضمن تامین منافع ما کارگران باشند. به همین دلیل هم است که این شوراها از ابتدای تاسیس در اوایل دهه شصت نه تنها نتوانسته اند مانع تعطیلی کارخانجات، اخراج کارگران و هزار و یک مصیبت دیگری باشند که در طول چهل سال گذشته بر ما کارگران تحمیل شده است بلکه در اغلب موارد و در بسیاری از کارخانجات، این شوراها به عنوان ارگانهای جاسوسی، جلوگیری از اعتراضات ما و به مثابه تسمه نقاله ای برای تعطیلی کارخانجات عمل کرده اند.

تشکل مستقل حق مسلم ما کارگران است. ایجاد شورا و سندیکای مستقل، تنها راه ما به عنوان ابزاری متحد کننده برای دست یابی به مطالبات بر حق مان است. برپائی چنین تشکلهایی، اینک پیش روی ما کارگران قرار دارد و شما یاران در گروه ملی صنعتی فولاد میتوانید با اقدام به ایجاد چنین تشکلهایی، آغازگر مرحله دیگری از ایجاد تشکلهای مستقل کارگری که از سال ١٣٨٣  طبقه کارگر ایران هزینه های زیادی برای شکل دهی  آنها پرداخته است، باشید.

اما تا تحقق چنین هدفی که اساسا مربوط به شما و تصمیم شماست، انتخاب نماینده کارگری بر اساس تبصره ٤ ماده ١٣١ قانون کار(فصل ششم) و شکل دهی به مجمع نمایندگان، میتواند آغاز بهتری برای متحد شدن، متحد ماندن و برخورداری از ابزاری جهت دستیابی به مطالباتمان و پرهیز از ایجاد نهادی ضد کارگری همچون شورای اسلامی کار باشد.

دستان شما یاران و همکاران در گروه ملی صنعتی فولاد اهواز را صمیمانه می فشاریم و بار دیگر همبستگی خود را با شما در مبارزه سخت و طاقت فرسایی که  هر روزه درگیر آن هستید اعلام میکنیم.

همبسته تر باد اتحاد و همبستگی سراسری کارگران ایران

اتحادیه آزاد کارگران ایران – دهم آذر ماه ١٣٩٧

 

علیرغم تعطیلی رسمی و بارش باران، کارگران نیشکر هفت تپه در بیست و یکمین روز اعتصاب، متحد و یکپارچه دست به تجمع و راهپیمائی زدند

امروز یکشنبه چهارم آذر ماه کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در بیست و یکمین روز اعتصاب دست به تجمع در مقابل فرمانداری شوش زدند و سپس در خیابان اصلی شهر راهپیمائی کردند.

بنا بر گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، امروز علیرغم تعطیل رسمی، ریزش  باران و سیل گرفتگی در برخی نقاط، کارگران شرکت نیشکر هفت تپه،  متحد و یکپارچه به خیابانهای شهر سرازیر شدند و با  شعارهای  “گارگر زندانی آزاد باید گردد” ، “کارگر می میرد ذلت نمی پذیرد” ، “نه رسمتی نه بیگی شرکت بشه دولتی” ، “همشهری بگوش باش، ما کارگریم نه اوباش” ، “فولاد، هفت تپه پیوندتان مبارک” و ….، خواهان خلع مالکیت  از ملک کنونی شرکت، آزادی اسماعیل بخشی و پرداخت یکجای حقوقهای معوقه و تحقق دیگر مطالبات خود شدند.

بنا بر این گزارش، امروز در حالی که جمع قابل توجهی از خانواده های کارگران، آنان را همراهی میکردند بازاریانی هم که مغازه های خود را باز کرده بودند با بستن مغازه هایشان به کارگران پیوستند.

کارگران نیشکر هفت تپ پس از راهپیمائی در خیابان اصلی شهر، مقابل فرمانداری شوش بازگشتند و پس از تجمع دوباره در این محل با تاکید بر ادامه اعتصاب و اعتراض تا دستیابی به مطالباتشان و آزادی اسماعیل بخشی، به تجمع و راهپیمائی خود پایان دادند.

بنا بر آخرین گزارشهای رسیده به اتحادیه آزاد کارگران ایران، نهادهای دولتی و عوامل کارفرما شبانه روز در تلاشند تا بدون تحقق خواستهای کارگران و بی هیچ توجهی به شرایط مشقت باری که هزاران کارگر شرکت نیشکر هفت تپه و خانواده هایشان در آن قرار دارند آنان را وادار به پایان اعتصاب کنند. طوریکه امروز اسد بیگی حین تجمع کارگران در مقابل فرمانداری ،  بارها تلاش کرد از طریق تماس تلفنی با عواملش در محل تجمع، کارگران را ترغیب به پایان تجمع و اعتصاب بکند اما کارگران بطور قاطعانه و متحدانه ای اعلام کردند تا دستیابی به مطالبات خود و آزادی اسماعیل بخشی دست از اعتصاب و تجمعات اعتراضی نخواهند کشید.

اتحادیه آزاد کارگران ایران – چهارم آذر ماه ١٣٩

 

نامه اعتراضی ٨٠ تشکل کارگری جهان: کارگران و معلمین زندانی در ایران را آزاد کنید

بنا به گزارش تشکل: همبستگی سوسیالیستی با کارگران ایران – فرانسه این اعلامیه مشترک علاوه بر خامنه ای به رئیس جمهور، رئیس قوه قضائیه و سفیر رژیم اسلامی در پاریس نیز ارسال شده است. در زیر ترجمه فارسی این نامه را ملاحظه می کنید:

آقای رهبر

سازمان های امضا کنندن این نامه توجه شما را نسبت به وضعیت هشدار دهنده سندیکالیست ها در ایران جلب می کنند.

ما دائما اخبار بسیار نگران کننده ای از ایران دریافت می کنیم. مقامات حکومت ایران در طی هفته های اخیر بی وقفه سندیکالیست ها و معلمان را به خاطر برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز در اعتراض به گرانی زندگی و عدم پرداخت حقوق های معوقه مورد اذیت و آزار قرار داده اند. اخیرا تعداد بسیاری سندیکالیست و معلم؛ دستگیر شده، از کار اخراج شده و به زندان افکنده شده اند. آخرین نمونه کارخانه نیشکر هفت تپه است که کارگران بیش از دو هفته است در اعترض به عدم دریافت حقوق و فساد مالی مدیران کارخانه در اعتصاب به سر می برند.

در روز یکشنبه ١٨ نوامبر کلیه ١٩ عضو هیات رهبری سندیکای کارخانه نیشکر هفت تپه، از جمله اسماعیل بخشی و محسن آرمند و هم چنین خانم سپیده قلیانی، خبرنگار گزارشگر اعتصاب، دستگیر می شوند.

کارگران مبارز دیگری هم محکوم شده و تعدادی هم در زندان بسر می برند از جمله ابراهیم مددی، جعفر عظیم زاده، علی نجاتی، همراه با تعداد زیادی از کارگران اعتصابی. اینان همگی به اتهام “خرابکاری اقتصادی” محکوم شده، از کار اخراج و زندانی شده اند.

به استناد شورای هماهنگی معلمان، از ١١ نوامبر تاکنون دستکم ١٢ معلم توسط مقامات حکومتی دستگیر شده و ٣٠ نفر دیگر جهت بازجویی احضار شده اند. هاشم خواستار یک عضو برجسته سندیکای معلمین مشهد در اول نوامبر دستگیر شده، سپس او را به یک بیمارستان روانی منتقل کرده و تا ١١ نوامبر در آن مکان نگهمیدارند. در حال حاضر ٣ عضو سرشناس دیگر سندیکای معلمین در زندان بسر میبرند.

معلمان دیگری دستگیر و زندانی شده اند. تعدادی از این معلمان زندانی که دوران محکومیت شان را می گذراندند دوباره “محاکمه” شده و مجددا به حبس های سنگین محکوم شده اند. در حال حاضر تعداد بسیاری از مبارزان عضو سندیکای معلمان به حبس های سنگین محکوم شده اند: از جمله: بهشتی لنگرودی، اسماعیل عبدی، عبدالرضا قنبری، محمد حبیبی، محمد علی زحمتکش، محمدرضا رمضانی نژاد، پیروز نامی، علی کروشات، علی فروتن، حسین رمضان پور و امید شاه محمدی. اسامی معلمان زندانی متاسفانه به این لیست محدود نمی شوند.

