اطلاعیه خبری:تجمع اعتراضی کارگران هپکو، و سه خبر دیگر کارگری

روز چهارشنبه 4 دی برای دومین بار در هفته جاری، کارگران هپکو در اعتراض به عدم پرداخت دوماه دستمزد،  بلاتکلیفی وضعیت سهام کارخانه و دزدی های پشت پرده و به خطر افتادن شغل و معیشتشان و خلف وعده های داده شده  در مقابل استانداری مرکزی تجمع کردند.  تجمع قبلی کارگران در دوم دیماه بود. کارگران میگویند که این وضعیت باعث شده که نتوانند مایحتاج روزانه زندگیشان را تامین کنند و از عهده پرداخت کرایه منزل و هزینه های گوناگون زندگیشان برنمی آیند.

– زیر فشار اعتراضات بازنشستگان و تجمع دوم دیماه آنان و اولتیماتوم بازنشستگان به ادامه اعتراضاتشان برای پیگیری خواستهای خود، روز سوم دیماه معاون امور اقتصادی وزارت اعلام کرد که حدود ۶۰ درصد بودجه امور رفاهی یعنی ۸۵ هزار میلیارد تومان به صندوق‌های بازنشستگی اختصاص خواهد یافت. بازنشستگان خواستار افزایش حقوقها به بالای خط فقر هشت میلیونی، درمان رایگان برای همه، تحصیل رایگان برای همه کودکان، تامین مسکن مناسب برای همه و پایان دادن به اختلاسها و داشتن یک زندگی انسانی هستند. بازنشستگان به امنیتی کردن مبارزاتشان و سرکوبگری های حکومت اعتراض داشته و در تجمع دیماه با در دست گرفتن عکس هایی از جانباختگان خیزش آبان ماه اعتراض خود را به جنایات حکومت اعلام داشتند. شورای بازنشستگان ایران طی بیانیه ای از گرامیداشت یاد جانباختگان آبانماه در پنجم دیماه اعلام حمایت کرده است.

– با بلند شدن زمزمه های اعتصاب سراسری بخاطر تعویق پرداخت دستمزدها  و قرارداد برده وار موقت کاری در میان کارگران خطوط راه آهن، روز چهارم دیماه یکماه از دو ماه حقوق معوقه کارگران فنی تراورس پرداخت شد. این کارگران در حال حاضر دو ماه دیگر دستمزد و حق بیمه خود را طلب دارند. این در حالیست که از حدود یکسال قبل حق لباس و کفش کار نیز به آنها پرداخت نشده است. قراردادهای این کارگران موقت است و هر یکماه یکبار تمدید میشود. همچنین کارگران ابنیه فنی راه آهن ناحیه اراک، با پرداخت حق بیمه ماههای شهریور و مهر آبان، خواهان پرداخت دستمزدهای پرداخت نشده شهریور و مهرماه خود و تامین کفش و لباس کار هستند. در حال حاضر به این کارگران لباس و کفش کار داده نمیشود و آنها بدون ایمنی لازم مشغول کارند.

.- روز چهارم دیماه کارگران شهرداری مریوان در اعتراض به تعویق پرداخت هشت ماه دستمزد دست به اعتصاب زدند و از جمع کردن زباله ها خودداری کردند.  

پیش بسوی شوراها

پیش بسوی اعتصابات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٥ دیماه ٩٨،  ٢٦ دسامبر ٢٠١٩

اینرا هم بخوانید

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲

فراخوان به اعتصاب کارگران و کارکنان نگهداری خط و ابنیه فنی راه آهن  شمال۲ با …