ارقام فساد در ایران از سرمایه گذاری در مگا پروژه های اروپا و خاورمیانه بیشتر است

خبرآنلاین، نگاهی به وضعیت فسادهای بزرگ از دولت احمدی‌نژاد تا امروز.حجم این فساد از هزینه بزرگترین سازه بشری هم بیشتر است/ ۲۲.۷ میلیارد دلار دود شد.سابقه فسادهای بزرگ در کشور/ ارقام فساد از سرمایه گذاری در مگا پروژه های اروپا و خاورمیانه بیشتر است

در این نوشتار ضمن مروری بر چند فساد بزرگ در کشور و میزان ارزی آنها ، بررسی مقایسه ای بین ارقام مربوطه با میزان سرمایه گذاری هایی که برای چند مگا پروژه در اروپای شمالی، اروپای غربی و خاورمیانه صورت می پذیرد و سپس آثار خود تخریبی فساد در کشور و توسعه اقتصادی و نوآوری در کشورهای مربوطه مورد ارزیابی قرار می گیرد.

سابقه فسادهای بزرگ در کشور. چند فساد بزرگ در کشور در این دوره زمانی اشاره کرد.

– فساد نفتی توسط بابک زنجانی به میزان ۱۸ هزار میلیارد تومان معادل ۶ میلیارد دلار ( بر اساس دلار ۳ هزار تومان )

– گم شدن دکل نفتی به میزان یک میلیارد تومان

– جعل اسناد و فساد مالی در شرکت بیمه ایران به میزان ۸ هزار میلیارد تومان معادل ۲/۷ میلیارد دلار ( بر اساس دلار ۳ هزار تومان )

– فساد مالی در صندوق ذخیره کارکنان آموزش و پرورش و بانک سرمایه به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان ۳/۵ میلیارد دلار( بر اساس دلار ۳هزار تومان )

– سو استفاده از تخصیص ۴/۸ میلیارد دلار با نرخ ترجیهی ۴/۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی و نهاده های دامی و عدم واردات

– سو استفاده از تخصیص حدود یک میلیارد دلار با نرخ ترجیحی ۴/۲۰۰ تومانی برای واردات نهاده های دامی و عدم واردات

– و بالاخره آخرین آنها( تا کنون ) توسط شرکت چای دبش به میزان ۳/۷ میلیارد دلار

مجموع این چند نمونه فساد مالی ارزی – ریالی که ذکر شد حدود ۲۲/۷ میلیارد دلار می شود که البته گویای بخشی از فسادها در کشور است!

مقایسه حجم سرمایه گذاری ها برای پروژه‌ای بزرگ در سایر کشورها با میزان فسادهای مالی :

با کمال تاسف باید گفت که میزان فسادهای ریالی و ارزی در کشور با پروژه های بزرگ زیر ساختی و تجاری در سایر کشورها رقابت می‌کند! بدین معنی که با معادل هر فساد مالی که در دهه ۱۳۹۰ در کشور اتفاق افتاد، می‌توانستیم بزرگترین پروژه های زیر ساختی، گردشگری، حمل و نقل ریلی ، توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ، خودروهای برقی ،ساماندهی انرژی‌های نو و تجدید پذیر و … با بهره گیری از مشاوران برتر جهانی و طراحی های متناسب با فرهنگ و ارزش‌های ملی و دینی، توسط شرکت‌های توانمند داخلی با مشارکت با شرکت‌های معتبر بین المللی که برای کشور دانش زایی فراوان و ارزش آفرینی‌های گسترده و بهبود چشمگیر اشتغال خصوصا برای نیروهای تحصیل کرده در جهت افزایش نرخ رشد اقتصادی بالا و پایدار بدون وابستگی به درآمدهای نفتی را در جهت رفاه عمومی و افزایش رضایت شهروندان که زمینه ساز ارتقا ضریب مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی می شد ، تحقق بخشیم.

برای آنکه ابعاد فاجعه آمیز نمونه فسادهای مالی در جهت نابودسازی فرصت‌های تکرار نشدنی توسعه و پیشرفت کشور و همچنین افزایش نابرابری‌ها آشکارتر گردد ، مروری بر سه پروژه بزرگ عمرانی شاخص در اروپای شمالی ، اروپای غربی و خاورمیانه با ذکر میزان سرمایه گذاری ها و آثار استراتژیک هریک از انها صورت می پذیرد :

پل اورسوند :

این پل بین کشور سوئد و دانمارک بطول ۱۲ کیلومتر در دریا احداث شده است . هزینه احداث پل که شامل تونل ، جاده در دریا و پل می باشد ، با هزینه ای بالغ بر ۳/۵ میلیارد دلار ظرف ۳ سال ساخته شد . پل مزبور ، دو طرفه جاده ای ریلی است. از جمله دلایل احداث این پل که بعنوان یکی از بزرگترین ساخت و سازها در اروپا محسوب می شود ، به این سبب بوده که در دو کشور مزبور یکی دارای فرصت‌های شغلی مناسب و در دیگری خانه های ارزانتر بوده است . از این‌رو برای رفاه شهروندان دو کشور پل احداث تاپس از کار و فعالیت روزانه ، برای استراحت شبانه به کشور دیگر برود .

تونل مانش

تونل مانش به طول ۵۲ کیلومتر بر بستر کانال مانش احداث شده که دو کشور فرانسه و انگلیس را به یکدیگر متصل نموده است . این تونل ۴۰ متر پایین تر از کف دریا و ۱۰۰ متر پایین تر از سطح دریا ساخته شده است . تونل مانش دارای دو خط رفت و برگشت ریلی برای حمل ماشین و مسافر است . یکی از اهداف این پروژه عظیم که به عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه عصر مدرن نامیده می شود ، صرفه اقتصادی در کاهش مدت سفر بین دو کشور فرانسه و انگلیس بمدت ۳ ساعت است ‌. این تونل طی ۶ سال و با مبلغ ۸ میلیارد دلار در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد .

برج خلیفه

شهر دوبی که یکی از مراکز مهم خدماتی – گردشگری در سطح منطقه‌ و جهان است ، همواره دارای نواوری های منحصر بفرد برای جذب گردشگر می باشد . احداث برج خلیفه همراه با ایجاد دریاچه مصنوعی و کانال انتقال اب ، از جمله طرحهای بزرگ خدماتی – عمرانی – گردشگری است. این برج دارای ۸۲۸ متر ارتفاع و ۱۶۳ طبقه است که به عنوان بلندترین سازه و آسمان خراش ساخته شده به دست انسان محسوب می‌شود .این برج در دهه ۲۰۰۰ و بمدت شش سال و با هزینه ۴ میلیارد ساخته شد. برج خلیفه شامل هزار واحد آپارتمان، ۶۹ طبقه اداری و همچنین هتل است . در طراحی این برج با الهام از طبیعت صحرا و گل بیابان طراحی شده است.

جمع بندی

هدف اصلی در این نوشتار ، ارائه وضعیتی از ابعاد فاجعه بار تعدادی از فسادهای مالی در کشور بود که در سال‌های ۱۳۸۷ – ۱۴۰۲ رخ داده ، در مقایسه ای با سه پروژه شاخص و با اهمیت در مقیاس جهانی بود . متاسفانه اندوه و تاسف هنگامی بیشتر می‌شود که هریک از پروژه های مزبور با ارقامی مشابه با فسادها طراحی و ساخته شده و به شهروندان خدمت ارائه می‌کند . این خدمات دهی‌ها ، بعنوان نماد های تمدن نوین بشری محسوب می‌شود که گویای کارآمدی ان حاکمیت‌ها ی سیاسی است . ولی متاسفانه نسل جوان کشور ما از یکسو در حسرت و از سوی دیگر ، در خشم فرو خفته بسر می برد . به قول سهراب سپهری

” ما هیچ “

” ما نگاه “

فاعتبرو یا اولی الابصار

*دکترای سیاستگذاری عمومی

اینرا هم بخوانید

محمد رسول‌اف می‌گوید ایران را ترک کرده و در «مکانی نامعلوم در اروپا» حضور دارد

‌محمد رسول‌اف، کارگردان در صفحه اینستاگرام خود خبر داده که ایران را ترک کرده و …