وکلای آمریکایی خواستار رد شکایت ایران شدند؛ ایران از دادگاه سوءاستفاده می‌کند

رادیو آمریکا:وکلای آمریکا از دیوان بین المللی دادگستری موسوم به «دادگاه جهانی» در لاهه خواستند شکایت ایران برای لغو تحریم ها را رد کند و گفتند ایران از دادگاه جهانی سوءاستفاده می کند.

روز سه شنبه و در دومین روز رسیدگی به شکایت ایران در دادگاه جهانی، نمایندگان آمریکا بخشی از دفاعیه خود را در برابر شکایت ایران ارائه دادند.

مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران می خواهد از این طریق آمریکا را وادار کند برجام را بپذیرد و به آن عمل کند.

«جنیفر نیواستید» مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در دادگاه گفت اختلاف ایران و آمریکا باید بجای دادگاه، از طریق دپیلماسی حل و فصل شود.

«دادگاه جهانی» روز دوشنبه کار رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده آمریکا را آغاز کرد.

ایران می گوید دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با اعمال مجدد تحریم های اقتصادی «پیمان دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» را نقض کرده است.

در حالیکه در چهار دهه گذشته جمهوری اسلامی ایران، آمریکا را دشمن و «شیطان بزرگ» می نامد، در شکایت خود، به «پیمان دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی» اشاره کرده که در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی و در تاریخ ۸ مه ۱۹۵۵ میان آمریکا و ایران امضا شد.

ایران در شکایت خود از قضات دادگاه می خواهد که دستور دهند تحریم ها علیه تهران برای حفظ منافع ایران، تا زمانی که روند دادگاه برای رسیدگی به اصل موضوع جریان دارد و ممکن است چند سال طول بکشد، فورا به حالت تعلیق در آیند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، در واکنش به برگزاری این دادگاه، در بیانیه ای رسمی اعلام کرد دلیل خروج پرزیدنت ترامپ از برجام، تضمین امنیت مردم آمریکا از خطرات ایجاد شده از سوی رهبران ایران است.

آقای پمپئو در بیانیه خود گفت که «خروج پرزیدنت ترامپ از برجام یک دلیل ساده داشت؛ برجام نمی توانست امنیت مردم آمریکا را مقابل تهدیداتی که رهبران ایران بوجود آورده اند، تضمین کند.»

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود گفته است واشنگتن از «ادعاهای بی اساس ایران» در لاهه «به شدت دفاع می کند» و به همکاری با متحدان برای «مقابله با اقدامات بی ثبات کننده ایران در منطقه و مسدود کردن تلاش آنها (ایران) برای تامین منابع مالی ترور و رسیدگی به تکثیر موشک های بالیستیک ایران و دیگر سیستم های تسلیحاتی پیشرفته که صلح و ثبات بین المللی را تهدید می کند، ادامه می دهد.» آقای پمپئو در پایان بیانیه خود گفته است «ایالات متحده در کنار مردم ایران که در آرزوی کشوری با فرصت های اقتصادی، و حکومتی شفاف و به دور از سرکوب هستند، می ایستد.»

خروج از برجام

دولت دونالد ترامپ در ماه مه اعلام کرد که آمریکا از توافق هسته ای برجام که در سال ۲۰۱۵ و در زمان دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا امضا شد، خارج می شود و تحریم ها علیه ایران را باز می گرداند. واشنگتن همچنین کشورهای دیگر را تهدید کرده است که اگر به واردات نفت از ایران بعد از تاریخ ۱۳ آبان ادامه دهند ممکن است با تحریم های ثانویه آمریکا مواجه شوند.

به نوشته آسوشیتدپرس، محسن محبی، نماینده ایران روز دوشنبه به «دادگاه جهانی» گفت «تصمیم آمریکا نقض آشکار پیمان ۱۹۵۵ است چرا که هدفش آسیب رساندن به اقتصاد ایران، به شدت هر چه تمامتر، است.» محبی گفته است بازگشت تحریم های آمریکا غیرموجه است چرا که به گفته او، ایران به مفاد توافق ۲۰۱۵ برجام عمل می کند. او گفت تحریم ها تاثیرات مخربی بر اقتصاد و جامعه ایران گذاشته است و خطر بی ثبات تر شدن منطقه خاورمیانه را در پی دارد.

آمریکا استدلال می کند که «دادگاه جهانی» صلاحیت قضایی برای رسیدگی به این پرونده را ندارد.

ایران و آمریکا پیشتر نیز در «دادگاه جهانی» پرونده های دیگری داشته اند، از جمله پرونده ناشی از حمله به سفارت آمریکا در تهران و اشغال آن و شلیک به هواپیمای مسافربری ایرانی در خلیج فارس که کشتی نظامی آمریکا آن را با یک هواپیمای نظامی اشتباه گرفته بود.

آسوشیتدپرس می نویسد که پیمان ۱۹۵۵ میان ایران و آمریکا در پی رویدادهای ۱۹۵۳ در ایران که به تحکیم حکومت محمدرضا شاه انجامید امضا شد و با وجود انقلاب ۱۳۵۷ و تیرگی شدید روابط در پی رویدادهای پس از آن، این پیمان همچنان پابرجا بوده است.

احکام صادر شده در این دادگاه که به اختلافات میان کشورها رسیدگی می کند از نظر حقوقی نهایی و الزام آور است.

ساعتی بعد از آغاز روند رسیدگی به شکایت جمهوری اسلامی ایران از ایالات متحده به خاطر بازگرداندن تحریم ها در دادگاه لاهه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ضمن انتقاد از عملکرد رهبران جمهوری اسلامی، اعلام کرد ایالات متحده از حقوق خود دفاع خواهد کرد.

اینرا هم بخوانید

روایت اژه ای از پرونده فسا سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار چای بش با ۴۵ متهم حکومتی!

داژه ای: در پرونده فسا چای بش عدد بزرگی بالغ بر سه میلیارد و ۷۰۰ …