حزب کمونیست کارگری: سقوط حکومت اسلامی عمر البشیر و تداوم خیزش توده ای در سودان

تظاهرات و تجمعاتی که از اواخر سال میلادی گذشته در خرطوم پایتخت سودان در اعتراض به گرانی و تورم و حذف سوبسیدهای نان و بنزین آغاز شده بود به سرعت به خیزشی انقلابی علیه حاکمیت اسلامی سودان تبدیل شد. مردم به ستوه آمده در پس چهار ماه اعتراض گسترده، چهار ماه تجمع و ایستادگی بالاخره به یکی از اهداف اصلی خود دست یافتند و عمرالبشیر دیکتاتور سی ساله اسلامی سودان از کار برکنار و زندانی شد. تحت فشار این اعتراضات احمد عوض بن عوف وزیر دفاع حکومت عمر البشیر، رهبر شورای نظامی، که حکومت را در پس یک کودتا علیه مردم معترض در دست گرفته بود، یک روز بعد ناچار به استعفا شد و جای خود را به نظامی دیگری به اسم ژنرال عبدالفتاح برهان، داد. حکومت نظامی خود را یک حکومت موقت اعلام کرده است و قول داده است ظرف دوسال زمینه را برای انتخاب یک دولت غیر نظامی فراهم کند اما توده مردم و نیروهای اپوزیسیون این حکومت را نیز نپذیرفته اند و خواهان یک دولت موقت غیر نظامی هستند. آنچه در سودان در جریان است یک خیزش انقلابی توده ای علیه یک حکومت و نظام اسلامی سرکوبگر و فوق ارتجاعی است و تا همین جا مردم نشان داده اند که خواهان برچیدن کل این نظام هستند.

 

یک ویژگی مهم اعتراضات جاری سودان حضور برجسته و نقش تعیین کننده زنان در این اعتراضات است. گزارشات حاکی از آن است که حدود ۸۰ درصد تظاهر کنندگان را زنان تشکیل میدهند. زنانی که تحت قوانین کثیف اسلامی به موقعیت انسان درجه دو تنزل داده شده بودند. حجاب اسلامی، اجباری بود   و بی حقوقی زن یک رکن حاکمیت اسلامی عمر البشیر بود. به همین دلیل اکنون انقلاب سودان عمیقا “رنگ زنانه” بخود گرفته است. زنان آزادیخواه در صف اول اعتراض به نابرابری و استبداد اسلامی قرار دارند.

 

سقوط راس حکومت اسلامی سودان یک دستاورد مهم برای آزادیخواهی و برابری طلبی در مقابله با جنبش  ارتجاعی اسلامی در سودان و به تبع آن در کل آفریقا و خاورمیانه و ایران است. کارنامه حکومت عمر البشیر سیاه و خونین است. قتل عام در دارفور که بیش از ٣٠٠ هزار کشته بجای گذاشت تنها یک قلم از جنایات حکومت اسلامی سودان است. سقوط عمرالبشیر ضربه بزرگی به اسلام سیاسی است.

 

اما مبارزه هنوز پایان نیافته است. نظامیان حاکم در تلاش برای پایان دادن به اعتراضات مردم اند. در چند روز گذشته ١٦ تن از مردم معترض جان خود را از دست داده اند. اکنون مرکز این اعتراضات تجمع و تحصن مردم در مقابل وزارت دفاع سودان در خرطوم است. مردم خواهان محاکمه عمر البشیر و برکناری فوری نظامیان از قدرت هستند. مردم خواهان تغییرات اساسی اند. خواهان یک زندگی آزاد و برابر و مرفه و یک حکومت سکولار می باشند. مردمی که با اعتراضاتشان حکومت را ناچار به عقب نشینی کردند به کم رضایت نداده اند. جدال بر سر آینده سودان با شدت در جریان است. آیا توده های مردم بپاخاسته قادر خواهند شد، کل دستگاه حاکم را به زیر بکشند و پایان حکومت اسلامی و پایان نابرابری و فقر و ستم و استبداد و زندان و شکنجه را نیز جشن بگیرند؟

 

پیشروی و پیروزی مردم در گرو تداوم این مبارزات و بیان روشن و قاطع مطالباتی است که میتواند مردم را متحد کرده و برای نبردهای آتی آماده کند. پیروزی مردم در گرو تحقق سرنگونی کامل و همه جانبه حکومت اسلامی حاکم و برچیدن دستگاه سرکوب و کشتار مردم است. عمر البشیر و مقامات و سران نیروهای نظامی او باید در داداگاههای مردمی و علنی به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شوند. کلیه قوانین ضد انسانی و نافی برابری زن و مرد باید فورا لغو شود. زن و مرد باید در تمامی شئون سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آزاد و برابر باشند. دست مذهب باید از حکومت و دستگاه قضایی و آموزش و اداره جامعه کوتاه شود. جدایی دین از دولت باید فورا متحقق شود. بساط اعدام باید برای همیشه برچیده شود. تمامی زندانیان سیاسی باید فورا و بی قید و شرط آزاد شوند. هیچ زندانی سیاسی نباید وجود داشته باشد. آزادی بی قید و شرط بیان، عقیده، تجمع، تحزب و تشکل باید فورا اعلام و رسمی شود. نه تنها حکومت نطامیان باید بزیر کشیده بشود بلکه به هر نوع حکومت مافوق مردم باید پایان داده شود. مردم  باید اداره جامعه را مستقیما خود در دست بگیرند.

 

اینها اولین گامها برای خلاصی از نظام بردگی مزدی و گرانی و تورم و بی تامینی اقتصادی ناشی از آن است که نقطه آغاز تحولات انقلابی جاری در سودان بود. در سودان نیز مانند ایران برای خلع ید از اقلیت مفتخور سرمایه دار ابتدا باید کل حکومت اسلامی پاسدار منافع آنان را بزیر کشید.

 

حزب کمونیست کارگری به مردم بپاخاسته سودان درود میفرستد. ما هر درجه پیشروی مردم آزادیخواه و برابری طلب در سودان را پیشروی خود در مبارزه  علیه حکومت اسلامی در ایران میدانیم.

 

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۸، ١۷ آوریل ٢٠١٩

 

اینرا هم بخوانید

تجمع بخش های مختلف بازنشستگان در کرمانشاه و چند خبر دیگر

اعتراضات هر روزه بخشهای مختلف بازنشستگان در شهرهای مختلف ادامه دارد. امروز هشتم خردادماه در …