اطلاعیه حزب کمونیست کارگری در همدردی با مردم سیل‌زده لیبی

سه روز از طوفان و سیل ویرانگر در شرق لیبی میگذرد. طوفانی که با شکستن دو سد بزرگ در اطراف شهر۱۲۰ هزار نفری درنه، این شهر را تماما ویران کرد. ابعاد مرگ و ویرانی و بیخانمانی دهشتناک است. تا همینجا۱۱۳۰۰ کشته، ۱۰۰۰۰ مفقود و ۳۰ هزار بیخانمان گزارش شده است. برخی گزارشها از فاجعه قربانی شدن بیش از ۲۰ هزار نفر خبر میدهند. ارقام همچنان در حال افزایش است.

هیچکس تردید ندارد که فاجعه‌ای در این سطح طبیعی نیست. مسئول مستقیم ابعاد تکان‌دهنده مرگ و ویرانی حاصل از سیل در لیبی، باندهای فاسد و چپاولگر و مسلح اسلامی، ناسیونالیستی و قومی هستند که کشور را به شرق و غرب تقسیم کرده‌اند و هرکدام در قلمرو خود به تاخت و تاز و دزدی و قاچاق منابع سرشار نفت و چپاول ثروت مشغول هستند؛ باندهایی که در عین حال برای گسترش قلمرو قدرت و چپاول خود به جنگ و خونریزی مشغولند و هر کدام از طرف چند دولت ارتجاعی و فاسدتر از خودشان حمایت میشوند.

همین سال گذشته، کارشناسان و متخصصین بارها در باره ناامن بودن دو سد ویران شده هشدار داده بودندکه اگر اقدامات فوری برای تقویت و نگهداری سدها انجام نشود، در صورت وقوع سیلاب بزرگ عواقب فاجعه‌بار خواهد داشت. اما به جای تعمیر سدها، در متن فقر و فلاکت و تباهی حاصل از رقابت باندهای مسلح، محله‌های پرجمعیت و متراکم با مسکن‌های ناامن در اطراف هر دو سد شکل گرفتند که امروز اثری از آنها و انسانهای فقرزده ساکن در آن محلاتباقی نمانده است.

در این شرایط اسفناک، در مقابل ادامه رقابت خونین و نفرت‌انگیزباندهایحاکم مردم دست اتحاد به سوی همدیگر دراز کرده‌اند. صحنه‌های تحسین‌برانگیزی از تلاش جوانان در طرابلسرا شاهد هستیم که چگونه تلاش میکنند کمک جمع کنند و برای کمک به بازماندگان سیل به شرق لیبی بروند.

همین لحظات باشکوه همبستگی مردم در مقابل رقابت خونین باندهای مرتجع  گواه این حقیقت است که مردم لیبی برای رهایی از تکرار چنین لحظات غمبار، راهی جز همبستگی و مبارزه برای رهایی از باندهای تبه‌کار مسلط ندارند.

حزب کمونیست کارگری این فاجعه تکاندهنده را به مردم لیبی، به بازماندگانی که عزیزانشان را از دست داده اند، صمیمانه تسلیت میگوید و عمیقا با آنها احساس همدردی میکند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۳ شهریور  ۱۴۰۲-۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …