اردوغان: به خواست دولت قانونی به لیبی نیروی نظامی می‌فرستیم

اردوغان: به خواست دولت قانونی به لیبی نیروی نظامی می‌فرستیم

رجب طیب اردوغان می‌گوید ترکیه به دعوت رسمی دولت قانونی لیبی ماه آینده نیروی نظامی به این کشور می‌فرستد. دولت “وفاق ملی” که بر طرابلس و بخش کوچکی از لیبی تسلط دارد از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است.

روز گذشته (پنج‌شنبه پنجم دی/ ۲۶ دسامبر) در نشست روسای استانی حزب عدالت و توسعه در دفاع از برنامه خود برای اعزام نیروی نظامی به لیبی گفت: «دیگران از جنگ‌افروزان حمایت می‌کنند و ما حامی دولت قانونی لیبی هستیم. فرق ما با آنها در اینجاست.»

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، گفت به محض آغاز مجدد فعالیت پارلمان در روزهای هشتم و نهم ژانویه لایحه اعزام نیروی نظامی به لیبی را به مجلس ارائه می‌کند تا پس از تصویب آن درخواست دولت لیبی را اجابت کند.

لیبی از زمان سقوط دیکتاتور سابق، معمر قذافی، در سال ۲۰۱۱ دچار بحران شدیدی شد که همچنان ادامه دارد. دولت “وفاق ملی” به ریاست فائز سراج که بر طرابلس و مناطق محدودی از لیبی تسلط دارد از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته می‌شود.

در مقابل، “ارتش ملی لیبی” به فرماندهی ژنرال سابق، خلیفه حفتر، از نیروهایی حمایت می‌کند که شرق و بخش بزرگی از جنوب لیبی را در کنترل دارند. نیروهای تحت فرماندهی حفتر از ماه آوریل سال جاری به قصد تسخیر طرابلس پیشروی به سوی پایتخت را آغاز کرده‌اند.

اردوغان خلیفه حفتر را یک “ژنرال کودتاگر” خواند که به گفته او توسط کشورهای اروپایی و عربی حمایت می‌شود. روسیه، مصر و امارات متحده عربی مهم‌ترین حامیان ژنرال حفتر به شمار می‌روند.

دو توافق‌نامه مهم میان ترکیه و لیبی

ترکیه ماه گذشته با دولت مستقر در طرابلس دو توافق‌نامه مهم امضا کرد؛ یکی در مورد همکاری‌های امنیتی و نظامی و دیگری درباره مرزهای آبی مشترک در دریای مدیترانه.

توافق بر سر مرزهای آبی مشترک مدیترانه برخی کشورهای منطقه، از جمله یونان را نگران کرده است. اردوغان در نشست پنجم دیماه حزب عدالت و توسعه با اشاره به این نگرانی‌ها گفت: «هدف ما نه تجاوز به حق دیگران در مدیترانه، بلکه دفاع از حقوق کشورمان است.»

رئیس جمهوری ترکیه یک روز پیش از این نشست برای شرکت در گفت‌وگوهایی که با هدف برقراری آتس‌بس در لیبی برگزار شد به تونس سفر کرد. اردوغان پس از این سفر گفت که تونس و ترکیه بر سر حمایت از دولت فائز سراج همنظر هستند.

رایزنی آمریکا و مصر بر سر لیبی

در همین حال دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده و همتای مصری او عبدالفتاح السیسی در یک گفت‌وگوی تلفنی به بررسی اوضاع لیبی و تحولات اخیر در این کشور پرداختند.

به کانال دویچه وله فارسی در تلگرام بپیوندید

به گزارش خبرگزاری آناتولی کاخ سفید شنبه ششم دی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی “دخالت خارجی در لیبی را غیرقابلقبول دانسته و بر ضرورت اتخاذ تدابیر لازم برای پایان دادن به جنگ در این کشور تاکید کردند”.

توافق‌نامه همکاری‌های نظامی میان آنکارا و طرابلس که ۲۷ نوامبر در استانبول به امضا رسیده بود ۲۱ دسامبر در پارلمان ترکیه تائید شد و تقریبا همزمان شورای وزیران لیبی نیز با آن موافقت کرد.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

آیا گشت ارشاد جدید جواب داده است؟ تصاویر از حضور زنان بی حجاب در خیابانها و مراکز تهران. گزارش وب سایت حکومتی

وب حکومتی انصاف گزارشی از وضعیت بی حجابی با عکس های متنوع از محلات تهران …