ماده ٢٢ معاهده بین المللی در رابطه با حقوق مدنی و سیاسی (ICCPR)، هم چنین ماده ٨ معاهده بین المللی در رابطه با حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (PIDESC) ضامن حق ایجاد سندیکا و عضویت در سندیکا می باشند، و دولت ایران امضا کننده هر دو معاهده مذکور می باشد. جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک عضو سازمان جهانی کار، نشان داده که تعهدات خود در چارچوب توافق نامه های بین المللی سازمان جهانی کار، به ویژه حق کارگران ایران در ایجاد تشکلات مستقل را مراعات نمی کند.

ما لغو محکومیت های غیرعادلانه که مغایر با آزادی ها و حقوق اساسی بوده و نیز آزادی فوری و بی قید و شرط همه فعالان دربند که به خاطر فعالیت های سندیکائی و دفاع از حقوق به حق مزدبگیران زندانی شده اند، به خصوص اسماعیل بخشی، علی نجاتی و سپیده قلیانی را خواستاریم.

Central Sindical e Popular Conlutas (CSP-Conlutas) – Brésil.

Confederación General del Trabajo (CGT) – Etat espagnol.

Union syndicale Solidaires (Solidaires) – France.

Confédération Générale du Travail du Burkina (CGT-B)–Burkina.

Confederation of Indonesia People’s Movement (KPRI) –Indonésie.

Confederación Intersindical (Intersindical) – Etat espagnol.

yndicat National Autonome des Personnels del’Administration Publique (SNAPAP) – Algérie.

Batay Ouvriye – Haïti.

Unione Sindacale Italiana (USI) – Italie.

Confédération Nationale des Travailleurs – Solidarité Ouvrière (CNT SO) – France.

Sindicato de Comisiones de Base (CO.BAS) – Etat espagnol.

Organisation Générale Indépendante des Travailleurs et Travailleuses d’Haïti (OGTHI) – Haïti.

Sindacato Intercategoriale Cobas (SI COBAS) – Italie.

Confédération Nationale du Travail (CNT-f) – France.

Intersindical Alternativa de Catalunya (IAC) – Catalogne.

Union Générale des Travailleurs Sahraouis (UGTSARIO) – Sahara occidental.

Ezker Sindikalaren Konbergentzia (ESK) – Pays basque.

Confédération Nationale de Travailleurs du Sénégal Forces du < Changement (CNTS/FC) – Sénégal.

Independent Trade Unions for Egyptian Federation (EFITU) – Egypte.

Sindicato Autorganizzato Lavorator COBAS (SIAL-COBAS)– Italie.

General Federation of Independent Unions (GFIU) – Palestine.

Confederación de la Clase Trabajadora (CCT) – Paraguay.

Red Solidaria de Trabajadores – Pérou

Union Syndicale Progressiste des Travailleurs du Niger (USPT) – Niger.

Union Nationale des Syndicats Autonomes du Sénégal (UNSAS) – Sénégal.

Unión Nacional para la Defensa de la Clase Trabajadora (UNT) – El Salvador.

Solidaridad Obrera (SO) – Etat espagnol.

National Union of Rail, Maritime and Transport Workers (RMT/TUC) – Grande-Bretagne.

Centrale Nationale des Employés – Confédération Syndicale Chrétienne (CNE/CSC) – Belgique.

Sindicato Nacional de Trabajadores del Sistema Agroalimentario (SINALTRAINAL/CUT) – Colombie.

Fédération Générale des Postes, Telecom et Centres d’appel – Union Générale Tunisienne du Travail (FGPTT/UGTT) – Tunisie.

Trade Union in Ethnodata – Trade Union of Empoyees in the Outsourcing Companies in the financial sector – Grèce.

Syndicat national des travailleurs des services de la santé humaine (SYNTRASEH) – Bénin

Sindicat dos Trabalhadores da Fiocruz (ASFOC-SN) – Brésil.

Organizzazione Sindicati Autonomi e di Base Ferrovie (ORSA Ferrovie) – Italie.

Union Nationale des Normaliens d’Haïti (UNNOH) – Haïti.

Confederazione Unitaria di Base Scuola Università Ricerca (CUB SUR) – Italie.

Confederazione Unitaria di Base Immigrazione (CUB Immigrazione) – Italie.

Coordinamento Autorganizzato Trasporti (CAT) – Italie.

Confederazione Unitaria di Base Credito e Assicurazioni (CUB SALLCA) – Italie.

Syndicat des travailleurs du rail – Union Nationale des Travailleurs du Mali (SYTRAIL/UNTM) – Mali.

Gıda Sanayii İşçileri Sendikası – Devrimci İşçi Sendikaları Konfederasyonu (GIDA-IŞ/DISK) – Turquie.

Syndicat National des Travailleurs du Petit Train Bleu/SA (SNTPTB) – Sénégal.

Asociación Nacional de Funcionarios Administrativos de la Caja de Seguro Social (ANFACSS) – Panama.

Conseil des Lycées d’Algérie (CLA) – Algérie.

Confederazione Unitaria di Base Trasporti (CUB Trasporti) – Italie.

Syndicat de l’Enseignement Supérieur Solidaire (SESS) – Algérie.

Palestinian Postal Service Workers Union (PPSWU) – Palestine.

Union Syndicale Etudiante (USE) – Belgique.

Sindicato dos Trabalhadores de Call Center (STCC) – Portugal.

Sindicato Unitario de Trabajadores Petroleros (Sinutapetrolgas) – Venezuela.

Alianza de Trabajadores de la Salud y Empleados Publicos – Mexique.

Canadian Union of Postal Workers /Syndicat des travailleurs et travailleuses des postes (CUPW-STTP) – Canada.

Syndicat Autonome des Postiers (SAP) – Suisse.

Federación nacional de trabajadores de la educación (SUTEChili)– Chili.

Plateforme Nationale des organisations professionnelles du secteur public – Côte d’Ivoire

Trades Union Congress, Liverpool (TUC Liverpool) – Angleterre.

Sindacato Territoriale Autorganizzato, Brescia (ORMA Brescia) – Italie.

Fédération syndicale SUD Service public, canton de Vaud (SUD Vaud) – Suisse

Sindicato Unitario de Catalunya (SU Metro) – Catalogne.

Türkiye DERİ-İŞ Sendikasi, Tuzla et Izmir (DERİ-İŞ Tuzla et Izmir) – Turquie.

L’autre syndicat, canton de Vaud (L’autre syndicat) – Suisse

Centrale Générale des Services Publics FGTB, Ville de Bruxelles (CGSP/FGTB Bruxelles) – Belgique

Arbeitskreis Internationalismus IG Metall, Berlin (IG Metall Berlin) – Allemagne

Sindicato Unificado de Trabajadores de la Educación de Buenos Aires, Bahia Blanca -(SUTEBA/CTA de los trabajadores Bahia Blanca) – Argentine

Sindicato del Petróleo y Gas Privado del Chubut/CGT – Argentine.

UCU University and College Union,University of Liverpool (UCU Liverpool) – Angleterre.

Industrial Workers of the World – International Solidarity Commission (IWW)

Transnationals Information Exchange Germany (TIE Germany) – Allemagne.

Emancipation tendance intersyndicale (Emancipation) – France

Globalization Monitor (Gmo) – Hong Kong.

Courant Syndicaliste Révolutionnaire (CSR) – France.

No Austerity – Coordinamento delle lotte – Italie.

Solidarité Socialiste avec les Travailleurs en Iran (SSTI) – France

Basis Initiative Solidarität (BASO) – Allemagne.

LabourNet Germany – Allemagne.

Resistenza Operaia – operai Fiat-Irisbus – Italie

 

بین المللی

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

١ــ جهان – تظاهرات در اعتراض به خشونت جنسیتی در جهان

دهها هزار نفر در روز جهانی محو خشونت با زنان به خیابان‌های شهرهای مختلف دنیا آمدند. در برخی شهرها این تجمع‌ها از شب پیش آغاز شد.

