ادامه اعتصاب گسترده در راه‌آهن آلمان

پیشنهاد شرکت راه‌آهن سراسری آلمان برای چگونگی افزایش حقوق رانندگان قطار با قاطعیت از سوی رییس اتحادیه لوکوموتیورانان رد شد. بدین ترتیب اعتصاب رانندگان قطار در آلمان تا روز سه‌شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت.

ظاهرا پرداخت مساعده کرونایی به رانندگان قطار برای یک بار تا سقف ۶۰۰ یورو و کاهش دوره اعتبار توافق بر سر ازدیاد  دستمزد از ۴۰ ماه  به ۳۶ ماه از سوی راه‌آهن سراسری ألمان برای رانندگان قطار پیشنهاد خیلی جذابی نبوده است.

رییس اتحادیه لوکوموتیورانان آلمان DGL با رد این پیشنهاد گفت: «چنین پیشنهادی را هیچ آدمی و به خصوص هیچ سندیکالیستی در دنیا نمی‌تواند قبول کند.»

کلاوس وسلسکی در گفت و گو با تلویزیون سراسری آلمان یکی از علل رد این پیشنهاد را نبود هیچ تغییری در وضعیت کنونی لوکوموتیورانان در سال جاری دانست و گفت در این پیشنهاد برای امسال نه مساعده کرونایی پیش‌بینی شده و نه افزایش حقوق.

علاوه بر این به گفته او در پیشنهاد شرکت راه‌آهن پرداخت‌های اضافی برای بازنشستگی و از کارافتادگی و غیره نیز همه حذف شده و این موضوع به نظر سندیکای رانندگان قطار “حمله به بازنشستگی بخش خدمات” است.

شرکت راه‌آهن سراسری هم بیکار ننشسته و گفته پرونده را به دادگاه می‌کشاند. رییس شرکت راه‌آهن به همین منظور شکواییه‌ای را به دادگاه کار فرانکفورت ارائه کرده است.

مارتین زایلر، مدیر ارشد منابع انسانی شرکت راه‌آهن گفته است: «حق اعتصاب بسیار باارزش است اما تنها اعتصاباتی مجاز هستند که در چارچوب حقوقی تعریف‌شده بگنجند. به نظر ما اعتصاب رانندگان قطار در این چارچوب قرار ندارد.»

اعتصاب رانندگان قطار در آلمان از ساعت ۲ صبح پنج‌شنبه دوم سپتامبر آغاز شده و قرار است تا نیمه‌شب سه‌شنبه هفته آینده ادامه داشته باشد. در این صورت این طولانی‌ترین اعتصاب رانندگان قطار در این کشور خواهد بود.

برای رسیدگی به این پرونده تقاضای فوریت شده و دادگاه فرانکفورت قرار است امشب درباره فوریت آن تصمیم‌گیری کند.

سکوت شرکت راه‌آهن دربرابر پرسش‌ها

زایلر به شبکه سراسری تلویزیون آلمان گفته افزایش ۳.۲ درصدی دستمزدها و پرداخت بسته کمکی کرونا در حقیقت خواست‌های اصلی اتحادیه لوکوموتیورانان بوده که هردو برآورده شده است. بنابراین او انتظار دارد که گفت‌وگوها ادامه پیدا کند و نمایندگان سندیکای رانندگان قطار به پای میز مذاکره بازگردند.

او اما در این باره که چرا پرداخت‌ها از سال ۲۰۲۲ صورت می‌گیرد و در سال جاری هیچ پرداختی در کار نخواهد بود و نیز درباره تغییر حقوق بازنشستگی هیچ توضیحی نداد. همچنین این موضوع که تنها چند ساعت پیش از آغاز اعتصاب این تصمیمات گرفته شده نیز مورد بحث است.

راه آهن آلمان برای خاتمه دادن به مناقشه با اتحادیه لوکوموتیورانان DGL اعلام آمادگی کرد که به هر یک از شاغلان “مساعده کرونایی” یک‌باره تا سقف ۶۰۰ یورو پرداخت کند و دوره اعتبار توافق بر سر افزایش دستمزد را به ۳۶ ماه کاهش دهد.

پیش از این، دوره توافق ۴۰ ماه عنوان شد و برای مساعده کرونایی سقفی اعلام نشده بود.

این دوره زمانی به این معنی است که توافق‌های انجام شده در آن اعتبار دارند و شاغلان نمی‌توانند بدون روی دادن اتفاق خاص و غیر منتظره‌ای دوباره تقاضای افزایش دستمزد کنند و برای به کرسی نشاندن آن از ابزارهای پیش‌بینی شده مانند اعتصاب استفاده کنند.

زایلر می‌گوید راه آهن همچنین با افزایش حقوق‌ها به میزان ۲/ ۳ درصد موافقت کرده و این همان چیزی است که اتحادیه خواستار آن بوده است.دویچه وبه

اینرا هم بخوانید

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند

وفا احمدپور و دانیال مقدم، دو خواننده رپ، بازداشت شدند.بر اساس گزارش‌های دریافت شده از …