اعتراض علیه نتیجه انتخابات در بلاروس

تجمع‌های اعتراضی علیه نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس وارد پنجمین روز خود شده است در حالیکه منابع دولتی از “مرگ” یکی دیگر از تظاهرکنندگان خبر داده‌اند.

همزمان، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای غربی خواستار پاسخ به خواسته معترضان شده‌اند، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل برخورد نیروهای امنیتی با معترضان را محکوم کرده و رهبران روسیه، چین، جمهوری آذربایجان و چند کشور دیگر از رئیس جمهوری بلاروس حمایت کرده اند.

تجمع های اعتراضی در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری بلاروس آغاز شد که براساس نتیجه اعلام شده توسط دولت، الکساندر لوکاشنکو بار دیگر با کسب بیش از هشتاد درصد آرا در آن به پیروزی رسید. او از ۱۹۹۴ سمت ریاست جمهوری این جمهوری سابق اتحاد شوروی را در اختیار داشته در حالیکه دولت او به نادیده گرفتن موازین رایج دموکراسی متهم شده است.

پیشتر گزارش شده بود که سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان همراه خانواده اش به لیتوانی گریخته اما اینک گفته می شود که پس از بازداشت رئیس ستاد انتخاباتی خانم تیخانوفسکایا، ماموران امنیتی او را به مرز بردند و هشدار دادند که تنها در صورتی فرد بازداشت شده را آزاد خواهند کرد که خود او و خانواده اش از کشور خارج شوند.

به گفته دولت بلاروس خانم تیخانوفسکایا کمتر از ده درصد آرا را در انتخابات اخیر به دست آورد اما او این نتیجه را جعلی دانسته است. انتخابات بلاروس بدون نظارت بین المللی برگزار شد و نهادهای مدافع حقوق بشر نسبت به منصفانه و آزاد بودن آن ابراز تردید کرده اند.

دومین مرگ

منابع دولتی بلاروس گفته اند که روز گذشته یک مرد ۲۵ ساله در شهر گومل درگذشت و افزودند که علت مرگ او در دست بررسی است. این دومین مورد از مرگ یکی از معترضان است.

مادر این مرد گفته است که پسرش ناراحتی قلبی داشت و پلیس پس از دستگیری او را برای چند ساعت در خودرو زندان نگه داشت. پیشتر کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان تایید شده بود اما به گفته پلیس، او در نتیجه انفجار یک وسیله انفجاری دست ساز کشته شد.

روز گذشته پلیس بلاروس گفت که در صورتی که تظاهرکنندگان جان ماموران را به خطر بیندازند، آنان از گلوله جنگی استفاده خواهند کرد.

واکنش جهانی

میشل باشله، کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته است که پلیس در برابر تظاهرکنندگان “شدت عمل نامتناسب” به کار برده است. خانم باشله با صدور اطلاعیه ای گفته است: “گزارش های رسیده حاکی از آن است که ماموران دولتی تنها طی سه روز اول تظاهرات نزدیک به شش هزار نفر را بازداشت کردند که بعضی از آنان فقط ناظر تظاهرات بودند و تعدادی نوجوان نیز در میان بازداشتیان هستند.” او هشدار داده است که “رویکرد دولت بلاروس مصداق بازداشت جمعی و مغایر موازین حقوق بشر جهانی است.”

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل حمله پلیس به تظاهرکنندگان و زخمی شدن تعدادی از آنان را محکوم کرده و گفته است که ماموران امنیتی بازداشت شدگان را به صف می کردند و کسانی را که می گفتند که در نظر دارند به تظاهرات ادامه دهند به بازداشتگاه پلیس می بردند.بی بی سی

در آمریکا، مایک پومپئو، وزیر امور خارجه، گفته است که با نظر معترضان که “انتخابات را منصفانه و آزاد” نمی دانند موافق است و افزوده است که دولت بلاروس باید سرکوب معترضان را متوقف و بازداشت شدگان را آزاد کند و برای بررسی خواسته های آنان، شورایی متشکل از اعضای سازمان های مردم نهاد تاسیس شود. او هشدار داده است که در صورت ادامه “تعدی به حقوق” مردم، آمریکا مقامات مسئول را تحریم خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است “مردم بلاروس خواستار تحولات دموکراتیک” هستند و وزیر خارجه سوئد اعلام کرده که وزیران خارجه عضو اتحادیه در روز جمعه احتمال تحریم بلاروس را مورد بررسی قرار خواهند داد.

دولت های لهستان، لیتوانی و لتونی برای میانجیگری جهت حل و فصل اختلاف انتخاباتی ابراز آمادگی کرده اند مشروط بر اینکه دولت بلاروس از خشونت علیه معترضان دست بردارد و بازداشت شدگان را آزاد کند و اجازه دهد شورایی متشکل از نمایندگان سازمان های مردم نهاد به نحوه برگزاری انتخابات رسیدگی کند.

اینرا هم بخوانید

اقتصاددان حکومتی:١٠٠٠هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه ١٤٠٣

روزنامه هم میهن:فرشاد مومنی :1000 هزار میلیارد تومان هزینه پنهان در بودجه مومنی تاکید می‌کند: …