روز ٢٥ نوامبر، آغاز شانزده روزفعالیت و تبلیغ و آگاهی‌رسانی درباره خشونت با زنان است که به گفته سازمان ملل یک سوم زنان دنیا قربانی آن هستند و تقریبا نیمی از زنان دنیا که در نوعی رابطه هستند آزادانه نمی‌توانند درباره رابطه جنسی، بهداشت جنسی و جلوگیری از بارداری تصمیم بگیرند. هفتاد و پنج درصد قربانیان قاچاق انسان زنان هستند.

در همین رابطه راهپیمایی برای رفع خشونت علیه زنان در فرانسه، همزمان با تظاهرات “جلیقه‌زردها” در پاریس و چند منطقۀ دیگر، برگزار شد.

 

٢ـــ کره – شرکت سامسونگ مجبور به معذرت خواهی از کارگرانش شد

شرکت سامسونگ به ‌طور رسمی از کارگرانی که به دلیل کار کردن در این شرکت مریض شده‌اند یا فوت کرده‌اند عذرخواهی کرد.

اوایل ماه نوامبر سالجاری، سامسونگ پذیرفت به کارگرانی که به‌دلیل کار کردن در خط‌های تولیدی این شرکت بیمار شده‌اند غرامت پرداخت کند.

کی‌نام کیم یکی از مدیران سامسونگ اعلام کرد: “صادقانه از کارگرانی که از بیماری رنج می‌برند و از خانواده‌های آن‌ها عذرخواهی می‌کنیم”

او در جمع فعالان کارگری و خانواده کارگران آسیب دیده اضافه کرد: “در مدیریت درست برای مقابله با تهدیدها علیه سلامت کارمندانمان در بخش‌ نمایشگرها و بخش محصولات نیمه هادی ناکام بودیم. ”

حدود یک دهه پیش کارزاری علیه شرکت سامسونگ شکل گرفت. این کارزار در پی مرگ یومی هاوانگ دختر ٢٣ ساله‌ای ایجاد شد که به‌خاطر کار در سامسونگ دچار سرطان خون شد و جان باخت. پدر این دختر از سامسونگ در آن زمان درخواست غرامت کرده بود اما با درخواست او موافقت نشده بود.

این پدر با کمک فعالان کارگری، کارزار حمایت از سلامت و حقوق افراد شاغل در صنایع نیمه هادی را ایجاد کرد. این کارزار اعلام کرده است که ٣٢٠ کارگر در استخدام سامسونگ الکترونیک، به بیماری‌های مرتبط با کار مبتلا شده‌اند که این بیماری‌ها باعث مرگ ١١٨ نفر از آن‌ها شده است. طبق توافق صورت گرفته، قرار است به هر کارگر آسیب دیده یا خانواده وی تا مبلغ ١٣٣ هزار دلار به‌عنوان غرامت پرداخت شود.

 

٣ـــ کویت – “گورستان کتابهای ممنو عه” در اعتراض به سانسور

یک هنرمند کویتی در اعتراض به سانسور، قبرستانی نمادین از کتاب‌های ممنوعه را طراحی کرد.

محمد شرف، هنرمند و طراح این اثر، گورستان کتب ممنوعه را در نزدیکی نمایشگاه سالانه کتاب کویت برپا کرده بود اما اثر اعتراضی او ٤ ساعت پس از برپایی توسط مقامات برچیده شد.

به گفته روزنامه القبس، طی ٥ سال گذشته چاپ بیش از چهار هزار کتاب توسط مراجع قانونی کویت ممنوع شده است. از آن جمله می‌توان به کتاب‌هایی نظیر صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارک و گوژپشت تونتردام اثر ویکتور هوگو اشاره کرد.

به گزارش نیویورک تایمز برخی کتاب‌های کودکان نیز شامل سانسور می‌شوند و حتی انتشار دانشنامه‌ای به دلیل عکس تندیس داوود میکل آنژ در کویت متوقف شده است.

در “گورستان کتاب‌های ممنوعه” محمد شرف، بیش از ٢٠٠ سنگ قبر به نام کتاب‌ها به همراه تاریخ ممنوع شدن آنها قرار داشت. این هنرمند نمایشگاه خود را اعتراضی نمادین و نوعی مداخله اجتماعی از طریق هنر می‌خواند.

