ادامه اعتراضات کارگران نیشکر هفت تپه، تجمعات کارگران بازنشسته تامین اجتماعی، اعتراضات گسترده کارگران شهرداری و اخباری دیگر

اطلاعیه خبری.-روزهای ٢٤ و ٢٥ شهریور کارگران غیر نیشکری هفت تپه در ادامه اعتصاب و تجمع و اعتراضاتشان همانند روزهای قبل مقابل فرمانداری تجمع داشتند. کارگران در بخش داخلی شرکت نیز در اعتصابند. جمهوری اسلامی در رابطه با مالکیت نیشکر هفت تپه در مخمصه سختی قرار گرفته است. در حالیکه دیوان عدالت رای به خلع ید از اسد بیگی داده است دولت مخالف است و موضوع به دیوان حل اختلاف حکومتی که از جمله مرکب از نماینده دستگاه قضایی، اطلاعات، دولت، و سازمان خصوصی سازی است، ارجاع داده شده است. بعبارت دیگر دزدان حاکم بر سر هفت تپه به جان هم افتاده اند و برای تصمیم گیری درست به نفع کارگران باید فشار را همچنان بر گرده آنها نگه داشت. کارگران نیشکر هفت تپه بر خواستهای خود از جمله خلع ید اسدبیگی و باند مافیایی او از نیشکر هفت تپه، بازگشت به کار تمامی کارگران اخراجی در شرکت، بازگشت به کار اسماعیل بخشی و سه همکار دیگرشان که در اعتراضات ٩٧ اخراج شدند، و بعلاوه پرداخت فوری طلبهایشان و تمدید دفتر چه های بیمه شان تاکید دارند. دیرکرد پرداخت مزد آنهم در شرایط گرانی روزافزون اجناس در سطح جامعه فشار سنگینی بر گرده این کارگران وارد کرده است. کارگران مصرانه پیگیر مطالباتشان هستند.

– ساعت ده صبح امروز ٢٥ شهریور بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده  بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی در کرمانشاه در ادامه اعتراضات قبلی خود  به مشکلات معیشتی شان، دست به تجمع زدند. در این تجمع بازنشستگان با شعارهایی چون “کشتی بازنشسته همه اش به گل نشسته”،  “سفره ما خالیه حقوق سالاری عالیه”، و “سالاری حیا کن فکری به حال ما کن”، صدای اعتراض خود را به فقر ، تبعیض ، اختلاس و بی تامینی بلند کردند. سالاری مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی است. فراخوان به تجمع برای این روز از سوی بازنشستگان در چند شهر داده شده بود. در پاسخ به این فراخوان در اهواز نیز بازنشستگان در این روز روبروی تامین اجتماعی  استان خوزستان تجمع داشتند.  گزارشات تکمیلی بعدا منتشر خواهد شد.  لازم به یادآوری است که بازنشستگان تامین اجتماعی در پانزدهم شهریور نیز در تهران و در شهرهایی چون  مشهد، کرج، رشت، اراک، ارومیه و نیشابور در مقابل سازمان تامین اجتماعی تجمع کردند و همانجا اعلام داشتند که اگر پاسخ نگیرند به تجمعات اعتراضی شان ادامه خواهند داد. اعتراض بازنشستگان به حقوقهای چند بار زیر خط فقر، بیمه درمانی ناقص و توهین آمیز و محرومیت از بیمه درمانی رایگان، وعده و وعیدهای پوچ و سردواندن آنهاست. اعتراض آنها به فقر و گرانی و سطح نازل حقوقها، به تبعیض و نابرابری و اختلاسها  و دزدی هاست. بازنشستگان بویژه به دزدی ها از صندوق بازنشستگی بطور جدی اعتراض دارند.

– روز ٢٤ شهریور  جمعی از کارگران خدمات و فضای سبز شهرداری هويزه در اعتراض به تعویق در پرداخت ۴ ماه مزد خود مقابل درب شهرداری تجمع کردند.  اعتراضات کارگران شهرداری ابعاد گسترده تری بخود گرفته است. در این هفته کارگران شهرداری در شهرهایی چون لالی، بناب، خوی، دشت آزادگان، کوت عبدالله تجمع داشتند. اعتصاب کارگران شهرداری کوت عبدالله وارد دومین هفته خود شده است. تعویق پرداخت دستمزدها، نداشتن ایمنی محیط کار، عدم اجرای پروتکل های بهداشتی در مقابله با بیماری مرگبار کرونا، و در راس همه قراردادهای موقت برده وار کاری یک موضوع مهم اعتراض کارگران شهرداریهاست. خبرها حاکی از “ساماندهی” ٣٥٠  هزار کارگر شهرداری در ٥ گروه رسمی، پیمانی، قراردادی انجام کار معین ( مشخص )، دائم و دارای قرارداد موقت است. کارگران خواستار لغو قراردادهای موقت هستند. همانطور که قبلا نیز گزارش شد کارگران شهرداری از تاریخ هجدهم شهریور کارزاری به راه انداخته اند و با ارسال  طوماری اعتراضی به مجلس اسلامی بر دو خواست تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیروهای پیمانکاری شهرداری‌ها، کارگران شاغل در مناطق و ستادها (تبدیل وضعیت و حذف شرکت‌های پیمانکاری حجمی و شرکتی)، و ممانعت از استخدام کارگر جدید به صورت پیمانکاری در مجموعه شهرداری و تصویب لایحه استخدامی شهرداری ها تاکید کرده اند. این کارزار تا هجدهم مهر ماه ادامه دارد. 

– روز دوشنبه ۲۴ شهریور، کارگران معدن سنگ آهن ماه زمین زرند با امضای نامه‌ای و ارسال آن به دادستانی زرند اعتراضشان را نسبت به عدم پرداخت کامل دستمزدشان ازطرف شرکت توسعه پولاد زراوند اعلام کردند.

 فروش معدن سنگ آهن به زیر قیمت کارشناسی در مزایده  و به صورت اقساط بلند مدت ٣٥ ماهه، پرداخت نشدن طلب طلبکاران و از جمله طلب کارگران و گذاشتن مبلغ علی‌الحساب دریافتی از محل فروش اقساطی کارخانه شرکت در بانک سپرده‌گذاری در این کارخانه نمونه دیگری از جریان گسترده چپاولها در پشت ماجرای خصوصی سازی کارخانجات است. کارگران معدن سنگ آهن به تعویق پرداخت طلبها، وضعیت بحرانی معدن و نداشتن امنیت شغلی و بساط دزدی و چپاول حاکم اعتراض دارند.

پیش بسوی اعتصابات سراسری

پیش بسوی ایجاد شوراها

حزب کمونیست کارگری ایران

٢٥ شهریور۱۳۹۹، ١٥ سپتامبر ۲۰۲۰

اینرا هم بخوانید

تجمع بخش های مختلف بازنشستگان در کرمانشاه و چند خبر دیگر

اعتراضات هر روزه بخشهای مختلف بازنشستگان در شهرهای مختلف ادامه دارد. امروز هشتم خردادماه در …