اد رویس خواستار نظارت شدید بر توافق اتمی ایران شد

رادیو فردا:رییس جمهوریخواه کمیته امور روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا می‌گوید که توافق اتمی بین‌المللی با ایران باید تحت نظارت شدید قرار گیرد، ولی خواستار لغو آن نشد. یک نماینده دمکرات هم گفته که از بین بردن این توافق «اشتباهی مهلک» خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اد رویس روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه در یک نشست پرسش و پاسخ در این کمیته خواستار همکاری واشینگتن با متحدان خود درباره برجام شده است.

وی تاکید کرد: «تا زمانی که این توافق معیوب است، به اعتقاد من باید نظارت شدیدی روی آن صورت گیرد».

آقای رویس در زمان امضای توافق اتمی ایران و پنج قدرت جهانی در تیرماه سال ۱۳۹۴ مثل بقیه جمهوریخواهان کنگره از مخالفان سرسخت این توافق بود.

با این حال، چند تن از دمکرات‌های هوادار دولت پیشین آمریکا از جمله الیوت انجل در مجلس نمایندگان نیز مخالف این توافق بودند ولی آقای انجل روز چهارشنبه در این نشست گفت: از بین بردن توافق ایران «اشتباهی مهلک» خواهد بود چون از سوی متحدان آمریکا و سایر قدرت‌های جهانی اجرایی و مورد حمایت قرار گرفته است.

وی افزود: «ما نیاز داریم که درباره موضوعات مشترک با متحدان و شرکای خودمان کار کنیم که بدین ترتیب می‌توان رژیم ایران را به پای میز حساب آورد، نه اینکه آمریکا را از نزدیکترین دوستان‌مان در سراسر جهان جدا کنیم».

اگر واشینگتن پایبندی ایران به برجام را تایید نکند، کنگره ایالات متحده ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا تصمیم بگیرد آیا باید تحریم‌های ملغی شده علیه ایران بر اساس برجام، را بار دیگر وضع کند یا نه.

در همین حال، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده که قرار است مقام‌های پیشین آمریکا در دولت باراک اوباما که نقشی کلیدی در دستیابی به توافق اتمی ایران داشتند، در نشستی با نمایندگان و سناتورهای دمکرات در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.

این تحولات در زمانی صورت می‌گیرد که دولت ترامپ قرار است در هفته جاری استراتژی کلی آمریکا در ارتباط با ایران را اعلام کند که موضعگیری آن درباره برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، نیز بخشی از آن است.

احتمال می‌رود رییس‌جمهوری آمریکا به زودی در گزارش سوم خود به کنگره اعلام کند که توافق اتمی ایران در راستای منافع ملی ایالات متحده نیست.

نشست مقام‌های پیشین آمریکا با دمکرات‌های کنگره پشت درهای بسته برگزار می‌شود و در آن افرادی چون جان کری، وزیر خارجه سابق، ارنست مونیز، وزیر انرژی پیشین و وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه در امور سیاسی در دولت اوباما حضور خواهند داشت.

آسوشیتدپرس همچنین از حضور ژرارد آرائو، سفیر فرانسه در آمریکا، کیم داروخ، سفیر بریتانیا در ایالات متحده، و پیتر ویتیگ، سفیر آلمان در آمریکا در نشست یاد شده خبر داده است. این کشورها از جمله اعضای گروه پنج به علاوه یک بودند که ایران بر سر حل‌وفصل برنامه هسته‌ایش و لغو تحریم‌های بین‌المللی به توافق رسیدند.

دونالد ترامپ که از مخالفان سرسخت برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است بارها ایران را متهم کرده که روح توافق اتمی با قدرت‌های جهانی را نقض کرده و صلح و ثبات در خاورمیانه را برهم زده است.

واشینگتن بویژه انگشت اتهام را به سوی سپاه پاسداران نشانه رفته که به گفته آن، در سوریه، عراق، یمن و لبنان مداخله نظامی کرده است.

برخلاف موضع دولت آمریکا در قبال برجام، چهار کشور بریتانیا، چین، روسیه، فرانسه و آلمان بر ادامه توافق اتمی ایران تاکید کرده و از واشینگتن خواسته‌اند که از آن خارج نشود.

اینرا هم بخوانید

چهاردهمین روز اعتراض کارگران کاغذسازی پارس به همراه بازنشستگاه هفت تپه مقابل فرمانداری شوش

اعتراضات و تجمعات کارگران کاغذسازی پارس امروز (چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه) به چهاردهمین روز رسید. …