Protesters block the road to Iraq's Umm Qasr port, south of Basra, Iraq July 13, 2018. REUTERS/Essam al-Sudani

ادامه اعتراضات در عراق، حمله معترضان به دفاتر جریانات هوادارجمهوری اسلامی

بی بی سی:در پی ناآرامی‌های چند روز گذشته در برخی از شهرهای عراق، پلیس عراق با شلیک تیر هوایی سعی کرد معترضانی که قصد داشتند به ساختمان استانداری در بصره حمله کند را متفرق کنند.

اعتراضات خیابانی به ضعف خدمات عمومی در جنوب عراق وارد هفتمین روز خود شده است.

پلیس عراق گفته است که عده‌ای به وسیله گاز اشک آور و آب پر فشار که برای متفرق‌ کردن معترضان به کار گرفته شده بود، مجروح شده اند.

شب گذشته دولت عراق مقررات منع رفت و آمد در بصره و شهرهای اطراف در جنوب عراق اجرا کرد. در همین حال حیدر عبادی، نخست وزیر عراق گفته است که قرار است بودجه را برای آب، برق و خدمات درمانی تخصیص دهد.

پیشتر دولت دسترسی به شبکه‌های اجتماعی را مسدود و وضعیت را اضطراری اعلام کرده بود.ییکاری، گرانی و کمبود خدمات اولیه شهری از مسایل اصلی هستند که این اعتراضات را برانگیخته ‌است.هفته گذشته پس از تیراندازی ماموران و کشته شدن یکی از معترضان در بصره، اعتراضات شدت گرفت و به دیگر شهرها گسترش یافت.معترضان در چند شهر با آتش زدن لاستیک خودرو، بعضی جاده‌ها را بستند و به ساختمان‌های دولتی نیز حمله کرده‌اند.

http://www.bbc.com/persian/world-44837175

***************

گزارش رادیو آمریکا

نیروهای امنیتی عراق روز شنبه، در حالیکه تظاهرات در استان های جنوبی عراق ادامه دارد در حالت آماده باش قرار گرفته اند.

تظاهرات مردم عراق در اعتراض به اوضاع نابسامان خدمات دولتی و سرویس شهری و فساد صورت می گیرد.

روز شنبه ۲۳ تیر ده ها هزار تظاهرکننده در مرز صفوان در نزدیکی کویت و میدان نفتی مجنون تجمع کردند.

تظاهرات اعتراض آمیز به شهر نجف در مرکز کشور گسترش یافته است. جمعه شب، جمعیتی در این شهر اجتماع کرده و فرودگاه بین المللی و نیز مقر حزب حاکم، حزب الدعوة الاسلامیة، را در اختیار گرفت. صدها تظاهرکننده در بیرون فرودگاه گرد آمده و ضمن روشن کردن آتش شعار سردادند.

در روزهای اخیر معترضان در چندین میدان نفتی عمده بصره در عراق دست به تظاهرات زده اند. در تظاهرات اعتراض آمیز که هفتۀ پیش در شهر بصره آغاز شد معترضان خواستار شغل هستند. تظاهرکنندگان در بصره تلاش کرده اند به میادین نفتی یورش ببرند و جادۀ منتهی به مرز ایران را مسدود کنند.

صادرات نفت از میدان های نفتی بصره مهمترین منبع درآمد دولت عراق به حساب می‌آید.

 

****************

گزارش العربیه

منابع رسانه‌ای عراق روز یکشنبه 15 ژوئیه 2017 از 3 كشته و شماری زخمی طی  درگیری تظاهر کنندگان با نیروهای امنیتی در استان‌های جنوبی این کشور خبر دادند.

طبق منابع عراقی این سه قربانی در اعتراضات شهر بصره و العماره بوسیله شلیک گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند.

دولت عراق شامگاه شنبه اعلام کرد برای جلوگیری از ادامه تظاهرات اعتراضی در استان‌های نجف، کربلا، میسان و بصره، قانون منع رفت و آمد در این مناطق را اجرا کرد.

در همین حال وزارت کشور عراق نیز حالت فوق العاده اعلام کرده و برای کنترل اداره ها و نهادهای دولتی تمام نیروهای امنیتی وابسته به این وزارتخانه را به حالت آماده باش کامل درآورده است.

دولت عراق در اقدامی پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش دایره اعتراضات شبکه‌های اینترنت را قطع و سایت‎های مربوط به شبکه‌های اجتماعی را به طور موقت بست.

قاسم الاعراجی، وزیر کشور عراق، اعلام کرد، دستور بازداشت همه کسانی که به ادارات، موسسات و نهادهای دولتی حمله کرده‌اند، صادر شده و طی ساعت‌های آینده همه آنها بازداشت خواهند شد.

خبرنگار العربیه و الحدث در عراق از قطع برق در همه استان نجف خبر داد و گفته است که قانون منع رفت و آمد در این استان نیز به اجرا در آمده است.

این قانون پس از آن به اجرا در امده که تعدادی از تظاهر کنندگان خشمگین پایگاه‌های گردان‌های «حزب الله عراق» که یکی از شبه نظامیان وابسته به ایران است را در این استان به آتش کشیدند. در استان کربلا تظاهر کنندگان ساختمان استانداری را اشغال کردند.

در بصره نیز تظاهر کنندگانی که برای آتش زدن دفاتر سازمان «بدر» وابسته به ایران تلاش می کردند با نیروهای امنیتی درگیر شدند که در این میان تعدادی زخمی شدند.

تظاهرات در جنوب عراق از روز یکشنبه آغاز شد. این تظاهرات که در اعتراض‌ به شرایط بد معیشتی در بصره آغاز شد، اینک به چندین شهر در استان جنوبی این کشور گسترش یافته است. دولت عراق با اعلام حالت فوق العاده در برخی استان‌ها، و اجرای قانون منع رفت و آمد در  برخی از شهرهای جنوب این کشور، اعلام کرد،  با «عوامل نفوذی» از خارج به شدت برخورد خواهد کرد.

 

 

اینرا هم بخوانید

معاون وزارت آموزش و پرورش: با معلم بلاگرها برخورد کردیم و از سیستم حذف شدند!

حجت‌الاسلام محمدحسین پورثانی؛ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تسنیم گفته: وزارت …