حزب کمونیست کارگری: اطلاعیه خبری، اعتراضات کارگران نی بر نیشکر هفت تپه و چادرملوی یزد ودو خبر دیگر

– از صبح روز ٨ دی کارگران نی‌برِ مجتمع نیشکر هفت‌‌تپه به خاطر تعویق پرداخت دستمزدهایشان دست به اعتصاب زده و در مقابل ساختمان این مجتمع تجمع کردند. به گفته کارگران هر کدام از آنها ۲۵ یا ۳۰ سال سابقه کار در این مجتمع دارند و دستمزد ماههای مهر، آبان و آذر را طلبکارند. اکنون نیز مدیریت پول کارگران را بالا کشیده و با قلدری میگوید به نی برها حقوق نمیدهیم بروند سراغ کار دیگر مثل کشاورزی و دامداری و مسافرکشی. کارگران به این بساط قلدری و زورگویی اعتراض دارند و خواستار پرداخت فوری طلبهایشان هستند. کارگران نی بر هفت تپه میگویند که مزد آنان سه میلیون تومان است. از مزایای آن زده اند و کار آنا را به پیمانکاری واگذار کرده اند. اکنون به آنها مزد نمیدهند و فقط بیمه آنها را واریز میکنند تا آنها بازنشست شوند. تعداد این کارگران ١٠٥ نفر است.

– روز ٧ دی ٣٠٠ کارگر پیمانکاری حاتمی در معدن چادرملوی یزد با دادن اولتیماتومی یک ماهه به اعتصاب خود خاتمه دادند و به سر کار بازگشستند. این کارگران از هفته قبل در اعتراض به سطح دستمزدها و عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل که کمکی به بهبود مزد پرداختی آنها میشود، وارد اعتصاب شدند. زیر فشار این کارگران در روز هفتم دیماه با حضور کارفرما در جمع آنان و وعده های شفاهی مبنی بر پیگیری مطالباتشان، آنها موقتا به سر کار خود بازگشتند. کارگران یک ماه به مدیریت فرصت داده اند و مقرر شده است که در این یک ماه مدیریت به خواستهای آنان پاسخ دهد. علاوه بر عدم اجرای طرح طبقه بندی مشاغل، این کارگران به عدم تامین سرویس ایاب و ذهاب کارگران که قبلا بخشنامه شده است و قراردادهای برده وار موقت کاری خود اعتراض دارند. خواست فوری  آنها حقوق برابر با کارگران رسمی در برابر کار برابر است.

– روز ٧ دیماه اعتصاب کارگران شهرداری بروجرد در اعتراض  به انتقال به بخش نظافت شهری ادامه یافت. تعداد این کارگران ٣٦٠ نفر است که در سالهای گذشته به بخش اداری انتقال پیدا کرده بودند و شهرداری دوباره قصد بازگرداندن آنها به نظافت شهری آنهم با قراردادهای موقت و پیمانی را دارد و کارگران حاضر به انجام این کار نیستند.

-بیش از2هزار کارگر پروژه های راهسازی و سدسازی در استان خراسان شمالی با معضل تعویق پرداخت دستمزدهایشان روبرویند. زمزمه های به راه افتادن اعتصاب سراسری در میان این کارگران بالا گرفته است. روز ٧ دی معاون اداره کار خراسان از طلب ١٧٠٠ میلیارد ریالی این کارگران  از پیمانکاران که بیشترین آن مربوط به بخش راهسازی است، خبر داد. نپرداختن دستمزدها بخشی از چپاول سیستم دزدسالار حاکم است و سالهاست در بخشهای مختلف جریان دارد و کارگران با اعتصاب و مبارزه باید دستمزد توافق شده خود را از حلقوم دزدان حاکم بیرون بکشند.   

پیش بسوی شوراها

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٢ دیماه ٩٨،  ٢٣ دسامبر ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲ با …