اطلاعیه خبری شماره ۱ در باره دیدار مهندسی شده سفرای خارجی از زندان اوین.سفارت سوئد در تهران جواب می دهد!

اطلاعیه خبری شماره ۱ در باره دیدار مهندسی شده سفرای خارجی از زندان اوین

سفارت سوئد در تهران جواب می دهد!

در پی دیدار سفرای خارجی از زندان اوین که از سوی مقامات قضایی جمهوری اسلامی مهندسی شده بود، کمیته بین المللی علیه اعدام و کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی تصمیم گرفت که به شماری از این سفیران نامه بنویسد و نظر رسمی آنها را جویا شود.

در همین راستا ضرغام اسدی فعال این دو کمیته یک نامه به سفارت سوئد در تهران نوشت و ضمن برشمردن اهداف رژیم از برگزاری چنین دیدارهایی و تلاش جمهوری اسلامی برای پوشاندن چهره جنایتکار خود در واکنش به فشارهای بین المللی، از آنها پرسید که آیا سفیر سوئد در ایران در این دیدار شرکت داشته است یا نه؟

“پر لینر”- Per Linnér- منشی اول سفارت سوئد در ایران در پاسخ به این سئوال تایید کرد که سفیر سوئد در تهران در این دیدار مشارکت داشته است. سفارت سوئد در ایران در پاسخ نوشته است:
” سفارت سوئد فعالانه برای جمع آوری اطلاعات در زمینه حقوق بشر در ایران تلاش می کند و دیدار از زندان اوین اقدامی در این جهت و امکانی برای طرح سئوالات انتقادی بود.
سفارت سوئد در ایران بخوبی از شرایط نامساعد زندان اوین آگاه است. همچنین ما می دانیم که در اوین افرادی بدون داشتن دادگاه و به دلیل فعالیت سیاسی خود در اسارت نگاه داشته شده اند. سفارت بطور مرتب مسائل حقوق بشر در ایران را با طرف ایرانی خود مطرح می کند.”

پاسخ سفارت سوئد در ایران نشان می دهد که جمهوری اسلامی علیرغم نمایش مذبوحانه خود نتوانسته است در لاپوشانی کردن نقض سیستماتیک آزادیهای سیاسی و مدنی مردم ایران و اوضاع فاجعه آمیز زندانها موفق باشد. با اینحال پاسخ سفارت سوئد از نظر ما بهیچوجه قانع کننده نیست. جمهوری اسلامی سفرای خارجی را به دیدار زندانی برده است که مظهر تمام و کمال وحشیگری جمهوری اسلامی است. جایی که هزاران تن از عزیزترین فرزندان مردم ایران شکنجه و اعدام شده اند. خانواده های زیادی وجود دارند که هنوز از محل دفن عزیزانشان خبر ندارند. سفارت سوئد اگر دلش برای نقض حقوق پایه ای مردم می سوزد باید جنایات و سرکوب های گسترده و بی وقفه جمهوری اسلامی علیه مردم ایران را صریحا و علنا محکوم کند. نه اینکه درگوشی به “طرف ایرانی” خود چیزی بگوید. سیاست درگوشی حرف زدن با جمهوری اسلامی نه فقط کمکی به جلوگیری از سرکوب مردم توسط رژیم نکرده است بلکه حکومت اسلامی با گستاخی تمام سفرا را به بازی گرفته است تا دستهای خونینش را پنهان کند. آیا سفارت سوئد در ایران از تبلیغات کذب و کر کننده جمهوری اسلامی بدنبال این دیدار با خبر نیست و هنوز می خواهد در گوشی اظهار نظر کند؟ چرا سفارت سوئد در ایران همین مواضع اعلام شده در پاسخشان را علنی نمی کند؟

کمیته بین المللی علیه اعدام و کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی پیگیرانه جریان دیدار مهندسی شده سفرای خارجی از زندان اوین را دنبال می کند و گزارش آن را به اطلاع عموم خواهد رساند. ما در پی آن هستیم که حقایق مربوط به نقض حقوق پایه ای مردم ایران و فجایع روزمره در زندانهای حکومت اسلامی ایران را برای جهانیان روشن سازیم. ما می خواهیم که جمهوری اسلامی بدلیل جنایت علیه بشریت و سرکوب مردم ایران محکوم شود و سران آن به پای میز محاکمه کشانده شوند. ما خواستار پایان دادن به اذیت و آزار فعالین سیاسی و مدنی، مدافعین حقوق زنان و کودکان و فعالین کارگری در ایران و آزادی کلیه زندانیان سیاسی هستیم. ما می خواهیم که بساط اعدام در ایران برچیده شود. در ایران محاکمات عادلانه معنایی ندارد. ما می خواهیم با اعزام هیئت‌های بی‌طرف بین‌المللی به ایران مستقیما به شکایات کلیه زندانیان و خانواده‌های‌ آنان رسیدگی شود،از کلیه بازداشتگاهها و همه زندان‌ها بازدید بعمل آید تا جهانیان از حقایق دردناک و جنایات بیشماری که در زندانهای جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد آگاه شوند.

کمیته بین المللی علیه اعدام
کمیته مبارزه برای آزادی زندانیان سیاسی
۱۲ ژوئیه ۲۰۱۷- ۲۱ تیر ۱۳۹۶
ضمیمه: متن سوئدی پاسخ سفارت سوئد در ایران
Tack för ert mail.

Den svenska ambassadören deltog i besöket. Ambassaden arbetar aktivt med att inhämta information om de mänskliga rättigheterna i Iran. Besöket till Evin var ett led i detta arbete och en möjlighet att ställa kritiska frågor.Ambassaden är medveten missförhållanden i Evinfängelset samt att personer sitter frihetsberövade i Evin utan rättegång och på grund av deras politiska arbete. Ambassaden tar regelbundet upp frågor som berör de mänskliga rättigheterna i Iran med iranska interlokutörer.

Vänliga hälsningar,
Per

Per Linnér
First Secretary

Political Affairs
Embassy of Sweden in Tehran

27 Nastaran Street, Boostan

Tehran, Iran

Tel. +98 21 2371 2200

اینرا هم بخوانید

پخش زنده کنگره ۱۳ حزب کمونیست کارگری از تلویزیون کانال جدید

پخش زنده کنگره ۱۳ حزب کمونیست کارگری ایران از تلویزیون کانال جدیدکنگره در روزهای جمعه …