ادعای تامین اجتماعی:64 درصد حوادث ناشی از کار به دلیل بی احتیاطی کارگر است

ایرنا:عادل علاییمدیر کل امور فرهنگی و اجتماعی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: از میان حوادث ثبت شده در سال گذشته ١٢ هزار و 500 مورد آن معادل ٦٤ درصد به دلیل بی احتیاطی کارگر صورت گرفته است.

وی با اشاره به رواج رویه هایی از جمله واگذاری فعالیت ها توسط کارفرمایان به پیمانکاران مختلف و شانه خالی کردن آنان از مسئولیت های قانونی شان در قبال ایمنی کارگران را برای نیروی مولد زیانبار دانست و خواستار چاره اندیشی در این زمینه شد.

** 50 درصد فوت کارگران مربوط به بخش معدن و ساختمان است
علی مظفری مدیر کل بازرسی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی نیز افزود: ایمنی کار یک مطالبه اجتماعی است که برای تحقق آن باید ضمن تعیین اولویت ها، فعالیت های فرهنگی و آموزشی را گسترش داد.

وی تاکید کرد: بخش ساختمان و معدن که 50 درصد حوادث منجر به فوت مربوط به آنهاست اما از لحاظ شدت حادثه بخش معدن در صدر جدول حوادث قرار دارد. به طور کلی ٩٠ درصد حوادث کار ناشی از خطای انسانی است که با آموزش قابل اصلاح است. البته خطای انسانی به دلایل متنوع تابعی از مسایلی با ماهیت اجتماعی است.

وی با اشاره به پرریسک بودن معادن کشور بخصوص معادن زغال سنگ گفت: پنج هزار و 500 معدن کشور جزو کارگاههای پرریسک به شمار می روند، از این میان ١١٠ معدن زغال سنگ پرخطر ترین معادن ما با ماهیت انفجارپذیری، گرد و غبار و گاز متان هستند.
وی افزود :با وجود تدوین آیین نامه های مربوطه، اما به دلیل ضعف در اجرا متاسفانه گاه شاهد بروز حوادث ناگواری برای کارگران هستیم.

اینرا هم بخوانید

طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی»

وحید مجید رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و …