ادامه یکشنبه  های اعتراض و استمرار تجمعات بازنشستگان تامین اجتماعی

روز ۱۲ تیر بازنشستگان تامین اجتماعی در ادامه یکشنبه های اعتراض خود و اعتراضات پی در پی شان علیه مصوبه تحقیر آمیز افزایش ده درصدی حقوقها و بی پاسخ ماندن مطالباتشان و علیه سونامی گرانی در چندین شهر تجمع کردند. این تجمعات از جمله در شهرهای اهواز، شوشتر، رشت، کرمانشاه برگزار شد.

دراهواز این کانون داغ اعتراضات، بازنشستگان بازهم درسطح شهر راهپیمایی کردند و با خواندن سرود “زیر بار ستم، نمیکنیم زندگی، جان فدا میکنیم در ره آزادگی” عزم خود را برای مقابله با ستمگریها ابراز کردند. سرودی که در همین روز در تجمع بازنشستگان کرمانشاه نیز سر داده شد و طنین شورانگیز آنرا در شهرهای دیگری چون شوش و اراک و شوشتر هم شنیده ایم.

در اهواز بازنشستگان همچنین شعار میدادند: ” دولت قانون شکن شرّت رو از ما بکن”، “رئیسی دروغگو، حاصل وعده هات کو”، “هم مجلس، هم دولت، دروغ میگن به ملت”، بدین ترتیب بازنشستگان که با قدرت مبارزاتشان وزیر کار را برکنار کردند امروز علیه کل دولت و کل حاکمیت شعار میدهند و اعتراضشان را به بساط تبعیض و نابرابری حاکم فریاد میزنند. بازنشستگان با شعار “فقط کف خیابان، بدست میاد حقمون” بر ادامه اعتراضاتشان تاکید دارند.

در شوشتر نیز بازنشستگان دست به راهپیمایی زدند و با شعار” وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه ” و با سر دست گرفتن سفره ای خالی اعتراض خود را  به فقر و گرسنگی و سونامی گرانی فریاد زدند. در رشت بازنشستگان شعار میدادند:”ما بازنشستگانیم، دنبال حقمانیم”. در شوش بازنشستگان مقابل فرمانداری تجمع داشتند و شعار  میدادند:”توپ، تانک،فشفشه، مخبر باید گم بشه”، “ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما”، در کرج شماری از بازنشستگان برای تجمع گرد امدند و جوی نظامی و شدیدا امنیتی در اطراف اداره تامین اجتماعی البرز برای ممانعت از تجمع بازنشستگان برقرار شده بود.

گفتنی است که روز گذشته نیز بازنشستگان بنا بر فراخوانی از قبل اعلام شده در شهرهای کرج، اهواز، اراک، شوشتر، ساری، اندیمشک، زنجان، کرمان، دزفول، اصفهان و شوش تجمع و اعتراض کردند. راهپیمایی های بازنشستگان و سردادن شعارها از بلند گو فضای پرشوری از اعتراض را ایجاد کرده است.

در حالیکه چند ماه ازآغاز سال میگذرد و هنوز تکلیف میزان افزایش حقوق بازنشستگان روشن نیست و دولت رئیسی سیاست تعرض به زندگی و معیشت بازنشستگان را دنبال میکند و مجلس هم میخواهد وقت بخرد، اعتراضات بازنشستگان با خشم بیشتری فوران کرده و آنها خواستهایشان را طلب میکنند.

اعتراضات پرشور یکماه اخیر بازنشستگان به سد محکمی در برابر برنامه ریاضتی “جراحی اقتصادی” حکومت و حمله به معیشت کل جامعه تبدیل شده است. بازنشستگان خواستار لغو فوری مصوبه هیات وزیران و تصمیم دولت به افزایش صرفا ده درصد به حقوقهایشان هستند.در عین حال بازنشستگان بر خواست افزایش حقوقها به بالای خط فقر هجده میلیونی تاکید کرده اند. درمان و تحصیل رایگان و داشتن حق مسکن از دیگر خواستهای بازنشستگان است و بنر آنها با تاکید بر این خواستها در تجمعات اهواز بیان صریح این مطالبات بود. بازنشستگان به چپاولگری ها و خالی شدن صندوق های بازنشستگی اعتراض دارند و خواستار پرداخت فوری دیون دولت به این صندوقها هستند. یک اعتراض دیگر آنها به امنیتی کردن مبارزات است و خواست آزادی اسماعیلی گرامی که در همین اعتراضات بازداشت شده است را بارها فریاد زده اند. از خواستها و اعتراضات بازنشستگان باید وسیعا حمایت کرد.

حزب کمونیست کارگری ایران

۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۳ ژوئیه ۲۰۲۲

فیلمهایی از تجمعات امروز

https://t.me/wpi_hkki

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …