اسرائیل از اوضاع در غزه و کارخانه موشک سازی ایران در لبنان نگران است

در حالی که نخست وزیر اسرائیل به اوضاع در غزه چشم دوخته و با نگرانی می گوید که باید مشکلات زیستی در آن سرزمین هرچه زودتر کاهش یابد، رئیس ستاد ارتش اسرائیل با توجه زیاد و شاید نوعی نگرانی، فعالیت های موشکی جمهوری اسلامی ایران در لبنان را دنبال می کند – ولی در عین حال می گوید: اسرائیل برای هرگونه احتمالی، آمادگی کامل دارد، گرچه تلاش می کند از وخیم شدن اوضاع بپرهیزد.

بنیامین نتانیاهو در این هفته گفت که اوضاع در نوار غزه موجب نگرانی است و اسرائیل وظیفه دارد برای سبک کردن بار مشکلات اهالی فلسطینی به اقدامات لازم دست بزند.

برخی سیاستمداران دیگر اسرائیلی این هشدار را نابجا می دانند و می گویند مسوولیت تامین رفاه اهالی غزه به عهده خود رهبران آن سرزمین است – و می افزایند: این مشکلات به دنبال رفتار همان رهبران به وجود آمده و اسرائیل نباید مسوولیتی به عهده بگیرد.

دست اندرکاران امور امنیتی در اسرائیل هشدار می دهند که اگر تنگنای اقتصادی و کمبود برق در غزه وخیم ترشود، حماس و دیگر سازمان های «مقاومت» فلسطینی ممکن است درصدد انجام عملیات نظامی برآیند که موجب ایجاد یک تنش جنگی خواهد شد.

این بحران تا حدود زیادی به دنبال تحریم های اعلام شده عربستان سعودی و چند کشور دیگر علیه امیرنشین قطر آغاز شد. ولی ریشه های آن را می توان از نخستین روزهای به قدرت رسیدن حماس در غزه جستجو کرد.

در آن هنگام حماس گفته بود که بیشترین امکانات خود را برای مبارزه مسلحانه علیه اسرائیل بسیج خواهد کرد. رهبر وقت حماس در غزه، اسماعیل هنیه، در واکنش به این هشدار که ممکن است غزه مورد محاصره قرار گیرد و فقر و گرسنگی در آن سرزمین حکمفرما شود، گفته بود: «ما فلسطینی ها می توانیم با یک تکه نان و چند حبه زیتون شکم خود را سیر کنیم.»

پیشتر ارزیابی شده بود که قطع کمک های مالی قطر، حماس را به سوی ایران خواهد کشاند. در همان روزها خبر رسید که هیاتی از جانب حماس به بیروت رفته و منتظر دریافت دعوت نامه برای دیدار از تهران است. ولی احتمال می رود که حماس حاضر نشد شرایط تحمیلی از جانب ایران را بپذیرد و یا حکومت ایران که خود با بحران اقتصادی روبرو است، توان اعطای یک کمک مالی گزاف به حماس را ندارد.

احتمال دیگر آن است که سران حماس دریافتند که نزدیکی به ایران، موجب تحریم آن ها در جهان عرب، به ویژه از سوی عربستان و مصر خواهد شد و به صلاح آن ها نیست.

در روزهای اخیر حماس تغییر جهت داد و به سوی مصر روی آورد و دست تقاضا به طرف پرزیدنت عبدالفتاح السیسی دراز کرد.

تا کنون دولت قاهره گروه حماس را به همکاری با داعش و همدستی با عوامل افراط گرای اسلامی در شبه جزیره سینا متهم می ساخت. ولی آگاهان می گویند که اکنون حماس از روی ناچاری حاضر شده با مصر در سرکوب چریک های اسلامی در غزه همکاری کند و حتی تعهد کرده یک جدار امنیتی در طول خط مرزی غزه با سینا برپا کند تا از آمد و شد چریک ها جلوگیری کند.

پاداشی که مصر حاضر شده به حماس بپردازد تامین گازوئیل مورد نیاز برای بکار انداختن کارخانه برق غزه است. اهالی آن سرزمین در حال حاضر روزانه بین سه تا چهار ساعت از تامین برق برخوردار هستند – زیرا محمود عباس حاضر به پرداخت هزینه برق غزه نیست.

اسرائیل دستور داده بر شمار کامیون هایی که هر روز آذوقه به غزه حمل می کنند افزوده شود – ولی آگاهان می گویند که اوضاع همچنان رو به وخامت می رود.

بحران دیگر را اسرائیل در مرزهای شمالی خود می بیند و آن تصمیم ایران برای برپایییک کارخانه تولید موشک های «نقطه زن» برای حزب الله است.

ژنرال گادی آیزنکوت رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل روز چهارشنبه گفت: این کارخانه کوچک و محدود است ولی ما آن را به دقت رصد می کنیم.

آگاهان می گویند که اگر اسرائیل به اقدامات لازم برای جلوگیری از راه اندازی این کارخانه دست نزند، در آینده ممکن است با خطر بزرگتری روبرو شود. زیرا بعید نیست که سران ایران به تدریج این کارخانه را مجهزتر و پیشرفته تر سازد.

در سال های اخیر اسرائیل بارها با انجام حملات هوایی، کاروان های تسلیحات سنگینی را که ایران از طریق فرودگاه دمشق برای حزب الله لبنان فرستاده بود بمباران و نابود کرده است.

آگاهان می گویند که احداث کارخانه در خود لبنان ممکن است همچنین نشان این نگرانی باشد که با پایان گیری جنگ داخلی در سوریه، ارتباط زمینی سپاه پاساداران ایران با خاک لبنان قطع شود.

ژنرال ایزنکوت در ادامه سخنان امروز خود گفت: رصد کردن فعالیت های خصمانه حکومت ایران در لبنان و زیرنظر گرفتن مراحل احداث کارخانه موشک سازی، در اولویت های امنیتی ارتش اسرائیل قرار دارد.

او گفت: اسرائیل بی آن که جنجالی به راه اندازد به ابداع شیوه هایی برای مقابله با این خطر ادامه می دهد و در عین حال مایل نیست اوضاع را با برخی اظهارات وخیم سازد.

اویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل نیز هفته پیش گفته بود که ارتش آن کشور به جای آن که «حرف» بزند، «عمل» می کند.

ژنرال آیزنکوت گفت: اسرائیل، امروز بیش از هر زمان دیگر، از بهترین امکانات رویارویی با این گونه مشکلات برخوردار است و امکانات اطلاعاتی بسیار گسترده دارد.

به گفته آگاهان، اشاره ژنرال آیزنکوت به توانمندی جنگنده های آمریکایی اف -۳۵ و بمب های بسیار سنگین ساخت ایالات متحده است که تاسیسات زیرزمینی را نیز نابود می کند.

از دیدگاه ایالات متحده، حزب الله لبنان یک سازمان تروریستی است که از جانب رژیم ایران برپا شده و تغذیه مالی و تسلیحاتی می شود.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل در ادامه سخنان خود گفت که او دلیلی نمی بیند که در آینده نزدیک جنگی با حزب الله لبنان در راه باشد. آخرین جنگ بین طرفین حدود یازده سال پیش بود و گرچه در این مدت پیکار مسلحانه تازه ای رخ نداده، ولی آگاهان نظامی می گویند که اسرائیل به یک رشته اقدامات دفاعی در مرزهای شمالی خود دست زده تا در صورت بروز درگیری جنگی، چریک های حزب الله نتوانند به داخل اسرائیل رخنه کنند.رادیو آمریکا

اینرا هم بخوانید

رادان در مورد بی حجابی و دشمن:”دو جبهه در برابر هم هستند، اسلام در یک طرف و کفر در طرف دیگر”!

احمدرضا رادان، فرمانده فراجا در اصفهان در حمایت از طرح عفاف و حجاب گفته است:” …