اسپر:‌ ایران ذره‌ذره به نقطه مذاکره نزدیک‌تر می‌شود

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه، ۱۵ شهریورماه، در یک سخنرانی خبر داد که جمهوری اسلامی «ذره‌ذره» به نقطه مذاکره با ایالات متحده نزدیک‌تر می‌شود.

آقای اسپر که برای دیداری دو روزه به لندن،‌ پایتخت بریتانیا، رفته است در سخنرانی خود در یک اندیشکده در این شهر گفت: «از برخی جهات به نظر می‌رسد که ایران دارد ذره‌ذره به نقطه‌ای نزدیک می‌شود که می‌توانیم مذاکره کنیم.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر دفاع در دولت دونالد ترامپ در ادامه ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات نهایتا اتفاق بیفتد.

اظهار نظر این مقام عالی‌رتبه در دولت آمریکا در حالی منتشر می‌شود که در چند ماه گذشته روز به روز بر تنش بین دو کشور ایران و آمریکا افزوده شده و در عین حال آمریکا هم با جدیت سیاست فشار حداکثری را ادامه می‌دهد.

تنها در هفته جاری دولت دونالد ترامپ در دو نوبت علیه ایران اعلام تحریم کرده است: ابتدا وزارت خزانه‌داری آمریکا روز سه‌شنبه، ۱۲ شهریور، اعلام کرد که سازمان فضایی ایران، پژوهشگاه هوافضای ایران و مرکز تحقیقات هوافضای ایران به فهرست‌ تحریم‌های این کشور افزوده شده‌اند.

سپس برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، روز چهارشنبه، ۱۳ شهریورماه، اعلام کرد که دولت آمریکا یک «شبکه انتقال دریایی نفت» تحت «هدایت سپاه قدس»، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، را تحریم می‌کند.

علاوه بر این، رئیس جمهور آمریکا در دو روز گذشته دو بار تاکید کرده است که تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی فعلا قرار نیست لغو شوند.

با این حال اظهار نظر مارک اسپر می‌تواند به این معنی باشد که پشت پرده تلاش‌هایی در جریان است که می‌تواند در نهایت دو طرف به پای میز مذاکره بیاورد.

از جمله، فرانسه که یکی از طرف‌های توافق هسته‌ای، برجام، است طی روزهای اخیر تلاش کرده است یک خط اعتباری به ارزش ۱۵ میلیارد دلار برای تجارت با ایران راه‌اندازی شود؛ این پیشنهاد منوط به موافقت آمریکا و صدور معافیت برای خریداران نفت از ایران است.

گرچه یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه گذشته تاکید کرد که دیگر معافیتی برای خرید و فروش نفت توسط مشتریان ایران در کار نخواهد بود، یک روز بعد خبر از گفت‌وگوی تلفنی دوباره امانوئل مکرون با همتای آمریکایی‌اش آمد.

دونالد ترامپ نیز خود به رغم تاکید بر عدم لغو تحریم‌ها دو روز پیش در پاسخ به خبرنگاران درباره احتمال دیدار با حسن روحانی جواب داد که «هر چیزی ممکن است».رادیو فردا

اینرا هم بخوانید

پیام گلرخ ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر

گلرخ ابراهیمی ایرایی به مناسبت چهاردهمین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، زندانی سیاسی، با گرامی‌داشت یاد …