 

٤ــ جهان – ٨٢٠ میلیون نفر در جهان از سوء تغذیه رنج میبرند

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) روز چهارشنبه در گزارشی هشدار داد حدود ٨٢٠ میلیون نفر در جهان از سوء تغذیه رنج می برند.

در این گزارش آمده است: به علت رشد جمعیت در جهان، به مواد خوراکی مغذی تر با قیمت مناسب تر نیاز است. با توجه به آسیب پذیر بودن منابع طبیعی به علت مصرف بی رویه انسان ها از منابع خاک، آب و هوا، در سال های اخیر حجم تولیدات کشاورزی کاهش یافته است و این موضوع بسیار نگران کننده است.

نرخ گرسنگی جهانی در سال جاری میلادی به علت گسترش درگیری ها و خشونت ها در جهان و تغییرات شدید آب و هوایی در سومین سال متوالی افزایش یافته است.

علاوه بر این، طبق این گزارش انتظار می رود چین و هند، پرجمعیت ترین کشورهای جهان، بیش از یک چهارم رشد پیش بینی شده در جمعیت شهری جهان تا سال ٢٠٥٠ را به خود اختصاص دهند و ٦٩٠ میلیون نفر به شهرهایشان اضافه شود.

هشدار گزارش فائو در حالیست که چندی پیش نیز آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز به مناسبت روز جهانی غذا گفت: در جهان سرشار از نعمت ما، از هر ٩ نفر یک نفر غذای کافی برای خوردن ندارد و حدود ٨٢٠ میلیون نفر همچنان از گرسنگی رنج می برند که بیشتر آنان را زنان تشکیل می دهد.

گرسنگی عامل تقریبا نیمی از مرگ و میرهای کودکان در سراسر جهان است و حدود ١٥٥ میلیون کودک به شدت دچار سوء تغذیه هستند و ممکن است اثرات بازماندگی از رشد را در سراسر زندگی تحمل کنند.

 

٥ـــ هند – تظاهرات اعتراضی کشاورزان به پایین  بودن درآمد

ده‌ها هزار کشاورز هندی در اعتراض به درآمد پایین حاصل از فروش محصولات‌شان اقدام به راه‌پیمایی در دهلی‌نو، پایتخت این کشور کردند.

معترضان در این راه‌ پیمایی ٢٥ کیلومتری با حمل پلاکارد و پرچم‌های قرمز، زرد و سبز که نماد کشاورزان است، شعار سر داده و خواستار تامین سوخت و کود با قیمت پایین‌تر شدند.

گفته می‌شود این اعتراضات به مدت دو روز و به صورت گسترده‌تر در سراسر هند برگزار خواهد شد.

کشاورزان در هند برای تامین خوراک دام‌های خود مجبور به گرفتن وام با سودهای سرسام آور هستند. افرادی که توانایی پرداخت بدهی‌های خود را ندارند، زمین‌هایشان را اجاره می‌دهند.

آمار خودکشی به علت عدم پرداخت بدهی در هند افزایش قابل توجهی یافته است.

 

٦ــ آمریکا – پیروزی دستفروشان در لس آنجلس

در اقدامی کم سابقه شورای شهر لس آنجلس به تلاش‌های فعالان مدنی تسلیم شد و رای به قانونی بودن دستفروشی داد.

در لس آنجلس حدود ٥٠ هزار دستفروش وجود دارند که اکثریت آنها را مهاجرین تشکیل می‌دهند.

در رای دادگاه آمده است که از این پس، دستفروشان می‌توانند کنار خیابانها اقلام مجاز را بفروشند.

فعالان مدنی آمریکا ابراز امیدواری کرده اند که این رای به دیگر ایالت‌های این کشور تسری پیدا کند و دستفروشان از این پس، مورد آزار ماموران پلیس قرار نگیرند.

اخبار کارگری

بخش ایران:  نسان نودینیان

بخش بین المللی داوود رفاهی

 

 

 

 

 

اینرا هم بخوانید

Hollow operation, Hollow regime- Bahram Soroush

April 15, 2024 The Islamic Republic’s drone and missile attack on Israel was not a …