اسد و پوتین برای حمله به ادلب آماده میشوند

رادیو فرانسه:دمشق و مسکو برای جنگ اِدلب آماده می‌شوند: حضور سنگین نیروی دریایی روسیه در مدیترانه

در حالی که احتمال حملۀ نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی روسیه به استان ادلب هر روز بیشتر می‌شود، رژیم دمشق و همچنین مقامات روس برای بازگرداندن سوری‌های فراری به کشور خود به شدت تبلیغ می‌کنند. استان ادلب تنها منطقۀ بزرگ کشور است که از اختیار دمشق بیرون مانده است. اینک نشانه‌های زیادی حاکی از آمادگی نظامی رژیم دمشق و مسکو برای آغاز حمله است.

روز سه‌شنبه ٢٨ اوت/۶ شهریور، سایت خبری اسپوتنیک متعلق به روسیه خبر داد که ناوگان این کشور “در دریای مدیترانه، سپری در برابر سوریه” ساخته‌اند. به گفتۀ مقامات نظامی در مسکو از آغاز جنگ سوریه تاکنون، نیروی دریایی روسیه هیچگاه چنین حضور سنگینی در مدیترانه نداشته است. ده کشتی جنگی که یکی از آنها مجهز به موشک‌های کروز نوع “کالیبر” است و دو زیردریایی، این ناوگان را تشکیل می‌دهند.

مسکو می‌گوید که این اقدام نظامی برای منصرف کردن گروه‌های شورشی و تروریست‌ها از اقدامات تحریک‌آمیز است. قبلاً روس‌ها هشدار داده بودند که مخالفان بشار اسد قصد دارند در ادلب به حملۀ شیمیایی دست بزنند و سپس آن را به گردن دولت دمشق بیندازند تا بهانه‌ای برای حمله به دست غربی‌ها بدهند. مسکو همچنین اعلام کرده که سرویس‌های مخفی بریتانیایی مشغول آماده‌سازی “عملیات تحریک‌آمیز” در ادلب هستند.

در ماه آوریل گذشته، نیروهای آمریکایی، فرانسوی و بریتانیایی، با حملات موشکی، نیروهای دولتی سوریه را در شهر دوما هدف قرار دادند. دلیل این حمله، “استفاده از سلاح‌های شیمایی توسط رژیم دمشق” اعلام شده بود، در حالی که رژیم دمشق این اتهام را دروغ می‌دانست. اینک روس‌ها ادعا می‌کنند که “نقشه‌ای مشابه” در مورد ادلب نیز در کار است.

اما حملۀ احتمالی نیروهای دولتی سوریه که بدون تردید توسط نیروهای روسی یاری داده خواهند شد، ترکیه را سخت نگران کرده است. آنکار مطلقاً مایل نیست که جنگ دیگری در مرزهایش آغاز شود و موج آوارگان را به خاکش سرازیر کند. برای اجتناب از چنین وضعیتی، روس‌ها و ترک‌ها پیوسته در حال مذاکره‌اند.

ازگشت آوارگان جنگ

با این که احتمال جنگی سخت در استان ادلب بسیار زیاد شده، اما دمشق  و مسکو بازگشت فراریان جنگ به سوریه را جدی گرفته‌اند.

روز سه‌شنبه ٢٨ اوت، سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه با اشاره به کمک‌های کشورش در بازسازی سوریه گفت که اوضاع برای بازگشت یک میلیون آوارۀ جنگی آماده است. مجموعاً ۵٫۶ میلیون سوری کشور خود را به خاطر جنگ ترک کرده‌اند.

سرگئی شویگو اطمینان داد که “وسائل و زیرساخت‌های لازم برای بازگشت یک میلیون نفر ایجاد شده است”.

بنا بر ارزیابی بانک جهانی، خسارات ناشی از جنگ در سوریه معادل ٢٢۶ میلیارد دلار، یعنی حدود چهار برابر تولید ناخالص ملی سوریۀ قبل از جنگ است.

اینرا هم بخوانید

دستگیری۲۶۱ نفر در شهریار استان تهران به اتهام عضویت در «شبکه شیطان‌پرستی»

پلیس فراجا اعلام کرد ۲۶۱ نفر از جمله سه شهروند اروپایی در شهرستان شهریار استان تهران …