ادامه اعتصاب عمومی در فرانسه

گردشگران هم در فرانسه از اعتصابات سراسری این کشور در امان نیستند. پیش از آغاز مذاکرات دولت و اتحادیه‌ها در مورد برنامه‌های دولت برای اصلاح نظام  بازنشستگی، امروز ۱۷ دسامبر هم فرانسه در اعتصاب است.

ین سومین بار در ماه جاری میلادی است که فرانسه با اعتصابات سراسری و اعتراض‌های گسترده علیه برنامه‌های اصلاحی دولت برای نظام بازنشستگی روبرو می‌شود.

هواپیماها با تأخیر پرواز خواهند کرد و اطمینانی به حرکت قطارها نیست، اعلام شده است که در پاریس و دیگر شهرها تجمعات بزرگی علیه اصلاح نظام  بازنشستگی  تشکیل خواهد شد. در پایتخت فرانسه بیشتر خطوط مترو به حالت تعطیل درآمدند و تنها شمار کمی از اتوبوس‌ها و قطارها مسافران را جا به جا کردند. این سیزدهمین روز پیاپی اعتصاب خطوط راه‌آهن Bahn و اعتصاب در پاریس است. این اعتصاب‌ها که از روز پنجشنبه ۱۴ آذر آغاز شده، همچنان ادامه دارد.

اعتصاب‌ گردشگران را هم درگیر کرده‌است. کارکنان برج ایفل دست از کار کشیده‌اند و برج معروف شهر امروز سه شنبه (۲۶ آذر) بسته است. برخی از موزه‌های پاریس هم در نتیجه اعتصاب‌ها امروز درهای خود را به روی بازدیدکنندگان بستند.

آموزگاران، وکلا و پزشکان هم به اعتصابات پیوسته‌اند. مدارس تعطیل شدند و تاریخ امتحانات دانش‌آموزان به تعویق افتاده است. کادر مراکز درمانی همانند پرستاران و کارکنان داروخانه‌ها هم اعتصاب کردند.

تمامی اتحادیه‌ها در فرانسه در فراخواندن مردم به این کارزار سراسری سهیم‌اند. قصد آنها افزایش فشار پیش از دور جدید مذاکرات با ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه است؛ مذاکراتی که فردا (چهارشنبه ۲۷ آذر) صورت می‌گیرد.

بزرگترین سندیکای فرانسه CFDT از دولت این کشور خواسته است از افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ سال به ۶۴ سال، صرف‌نظر کرده و در عوض مبلغی را که شهروندان ماهیانه برای بازنشستگی پرداخت می‌کنند، برای همه افزایش دهد.

وزیر دارایی فرانسه این خواسته را رد کرده و گفته است، این افزایش منجر به بالارفتن هزینه‌های شرکت‌ها و کاهش قدرت خرید کارمندان می‌شود. وزیر دارایی همچنین گفته است: «این گام اقتصاد را خفه خواهد کرد.»

خواست دومین اتحادیه‌ی بزرگ فرانسه CGT اما پس گرفتن کامل برنامه‌های اصلاحاتی دولت برای نظام بازنشستگی است. این سندیکا حتی به ادامه اعتراضات در کریسمس هم تهدید کرده است.

دولت فرانسه قصد دارد با اصلاحاتی سیستم بازنشستگی این کشور را یکدست کند. در حال حاضر در فرانسه ۴۲ سیستم متفاوت بازنشستگی در جریان است که برخی بسیاری حقوق ویژه و امتیازهای خاص برای مشترکانشان در نظر گرفته‌اند.

دولت همچنین قصد دارد با اصلاحات در این حوزه انگیزه بیشتری برای طولانی‌تر کردن سال‌های کاری و به تعویق انداختن سن بازنشستگی، به شهروندان دهد.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

افزایش ۱۱۰ درصدی قیمت کتاب

وب سایت تسنیم و ابسته به وزارات اطلاعات رژیم روز ١٠ اردیبهشت ماه امسال تیتر …