ادامه اعتراضات ضد دولتی در فرانسه

رادیو فرانسه:دیروز، پاریس یک شنبه سیاه را از سر گذراند. حرکت اعتراضی نسبتاً آرام “جلیقه زردها” که از سه هفته پیش در فرانسه آغاز شده بود، شنبه اول دسامبر با خشنوتی بی‌سابقه همراه شد و بسیاری را شگفت‌زده کرد. افراط گرایانی از چپ و راست، همراه به تخریب‌کنندگان حرفه‌ای توانستند از تظاهرات “جلیقه زردها” سوءاستفاده نمایند و با نفوذ در صفوف آنان شرایطی را به وجود آوردند که بیشتر به شورش شباهت داشت. تظاهرات خشونت‌بار، آشوب و هرج و مرج ‌ در برخی از مناطق معروف پاریس از جمله میدان معروف “شارل دوُگل اِتوال” و خیابان‌های اطراف خیابان “شانزه‌لیزه” به حدی گسترش یافت که به تعبیر برخی از تحلیگران فرانسوی، شرایط مشاهده‌شده بیشتر به شرایط شورش و یا انقلاب شباهت داشت.

تظاهرات خشونت‌بار دیروز در پاریس، با حمله به پلیس ضدشورش فرانسه، شکستن و به آتش کشیدن خودروها و ساختمان‌ها، فقط در این شهر به زخمی شدن ١۳۳ نفر از جمله نزدیک به ۲۰ نفر از نیروهای پلیس انجامید.
دیروز ۴١۲ نفر فقط در پاریس بازداشت شدند که ۳۷۸ نفر در بازداشت بسر می‌برند. این، آمار رسمی است که از سوی وزرات کشور فرانسه ارائه شده است. برخی از احزاب مخالف تعداد زخمی‌شدگان و بازداشت‌شدگان را بسیار بیش از وزرات کشور می‌دانند.

شدت درگیری‌های دیروز موجب شد امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه بلافاصله از “بوئنوس آیرس”، محل برپایی اجلاس “گروه ٢٠” مجبور به واکنش شود. امانوئل ماکرون گفت: «آنچه امروز در پاریس روی داد هیچ ارتباطی با بیان مسالمت‌آمیز یک خشم مشروع ندارد». وی در ادامه تأکید کرد: «عاملان این خشونت‌ها نه خواهان تغییر هستند و نه بهبود اوضاع؛ آنها تنها به دنبال آشوب و برهم زدن نظم هستند».

در همین حال، “کریستف کاستانر”، وزیر کشور فرانسه نیز دیشب از تلویزیون “شبکه یک” فرانسه، بروز ناآرامی‌ها و اقدامات خرابکارانه در تداوم جنبش “جلیقه زردها” را ناشی از «استراتژی مدیریت‌شده توسط برهم زنندگان حرفه‌ای نظم عمومی» دانست و آنرا به شدت محکوم کرد. وی با اشاره به نفوذ افراد خرابکار و سوءاستفاده آنها از این جنبش اعتراضی، یادآور شده که عده ای «تنها برای غارت، شکستن، دزدی، مجروح کردن و حتی کشتن» به خیابان آمده بودند.

۶۶ هزار نیروی پلیس و ژاندارمری مسئولیت برپایی نظم در میان ۶۵ هزار معترض را در سراسر کشور برعهده داشتند؛ با این حال در برخی از نقاط فرانسه خصوصاً در مناطقی از پاریس، تظاهرات به خشونت کشیده شد و کنترل اوضاع از دست نیروهای انتظامی خارج شد.

بیش از ۲۰۰ مورد آتش‌سوزی خودرو و اماکن نیز در جریان اعتراضات روز شنبه رخ داده است. برخی منابع در برآورد اولیه میزان خسارات وارد فقط در شهر پاریس را بیش از ۱۰ میلیارد یورو برآورد می‌کنند، هرچند این رقم هنوز تأیید نشده است.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه، در کانون اعتراضات “جلیقه زردها” قرار دارد و بسیاری از آنان، خواهان استعفای او هستند. تظاهرکنندگان به سیاست‌های اقتصادی دولت معترض هستند.

