ادامه اعتراضات در لبنان. مردم خواستار کناره گیری دولت شدند

جمعه شب راهپیمایان در خیابان‌های مرکزی بیروت در نزدیکی مقر دولت لاستیک و سطل زباله آتش زدند و خواستار کناره گیری دولت شدند. نیروهای پلیس نیز در مواجهه با معترضان از گاز اشک‌آور استفاده کردند. گروه‌هایی از معترضان نیز بسیاری از جاده‌ها و خیابان‌ها در نقاط مختلف کشور را بستند. جاده اصلی منتهی به فرودگاه بین‌المللی بیروت نیز برای دومین روز متوالی با ترافیک سنگین روبرو بود.

به دنبال بالا گرفتن اعتراض‌ها و درگیری‌های خیابانی دو روز گذشته در لبنان، سعد حریری، نخست وزیر ۷۲ ساعت به وزرای کابینه ائتلافی خود مهلت داد تا اصلاحات اقتصادی را نهایی کنند.

راهپیمایی ده‌ها هزاران تن از شهروندان خشمگین لبنانی در پایتخت، بیروت و شهرهای دیگر این کشور از روز پنج شنبه در اعتراض به تصمیم تازه دولت برای مالیات بستن بر روی مکالمات با پیام‌رسان واتس‌اپ و برخی اپلیکیشن‌های اینترنتی دیگر آغاز شد. این راهپیمایی‌ها رفته رفته به اعتراض سراسری علیه فساد در کشور بدل گشت و رنگ خشونت به خود گرفت و دولت در واکنشی انفعالی، از تصمیم تازه خود عقب‌نشینی کرد.

در همین حال، سعد حریری در یک سخنرانی که شامگاه جمعه ۲۶ مهر از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، با دفاع مجدد از طرح اصلاحات اقتصادی خود و ضمن انتقاد از برخی اعضا حاضر در کابینه ائتلافی گفت که آنها مانع تلاش‌های او برای اجرای اصلاحات می‌شوند. او با لحنی جدی و تهدیدآمیز گفت: «آن چه از دیروز تاکنون شاهد بودیم، لبنان را به درد آورده است. دوستان ما در دولت باید درباره اصلاحاتی که همه ما برایش کوشش کرده‌ایم، به ما پاسخی شفاف و قطعی بدهند. در غیر این صورت من پس از یک مهلت بسیار کوتاه ۷۲ ساعته، سخنرانی کاملا متفاوتی خواهم کرد.»

اعتراض‌های دو روز اخیر شدیدترین آشوب و درگیری داخلی در لبنان در سال‌های اخیر بوده است.

یکی دیگر از دلایل نارضایتی مردم لبنان از دولت به رهبری حریری و میشل عون، بالا رفتن قیمت ارز و کمیاب شدن آن در بازار در هفته‌های اخیر بوده است. این در حالی است که دولت لبنان از آوریل سال ۲۰۱۸ قول داده است که اصلاحات اقتصادی تازه‌ای را در کشور اعمال کند. دولت همچنین متعهد شده است که به کمک این اصلاحات بدهی خارجی ۱۱.۶ میلیارد دلاری خود را پرداخت کند. بدهی‌های عمومی دولت نیز به ۸۶ میلیارد دلار می‌رسد که معادل ۱۵۰ درصد ارزش کل تولید ناخالص ملی کشور است.یورونیوز

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …