اطلاعیه حزب کمونیست کارگری درباره فصلی جدید در همبستگی مردم ایران و افغانستان!

در کنار اخبار شوم و وحشتناکی که در هفته های اخیر از به قدرت برگرداندن طالبان در افغانستان رسیده و دل مردم جهان را به درد آورده است، اخبار مربوط به اعتراض و مبارزه مردم افغانستان، بویژه زنان جسور کابل و دیگر شهرها بر علیه طالبان و همینطور اخبار مربوط به همبستگی مردم جهان با این اعتراضات و مقاومت ها موجی از امید و غرور برانگیخته است. در این میان حمایت شورانگیز مردم ایران از مردم افغانستان و مبارزه شان علیه طالبان برجستگی و جایگاه خاصی دارد. 

در تظاهرات ها و اجتماعات چند شهر در ایران، در اعتراضات و گردهمایی های گوناگون در شهرهای مختلف جهان و همینطور بویژه در فضای مجازی، مردم ایران بطور بی سابقه و گسترده ای به حمایت از مردم افغانستان برخاستند و شعارهایی چون “مرگ بر طالبان چه کابل، چه تهران” و یا “امارت اسلامی نمیخوایم نمیخوایم” بطور وسیعی طنین افکنده شد. ما شاهد صحنه های پرشوری نظیر این بودیم که شهروندان ایرانی برای پذیرایی از افغانستانی هایی اعلام آمادگی میکردند که در اعتراض به طالبان کشور را ترک میکردند. این شواهد بی تردید نشانه هایی از شروع فصلی جدید و مبارک در همبستگی و همدردی مردم دو کشور با یکدیگر است که می تواند و باید گسترده تر و مستحکم تر گردد و بعنوان یک فاکتور مهم سیاسی در تحولات افغانستان و ایران تاثیر گذارد. 

مردم ایران که بیش از چهار دهه است با طالبان حاکم بر ایران دست و پنجه نرم میکنند بی تردید بیش از هر جای دیگر غم جانکاه مردم افغانستان را با گوشت و پوست خود لمس میکنند و با همنوعان افغانستانی احساس همدردی و همسرنوشتی دارند. اما چنین ابراز همبستگی گسترده با مردم افغانستان توسط مردم ایران در عین حال اعتراضی به جمهوری اسلامی و حکومت سیاه ملاها بر ایران است. در ایران جنبش سرنگونی ای تقریبا به قدمت خود رژیم اسلامی وجود دارد که بویژه در دهه گذشته هردم ابعاد و قدرت گسترده تری گرفته است. مردم ایران نه فقط بخاطر نوعدوستی و انسانیت و یا احساس همدردی و هم سرنوشتی با مردم رنج کشیده افغانستان بلکه علاوه بر آن بخاطر بسط مبارزه خود علیه حکومت اسلامی است که چنین فعال در میدان حمایت از مبارزه مردم افغانستان علیه طالبان و کمک به گسترش آن پای گذارده اند. مردم ایران حمایت از مردم افغانستان در مبارزه شان علیه طالبان و کمک به آنرا در عین حال وجهی از مبارزه خود علیه جمهوری اسلامی میدانند. 

این فصل جدید در همبستگی مردم ایران با افغانستان بی شک یک فاکتور مهم سیاسی را روشنتر از همیشه وارد عرصه سیاست کرده است. عامل همبستگی و اتحاد و مبارزه مشترک مردم منطقه بر علیه اسلام سیاسی متعفن و روبه زوال و علیه همه دولتهای موازئیکی و سیاست های قومی و مذهبی ارتجاعی از افغانستان و ایران گرفته تا عراق و لبنان و غیره. همچنین این همبستگی شورانگیز مردم ایران با مردم افغانستان تکیه گاه مهمی خواهد بود برای گسترش مبارزه جهت ارتقاء حقوق پناهندگی و بویژه مبارزه با سیاست های ارتجاعی و ضد بشری جمهوری اسلامی بر علیه میلیونها شهروند بی حقوق افغانستانی که در ایران زندگی میکنند. بالاخره اینکه این همبستگی میتواند تکیه گاه مهمی برای بسط مبارزه مردم افغانستان علیه طالبان جانی باشد. مردم و فعالان سیاسی ایران تجربیات سیاسی زیادی در امر تشکل و سازمانیابی و مبارزه علیه حکومت اسلامی دارند که میتوانند به همسرنوشتان افغانستانی خود منتقل کنند. 

حزب کمونیست کارگری همبستگی بین مردم ایران و افغانستان در هفته های اخیر را سخت گرامی میدارد و تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا این همبستگی هرچه گسترده تر و محکمتر گردد و همه فعالین سیاسی آزادیخواه چه در ایران و چه در افغانستان را به همراهی و تلاش مشترک در این راه فرا میخواند. 

زنده باد همبستگی مردم ایران و افغانستان!

مرگ بر طالبان چه کابل چه تهران!

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷ سپتامبر ۲۰۲۱

اینرا هم بخوانید

دفتر صدا و سیمای رژیم در جمهوری آذربایجان بسته شد!

​ایسنا به نقل از پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی نوشته:”دفتر صدا …