Protesters block the road to Iraq's Umm Qasr port, south of Basra, Iraq July 13, 2018. REUTERS/Essam al-Sudani

ادامه اعتراض‌ها در عراق؛ قطع اینترنت و منع آمد و شد

رادیو فردا:در ادامه ناآرامی‌ها در چندین شهر عراق، شهروندان روز یکشنبه، ۲۴ تیرماه، در شهر بصره در اعتراض به وضعیت آب و برق، خدمات‌ دولتی و بیکاری تظاهرات کردند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، پلیس در استان‌های بصره، کربلا و نجف مقررات منع رفت‌وآمد شبانه وضع کرده و شبکه اینترنت نیز در بسیاری از شهرها قطع شده است.

در همین حال در پی ورود معترضان به فرودگاه نجف، پروازهای ایران به این شهر به بغداد تغییر مقصد داده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده که روز یکشنبه هزاران نفر از معترضان در مقابل ساختمان استانداری بصره تجمع کرده، و راه‌های منتهی به میدان‌های نفتی در شمال و شرق این شهر را مسدود کرده‌اند.

یک فعال اهل بصره به آسوشیتدپرس گفته است که ماموران استانداری، برای متفرق کردن معترضان تیراندازی کرده‌اند.

برپایه این گزارش، معترضان همچنین مسئولان را وادار به بستن بندر استراتژیک ام‌القصر در خلیج فارس کرده‌اند.

به گفته این فعال اهل بصره، معترضان شنبه شب به دفاتر حزب‌ الدعوه در بصره حمله کردند که در اثر شلیک نگهبانان چند نفر زخمی شدند. هنوز از کشته‌های احتمالی این درگیری‌های خبری منتشر نشده است.

اعتراض‌های مشابهی روز شنبه در بغداد و شهرک صدر نیز روی داد. معترضان در این شهر تلاش کردند به دفاتر حزب الدعوه وارد شوند که با تیراندازی نگهبانان مواجه شدند. تلفاتی از این درگیری‌ها منتشر نشده است.

روز جمعه در نجف معترضان با ورود به فرودگاه باعث اختلال در پروازها شدند. در پی این رویداد ایران پروازهای خود به نجف را به فرودگاه بغداد تغییر مسیر داد. اردن نیز از قطع پروازهایش به نجف خبر داد.

در واکنش به این اعتراض‌ها، حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق برای رسیدگی به اوضاع کمیته‌ای متشکل از شش وزیر به ریاست جابر اللعیبی وزیر نفت تشکیل داد.

این کمیته قول داده که برای شهروندان مناطق نفت‌خیز بصره کار ایجاد کند و تاسیسات زیربنایی به ویژه برای تامین آب ایجاد نماید.

شهرهای بصره، دیوانیه،‌ ذی‌قار، میسان، نجف، کربلا، واسط و بابل در روزهای اخیر شاهد اعتراض‌ها به اوضاع اقتصادی، فساد و کمبود آب و برق بوده است.

از سوی دیگر عبدالمهدی کربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، در نماز جمعه نجف حمایت این مرجع شیعیان را از مطالبات مردم اعلام کرد.

نماینده آیت‌الله سیستانی گفت: «مسئولان پیشین و کنونی آشکار در بهبود اوضاع و ارائه خدمات کوتاهی کردند و اگر از امکانات مالی به صورت درست استفاده می‌کردند و از کارشناسان و متخصصان کمک می‌گرفتند و از منافع شخصی دوری می‌کردند و در برابر فساد می ایستادند، کار به اینجا نمی‌کشید و اوضاع این گونه اسف‌بار نمی‌شد.»

اعتراض‌های مردم در عراق در حالی است که این کشور با خشکسالی و کمبود آب شدید آب و برق مواجه شده است. دمای بصره در روزهای اخیر نزدیک به ۵۰ درجه است.

دولت عراق به خاطر بی‌آبی کشت تابستانه را ممنوع کرده و متعاقب این اقدام هزاران نفر بیکار شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …