ادامه برخوردهای ضد انسانی به پناهجویان در مرز ترکیه و یونان

سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه، روز پنج‌شنبه ۱۵ اسفند گفت که مقامات ترکیه برای جلوگیری از واپس رانده شدن پناهجویان توسط یونان هزار مأمور ویژه پلیس را به مرز خود با یونان فرستاده است.

به گزارش خبرگزاری روسی تاس، وزیر کشور ترکیه در این مورد گفت که یونان «بار دیگر تلاش کرده‌است تا ۴٫۹۰۰ نفر را به ترکیه پس براند.»

سلیمان سویلو این اقدام را «یکی از جدی‌ترین تخلفات» نامید و گفت که ترکیه برای جلوگیری از این امر هزار مأمور ویژه «کاملاً مجهز» راهی مرز استان ادیرنه با یونان کرده است.

او گفت که از هفته پیش، یعنی از زمان تصمیم کشورش برای باز کردن راه پناهجویان به سمت اروپا، «تا این لحظه ۱۳۷ هزار مهاجر» از مرز استان ادیرنه به سمت یونان عبور کرده‌اند.

آنکارا نیروهای یونانی را متهم به شلیک به مهاجران و «کشتن» چهار مهاجر کرده‌است.

آتن با رد این اتهام می‌گوید پلیس ترکیه به مهاجران برای عبور از مرز کمک می‌کند. روز چهارشنبه نیروهای هر دو طرف در پاسگاه مرزی کاستانیس از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

ترکیه که میزبان سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهنده سوری است برنامه‌ای برای اسکان این پناهندگان در شمال سوریه دارد اما می‌گوید که اروپا به اندازه کافی از این طرح ترکیه حمایت نکرده است.

این در حالی است که دولت ترکیه در سال ۲۰۱۶ در قبال دریافت میلیاردها یورو کمک مالی از اتحادیه اروپا حرکت مهاجران به سمت اروپا را متوقف کرد و اکنون اتحادیه اروپا می‌گوید دولت ترکیه باید به این توافق وفادار بماند.

یونان در حال حاضر میزبان ده‌ها هزار مهاجر در جزایر و خاک اصلی خود است که بیشتر آنها در سال‌های اخیر از ترکیه وارد شده‌اند.

این کشور می‌گوید از هفته پیش ۳۵ هزار مهاجر را که سعی در عبور غیرقانونی از مرز ترکیه و یونان داشتند دفع کرده و قصد بازگرداندن صدها نفر دیگر را دارد که موفق به عبور از مرز شده‌اند.

زارت دفاع یونان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به خاطر ورود سیل مهاجران به مدت یک هفته بیشتر ترابری دریایی بین جزایر دریای اژه را ممنوع اعلام کرده‌است.

این کشور همچنین در پاسخ به آغاز سیل پناهجویان اعلام کرده که به مدت یک‌ماه روند ثبت نام برای اعلام پناهندگی را در یونان متوقف کرده است.

برآورد می‌شود که حدود ۱۲٫۵۰۰ نفر که عمدتاً سوری هستند اما شماری ایرانی و افغان نیز در میان آنهاست از هفته پیش در مرز ترکیه با یونان تجمع کرده و منتظر ورود به اروپا هستند.

نگرانی از تکرار بحران مهاجرتی ۲۰۱۵ در آلمان

دولت آلمان که از عواقب سیاسی تکرار بحران مهاجرتی سال ۲۰۱۵ نگران است، از تصمیم یونان مبنی بر تعلیق ثبت نام درخواست پناهندگی انتقاد نکرده و در شبکه‌های اجتماعی نیز کارزاری برای منصرف کردن آوارگان سوری از سفر به اروپای غربی آغاز کرده است.

سه‌شنبه شب این هفته هزاران معترض در مقابل دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در برلین جمع شدند و از او خواستند که مرزهای اتحادیه اروپا را به روی پناهجویان باز کند، اما دولت وی از انتقاد علنی به دولت یونان به دلیل تعلیق درخواست‌های پناهندگی به مدت یک ماه خودداری کرد.

در سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۹۰۰ هزار پناهجوی سوری و عراقی وارد آلمان شدند که این امر با بحران‌ها و تنش‌های سیاسی در آن کشور همراه شد و ازجمله آنگلا مرکل را هدف انتقادهایی در مورد سیاست موسوم به «درهای باز» قرار دارد.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

روش جدید فیلترینگ و جاسوسی از مردم که جمهوری اسلامی به‌ دنبال آن است

شرکت «یافتار» یکی از پیمانکاران اجرای فیلترینگ در ایران است. یکی از روش‌هایی که این …