هواپیماهای اسرائیل نوار غزه را بمباران کردند

یورونیوز:نیروی هوایی اسرائیل روز سه‌شنبه و در پاسخ به شلیک ۲۵ خمپاره از نوار غزه به سمت اسرائیل، مواضع حماس و سازمان «جهاد اسلامی فلسطین» در نوار غزه را بمباران کرد.

حملات هوایی اسرائیل پس از آن آغاز شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور در جریان یک نشست خبری، وعدۀ مقابله به مثل داد و گفت: «اسرائیل حملات حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین علیه سرزمین‌های خود را بسیار جدی می‌گیرد و ارتش اسرائیل با قدرت به این حملات پاسخ می‌دهد.»

گفته می‌شود در جریان حملات ارتش اسرائیل، دست‌کم سه ساختمان متعلق به حماس تخریب شده‌اند و اردوگاههای آموزشیِ جهاد اسلامی فلسطین نیز هدف قرار گرفته‌اند.

شلیک ۲۵ خمپاره از نوار غزه به سمت سرزمین‌های اسرائیلی، سنگین‌ترین حملات فلسطینی‌ها به مواضع اسرائیل از سال ۲۰۱۴ میلادی به اینسو محسوب می‌شود. هنوز هیچ گروهی در غزه مسئولیت این حملات موشکی را برعهده نگرفته است؛ با این وجود این حملات پس از آن روی داد که جهاد اسلامی فلسطین اعلام کرد که انتقام قتل سه تن از اعضایش توسط تانکهای اسرائیلی را خواهد گرفت.

اسرائیل می‌گوید بخش قابل توجهی از موشکهای پرتاب شده توسط فلسطینی‌ها توسط سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» منهدم شده‌اند اما یکی از بمبها در حیاط کودکستانی منفجر شده و دیوارهای آن را خراب کرده است. تخریب این کودکستان حدود یک ساعت قبل از آن روی داده که درهای کودکستان باز شود و کار روزانۀ خود را آغاز کند.

هنوز گزارشی از تلفات حملات روز سه‌شنبه در دو سوی درگیری منتشر نشده است.

مصر به عنوان میانجی وارد عمل می‌شود

وبسایت خبری هاآرتص به نقل از یکی از مقامات فلسطینی در نوار غزه اعلام کرد که دولت مصر به عنوان میانجی وارد عمل شده و در حال گفتگو با مقامات حماس، جهاد اسلامی فلسطین و همچنین اسرائیل است تا از شدت تنش‌ها بکاهد و از گسترده شدن این درگیری‌ها جلوگیری کند.

نیکولای ملادینوف، هماهنگ کنندۀ سازمان ملل در روند صلح خاورمیانه نیز از حملات روز سه‌شنبه بشدت ابراز نگرانی کرد و دو طرف را خویشتنداری فراخواند.

**************

رادیو آلمان:اسرائیل در واکنش به حملات سازمان جهاد اسلامی، مواضع آ‌ن‌ها را بمباران کرد

ساعتی پس از شلیک خمپاره از سوی شبه‌نظامیان فلسطینی به سوی اسرائیل، جنگنده‌های اسرائیلی در اقدامی متقابل مواضع آن‌ها را در نوار غزه بمباران کردند. گفته شده که سازمان جهاد اسلامی مسئول شلیک خمپاره بوده است.

شبه‌نظامیان فلسطینی صبح روز سه‌شنبه ۲۹ مه (۸ خرداد)  ۲۵ خمپاره به سوی خاک اسرائیل شلیک کردند. این حملات تلفاتی به دنبال نداشت. ارتش اسرائیل در واکنش به این حمله دربیانیه‌ای اعلام کرد که سامانه پدافندی اسرائیل این خمپاره‌ها را دفع کرده است. با این حال گفته شد که این یکی از گسترده‌ترین حملات به اسرائیل از زمان جنگ میان حماس و اسرائیل در سال ۲۰۱۴ بوده است.

پلیس اسرائیل اعلام کرده چند عدد از این خمپاره‌ها در برخی از مناطق بیابانی داخل خاک اسرائیل فرود آمده‌اند که صدماتی در پی نداشته است. به گزارش خبرگزاری فرانسه یکی از خمپاره ها به دیوارهای یک کودکستان اصابت کرده است.

بنیامین نتانیاهو در همین رابطه گفت که اسرائیل پاسخ سختی به این حملات خواهد داد. او حماس را مسئول انجام چنین حملاتی دانست.

ارتش اسرائیل به تلافی حملات شبه‌نظامیان فلسطینی مواضع سازمان جهاد اسلامی در نزدیکی شهر دیر‌بلال را بمباران کردند. گفته شده است که سازمان جهاد اسلامی با حمایت حماس اقدام به شلیک خمپاره به سوی خاک اسرائیل کرده است.

خالد البطش، یکی از رهبران جهاد اسلامی گفته است که این سازمان بر حق بازگشت فلسطینی‌ها به سرزمین‌های خود پافشاری خواهد کرد و “به جنایات صهیونیستی” پاسخ خواهد داد.

اینرا هم بخوانید

۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در کشور فرسوده است

شرق:طبق آمار‌های رسمی ۷۰ درصد تخت‌های بیمارستانی در ایران فرسوده هستند.«اگر این روند ادامه پیدا …