ادامه اعتراضات به اعدام دو جوان در آستانه تظاهرات ۱۸ دی

اعتراضات شبانه در تهران، کرج و اراک ادامه داشت. ایرانیان در سراسر جهان قصد دارند در پاسخ به فراخوان برای تظاهرات ۱۸ دی به مناسبت سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای اوکراینی تظاهرات برگزار کنند.

جمعی از مردم تهران، اراک و کرج شامگاه شنبه ۱۷ دی در آستانه تظاهرات جهانی برای سالگرد کشته شدن ۱۷۶ سرنشین پرواز PS752 اوکراین با موشک‌های سپاه بر فراز تهران و همچنین در اعتراض به اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو جوان معرتض تجمع کردند و شعارهای شبانه سر دادند.

معترضان شعاریی چون  “حکومت اعدامی، نمی‌خوایم نمی‌خوایم”، “مرگ بر حکومت بچه‌کش” و “مرگ بر خامنه‌ای” و “هر یه نفر کشته شه، هزار نفر پشتشه”، سردادند.

مراسم  سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای پرواز PS752  

روز شنبه ۱۷ دی مراسم “گل‌باران مزار قربانیان جمهوری اسلامی در سراسر جهان” برگزار شد. حامد اسماعیلیون، دبیر و سخنگوی انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز پی‌اس ۷۵۲ در توییتی از همراهی ایرانیان در سراسر جهان و در ایران تشکر کرده است.

وز یکشنبه ۱۸ دی به مناسبت سومین سالگرد سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی بر فراز تهران توسط موشک‌های سپاه پاسداران، انجمن خانواده‌های قربانیان این فاجعه خواستار برگزاری تجعمات همبستگی با این خانواده‌ها و اعتراض به جمهوری اسلامی شده‌اند.
بیشتر بخوانید: شعارهای شبانه‌ و محکومیت فراگیر اعدام دو معترض دیگر
این تظاهرات اکنون در سراسر جهان از جمله در ایران برگزار می‌شود.
این سومین تظاهرات گسترده ایرانیان در خارج از کشور خواهد بود. نخستین‌بار در تورنتو با حضور ۵۰ هزار نفر و دومین تظاهرات جهانی ایرانیان در برلین با مشارکت بیش از ۸۰ هزار نفر برگزار شدند.
گروه‌های مختلف در داخل کشور نیز برای سومین سال سرنگونی هواپیمای اوکراینی مردم را به تجمع و اعتصاب دعوت کرده‌اند.
حضور جوانان محلات تهران در میادین 
تشکل “جوانان محلات تهران” شهروندان را دعوت کرده‌ است که از ساعت ۱۵ روز یکشنبه ۱۸ دی در میدان‌ها و خیابان‌های شهرها حضور یابند. 

در خارج از کشور نیز چند تن از چهره‌های برجسته ایرانی از جمله شیرین عبادی، هادی خرسندی و علی عظیمی در یک ویدئوی مشترک از ایرانیان و غیرایرانیان دعوت کرده‌اند، در تظاهرات روز یکشنبه ۱۸ دی شرکت کنند.

پرواز PS752 اوکراین ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ (۸ ژانویه ۲۰۲۰) چند دقیقه پس از پرواز از فرودگاه تهران به مقصد کی‌یف، هدف حمله دو موشک سپاه پاسداران قرار گرفت و ۱۷۶ سرنشین آن که اکثرا ایرانیان دو تابعیتی بودند کشته شدند.

جمهوری اسلامی تا سه روز پس از این واقعه دلیل سقوط این هواپیما را “نقص فنی” عنوان می‌کرد اما با شواهد و فیلم‌های منتشر شده مجبور به اعتراف شد و گفت به علت “خطای انسانی” موشکی “سهوا” به این هواپیما شلیک شده است. درباره علت شلیک موشک دوم، مقامات ایران هیچگاه توضیح ندادند.

یک جوان بلوچ حکم اعدام گرفت

گروه رسانه‌ای “حال وش” از صدور حکم  اعدام برای شهروند بلوچ کامبیز خروت ساکن زاهدان خبر داده است. این جوان ۲۱ ساله بلوچ به اتهام “اغتشاش و آشوب، از طریق محاربه و افساد فی‌الارض” به اعدام محکوم شده است.

به گزارش حال وش کامبیز خروت تحت شکنجه شدید در بازداشتگاه اطلاعات قرار داشته و اجازه گرفتن وکیل انتخابی نداشته است. وی هم اکنون دربند ۹ زندان مرکزی زاهدان در شرایط ممنوع تلفن و ملاقات بسر می‌برد.

بیشتر بخوانید: اتحادیه اروپا: اعدام کرمی و حسینی وحشت‌انگیز است

در این گزارش آمده است: «کامبیز در دادگاه همه اتهامات مطروحه علیه خود را با قاطعیت رد کرده منتها دادستان زاهدان آقای شمس‌آبادی برای وی درخواست حکم اعدام کرده بوده و قاضی به دفاعیات کامبیز توجهی نکرده است».

حال وش همچنین گفته است که پس از ابلاغ حکم اعدام کامبیز، به آنها ۲۰ روز فرصت جهت اعتراض داده شده است. به گفته این رسانه که اخبار بلوچستان را پوشش می‌‌دهد، پیش‌تر نیز شعیب میربلوچزهی ریگی نوجوان ۱۸ ساله بلوچ و منصور دهمرده از بازداشتیان اعتراضات زاهدان به اعدام محکوم شده بودند. از دویچه وله

اینرا هم بخوانید

رشد نرخ فقر.۵۰ درصد به جمعیت فقرا اضافه شد!

شواهد آماری حاکی از آن است که نرخ فقر در ایران از ابتدای دهه ۹۰ …