اسد در جبهه ادلب «به مانع سختی برخورده است»

خبرگزاری رویترز می‌گوید ارتش بشار اسد که از حمایت روسیه برخوردار است در کارزار نظامی فعلی در ادلب، با مقاومت سخت شورشیان مورد حمایت ترکیه روبه‌رو شده و پیشروی قابل‌‌توجهی به‌دست نیاورده‌است.

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود می‌گوید شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در سوریه، نقش چندانی در جریان کارزار ادلب بازی نمی‌کنند.

حملات گسترده نیروهای ارتش سوریه و روسیه به مناطق شمال‌غرب، واپسین مناطق عمده‌ای که در کنترل شورشیان و شبه‌نظامیان عرب است، بیشتر از دو ماه است که ادامه دارد.

این حملات در عین حال صدها کشته غیرنظامی برجای گذاشته و آن‌طور که رویترز گزارش داده با وجود خسارت‌ها و تلفات نسبتا سنگین برای ارتش بشار اسد، دستاورد چندانی برای دمشق نداشته‌است.

آن‌طور که از گزارش‌ها و اظهارات برخی مقام‌های شورشی بر می‌آید یکی از دلایل اصلی فقدان پیشروی اسد در کارزار شمال‌غرب سوریه، حمایت ترکیه از شورشیان است و این‌که آنکارا قصد ندارد کنترل این مناطق را در پی نبرد و به‌مانند مناطق جنوبی، به دست اسد بسپرد.

این موضوع البته پیشتر نیز در رسانه‌ها بازتاب پیدا کرده بود. اوایل خرداد ماه، وقتی کارزار نظامی در حال شدت گرفتن بود شماری از مقام‌ها و منابعی در میان شورشیان سوریه گفتند آنکارا برای مخالفان بشار اسد سلاح فرستاده‌است.

در آن زمان گفته شده بود شورشیان به جنگ‌افزارهایی ماننده پرتاب‌کننده نارنجک و موشک‌های ضدتانک و همچنین خودروهای زرهی دسترسی پیدا کرده‌اند.

از سوی دیگر گفته می‌شود روابط مسکو و آنکارا و پیچیدگی‌های سیاسی منطقه ممکن است مانع دیگری در جبهه ادلب برای حکومت بشار اسد باشد.

ترکیه و روسیه در سال گذشته بر سر ایجاد مناطق موسوم به کاهش تنش در بخش‌هایی از سوریه به توافق رسیده بودند؛ این موضوع سبب شد تقریبا عمدا گروه‌های اصلی شورشی، که عمدتا نیز جهادی و اسلام‌گرا هستند، در ادلب سنگر بگیرند. «تحریر شام»، گروه تغییر نام یافته از شاخه القاعده در سوریه، در حال حاضر دست بالا را در ادلب دارد.

ادلب در عین حال محل حضور میلیون‌ها غیرنظامی شد که ترجیح داده بودند از مناطق بازپس‌گرفته شده توسط اسد خارج شوند.

خبرگزاری روسی اسپوتنیک ماه گذشته گفته بود وزیران دفاع روسیه و ترکیه «بر تعهد خود بر توافق‌های به‌دست آمده در سوچی و آستانه در مورد مناطق کاهش تنش تاکید کرد‌ه‌اند».

رویترز نیز می‌گوید با وجود بالاگرفتن نبردها در ادلب مشخص نیست آیا اسد و متحدانش، روسیه و ایران، کاملا به موازات همدیگر گام بر می‌دارند. مسکو نشان داده‌ که قصد ندارد در روابط خود با ترکیه خلل و شکاف ایجاد کند، حتی با وجود این‌که ارتش روسیه در بمباران و حملات هوایی به شورشیان از ارتش سوریه حمایت می‌کند.

ترکیه اخیرا گفته مسکو برای جلوگیری از حملات ارتش اسد به سربازان ترک در اطراف منطقه تحت کنترل شورشیان، دخالت کرده است.

رویترز در عین حال گزارش داده به‌نظر می‌رسد در کارزار شمال‌غرب، خبری از شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران نیست؛ شبه‌نظامیانی که در جریان بازپس‌گیری مناطق نزدیک عراق، لبنان و اسرائیل، نقش مهمی بازی کردند.

از سوی دیگر حضور نیروهای ارتش آمریکا در مناطق شمال‌شرق و شرق سوریه، در کنار شبه‌نظامیان عمدتا کـرد نیز خود مانعی در پیشروی در سوی دیگر کشور است.

یک دیپلمات غربی که نامش فاش نشده به رویترز گفته «ما شاهد جبهه‌بندی‌های سختی در مناطق هستیم و احتمالا برای مدتی وضعیت تغییری نخواهد کرد؛ مناطقی که حکومت اسد و متحدانش علاقه یا چه بسا توانایی چندانی برای نبرد در آن‌ها ندارند».

الکسی خلبینکوف، تحلیل‌گر نشریه نشنال‌اینترنست، نیز شرایط پیچیده در مناطق شمالی را تنیده در یکدیگر می‌داند. شماری از دیپلمات‌های ارشد روس به نشنال‌اینترنست گفته‌اند همچنان گزینه‌هایی برای دستیابی به توافقی پایاپای بر سر منبج (شورشیان کرد)، و ادلب (شورشیان مورد حمایت ترکیه)، بین آنکارا و مسکو وجود دارد.

در مورد نحوه اداره منبج، که برای ترکیه اهمیت زیادی دارد، بین آنکارا و واشینگتن نیز مذاکراتی صورت گرفته‌است.

در ۱۵ تیر ماه گروه «شبکه سوری برای حقوق بشر» که در بریتانیا مستقر است و به نهادهای ملل متحد گزارش می‌دهد، گفته بود در جریان حملات هفته‌های اخیر به ادلب دست‌کم ۵۴۴ غیرنظامی کشته شده‌اند که دست‌کم ۱۳۰ تن از آن‌ها کودکان کم سن و سال بودند.رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

چهار واحد صنفی متعلق به شهروندان بهائی در شهرکرد و فرخشهر پلمب شدند

روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت ۱۴۰۳، چهار واحد صنفی متعلق به شهروند بهائی در شهرستانهای شهرکرد …