ادامه اعتصاب سه هزار کارگر معدن مس سونگون

روز جمعه ۱۷ تیر  اعتصاب سه هزار کارگر پیمانی معدن سونگون ادامه یافت و وارد چهارمین روز خود شد.  کارگران مجتمع مس سونگون ورزقان در چهارمین روز از اعتصاب خود قرار دارند. بنا بر گزارشات در ساعت ۱۲ شب گذشته نیروی یگان ویژه بیشتری وارد مجتمع شدند و  با تهدید کوشیدند که چادرهای کارگران ر که سه شب است در آنجا تحصن کرده اند را، جمع کنند و خودروهای کارگران را کنار زدند تا ورودی معدن باز شود. کارگران نیز بخاطر جلوگیری از ایجاد تنش چادرها را جا به جا کردند اما به اعتصاب خود ادامه دادند. طبق خبرهای دیگری ساعت یک بامداد امروز حسین فتحی مدیرکل اداره کار آذربایجان شرقی به همراه مدیر مجتمع  و فرمانده انتظامی منطقه به میان کارگران رفته ‌و سعی در آرام کردن آنها داشتند. اما کارگران با اشاره به تکذیب حمله به کارگران توسط فتحی در شبکه استانی، حاضر به شنیدن صحبتهای وی نشدند و اعلام کردند که تا کارگران بازداشتی آزاد نشوند حاضر به مذاکره نخواهند بود. همانطور که قبلا گزارش کرده بودیم تا روز  سوم این اعتصاب هفت نفر از کارگران به اسامی تولی‌الله محمودی، ارشد کاظمپور، جعفر عباسپور، مهرداد منفرد، خدایی، سعید جباریان و فرزاد زالی‌زاده دستگیر شده بودند که از میان آنها سعید جباریان که صبح دیروز در جریان یورش نیروهای گارد ویژه بازداشت شده بود، آزاد گردید.  در عین حال در شب گذشته یکی دیگر از کارگران به اسم اسماعیل ایزدخواه از شرکت آهن‌آجین توسط نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت شد.   از وضعیت کارگران بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

علاوه بر مطالبه آزادی فوری بازداشت شدگان،  خواستهای کارگران معدن سونگون عبارتند از:  اجرای کامل طرح طبقه بندی که مبلغی به حقوقهایشان اضافه میکند،  و همسان سازی حقوق کارگران پیمانی و رسمی است. این کارگران به قراردادهای برده وار پیمانی اعتراض دارند و چندین سال است با این مطالبات در اعتراضند و پاسخی نگرفته اند.

حزب کمونیست کارگری با محکوم کردن حمله به کارگران اعتصابی معدن سونگون و دستگیری ها  حمایت قاطع خود را از اعتراضات و خواستهای این کارگران اعلام میکند. حزب بر آزادی فوری کارگران زندانی تاکید دارد. اتکاء به مجمع عمومی جهت پیشبرد مبارزه ای قدرتمند و متحد، شرکت خانواده ها در اعتراضات و حمایت مردم در منطقه سه حلقه مهم برای تداوم این اعتراضات است.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۷ تیر ۱۴۰۱، ۸  ژوئیه ۲۰۲۲

اینرا هم بخوانید

تلفن با ارز نیمایی وارد و با قیمت ارز در بازار آزاد به فروش میرسد.۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای وارد کنندگان

بورس نیوز نوشت:از آنجا واردات تلفن همراه زیر ۳۰۰ دلار با ارز نیمایی وارد می …