با آشوب در روز شنبه، امانوئل ماکرون تصمیم گرفت که هر چه سریعتر از آرژانتین به فرانسه برگردد.
نشست شورای امنیتی فرانسه، امروز با حضور رئیس جمهوری، “ادوارفیلیپ” نخست وزیر و “کریستف کاستانر” وزیر کشور، برگزار می‌شود. برای بررسی آشوب‌های صورت‌گرفته در کشور، خانم “پارلی” وزیر دفاع فرانسه، تعرض به نمادِ فرانسه و سرباز گمنام در میدان “شارل دوُگل اِتوال” پاریس را به شدت محکوم کرد و آن را توهین به جمهوریت فرانسه خواند.

“ادوار فیلیپ” نخست وزیر فرانسه، سفر فردا به لهستان برای شرکت در اجلاس اقلیمی “کاپ ۲۴ ” را به خاطر وضعیت حاد کشور لغو کرد.

یادآور می‌شویم تظاهرات مشابه شنبۀ هفته گذشته ٣ آذر/ ٢٤ نوامبر “جلیقه زردها” در پاریس، با مقیاس کمتری از خشونت همراه بود. این تظاهرات که در خیابان شانزه لیزه بر گزار شد بود، با حمله و آتش زدن خودرو ها و برخی از ساختمان های این خیبان همراه بود. در آن روز در پاریس، ١۰٣ تن از تظاهرکنندگانی دستگیر شدند که به تخریب مغازه‌های لوکس در خیابان “شانزه‌لیزه” مبادرت کرده بودند.

جنبش “جلیقه زردها” که ابتدا در اعتراض به وضع مالیات بر سوخت‌های فسیلی و افزایش قیمت بنزین و گازوئیل شکل گرفت، اینک دامنه گسترده‌تری به خود گرفته و تجلی اعتراض و خشم مردمی است که طی سال‌های اخیر بیشترین فشارهای اقتصادی را بر گردن خود لمس کرده و خواهان عدالت اقتصادی در کشور هستند. در این راستا، اقشار متوسط جامعه که روز بروز قدرت خریدشان پایین می‌آید و سخت‌تر از گذشته روزگار را می‌گذرانند، در سراسر فرانسه به این جنبش پیوسته و خواهان اصلاح وضعیت اقتصادی و برکناری دولت کنونی هستند.

 این جنبش از پشتیبانی شمار بیشتری از مردم فرانسه برخورد است. برخی از نظر سنجی ها می گویند که نزدیک به ۸۰ در صد مردم فرانسه از این جنبش حمایت می کنند.

************

رادیو فرانسه:امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که برای کنترل اوضاع آشفته ناشی از تظاهراتِ دیروز شنبه اول دسامبر در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه با عجله آرژانتین را به مقصد پایتخت فرانسه ترک کرد، امروز در یک جلسه اضطراری در کاخ الیزه که نخست وزیر، وزیر کشور و دیگر مقامات امنیتی فرانسه حضور داشتند شرکت کرد. امانوئل ماکرون قبل از آن به محل “طاق پیروزی” واقع در میدان “شارل‌ دو‌ُگُل اِتوال” که مقبره یادبود سرباز گمنام نیز زیر این طاق قرار دارد و همچنین یکی از خیابان‌های نزدیک به این میدان رفت تا از نزدیک محل حادثه را بازدید کند. امانوئل ماکرون گفت که از دیدن ابعاد تخریب و غارت بنای “طاق پیروزی” که یکی از بناهای نمادین فرانسه است بسیارشوکه شده است. رئیس‌جمهوری فرانسه که با بزرگ‌ترین بحران سیاسی دوران ریاست جمهوری‌اش مواجه شده، قصد ندارد امروز در این باره با رسانه‌های کشور گفتگو کند.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پس از بازدید از بنای تاریخی “طاق پیروزی” و مقبره یادبود سرباز گمنام و مشاهده بخش‌هایی از آن که تخریب و غارت شده است، به خیابان “کِلِبِر” در نزدیکی میدان “شارل‌ دو‌ُگل اِتوال” رفت و با اصناف این خیابان که در اثر حملات دیروز تظاهرکنندگان آسیب‌های مادی زیادی دیده‌اند، گفتگو کرد.

کاخ الیزه اعلام کرد که امانوئل ماکرون از “ادوار فیلیپ” نخست وزیر فرانسه خواسته تا رؤسای احزاب سیاسی در فرانسه و همچنین نمایندگان “جلیقه زردها” را برای بررسی و رایزنی، در کاخ نخست‌وزیری به حضور بپذیرد تا خواست‌های واقعی آنان را بشنود.

“بنجامین گریوو” سخنگوی دولت فرانسه، امروز یکشنبه ٢دسامبر، تظاهرات خشن دیروز پاریس را بدترین تظاهرات دهه اخیر این کشور ارزیابی کرده است. وی همه کسانی را که خواستار اعتراض صلح‌آمیز هستند به پای میز مذاکره فراخوانده است.
بنجامین گریوو، همچنین گفت که دولت فرانسه در حال حاضر سرگرم بررسی اعلام وضعیت فوق‌العاده در این کشور است. سخنگوی دولت در گفت‌وگو با کانال یک رادیوی “Europe 1” فرانسه، گفت که دولت این کشور همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا مانع از تکرارِ این رویدادها شود.

سخنان بنجامین گریوو درباره بررسی اعلام وضعیت فوق‌العاده، در نیم روز از سوی کاخ الیزه تکذیب شد. کاخ الیزه امروز اعلام کرد که رئیس جمهوری بر این موضوع تأکید کرده است که تمامی اعمال خرابکارانه و حمله به نیروهای پلیس در دیروز باید با برخورد شدید قضایی روبرو شود.

امانوئل ماکرون همچنین از “کریستف کاستانر” وزیر کشور فرانسه خواسته است که تغییراتی در سازماندهی نیروهای پلیس انجام گیرد. این نیروها باید بتوانند با تحرک و کارآیی بسیار بیشتر، مانع از اعمال خربکارانه برهم‌زنندگان حرفه‌ای نظم عمومی شوند و این عوامل را خنثی و بازداشت کنند.

در همین راستا، “ژرار لارشه” رئیس مجلس سنای فرانسه، امروز هشدار داد: «دولت نباید اجازه بدهد که سومین شنبه سیاه اتفاق بیافتد».

این سخنان در حالی است که بسیاری برای تظاهرات روز شنبه ٨ دسامبر آینده در شبکه‌های اجتماعی از جمله “فیس‌بوک” فراخوان داده‌اند.

در همین حال، رهبران احزاب اپوزیسیون فرانسه به امانوئل ماکرون هشدار داه‌اند که در برابر این شرایط که بسیاری آن را چون شرایط انقلابی توصیف کرده‌اند، به پاخاسته و واکنش مناسب نشان دهد.

“لوران وُکیِه”، رئیس حزب “جمهوری خواهان” فرانسه، خواست خود مبنی بر برپایی یک همه پرسی درباره سیاست‌های مالیاتی و محیط زیستی امانوئل ماکرون را تکرار کرده و خواستار آن شده که در این شرایط حساس مردم فرانسه باید حرف آخر را بزنند.

“مارین لوپن” رهبر حزب راست افراطی “اجتماع ملی” و “ژان-لوک ملانشون” رهبر حزب چپ‌گرای “فرانسه نافرمان”، امروز خواستار انحلال پارلمان فرانسه و انتخابات زودهنگام شده‌اند.

“اولیویه فور” رئیس حزب سوسیالیست فرانسه، خواهان ایجاد شورای بررسی قدرت خرید شده است و جنبش “ژنراسیون” خواستار استعفای “کریستف کاستانر”، وزیر کشور فرانسه شده است.

اینرا هم بخوانید

وکیل بین‌المللی توماج صالحی: تنها راه نجات جان توماج فشار جامعه جهانی است

در ادامه حمایت‌های جهانی از توماج صالحی، خواننده معترض ایرانی محکوم به اعدام، تیمی از …