اعتصاب رانندگان کامیون به بیش از ١٥٠ شهر کشیده شد

اطلاعیه شماره ٢: اعتصاب رانندگان کامیون به بیش از ١٥٠ شهر کشیده شد

اعتصاب رانندگان کامیون ادامه دارد و تا امروز ٤ مهر اعتصاب در بیش از ١٥٠ شهر در ٣١ استان جریان دارد. در بیانیه فراخوان به اعتصاب سراسری شورای هماهنگی اعتصاب آنان اعلام شده است که هدف آنان از این اعتراضات صرفا دریافت لاستیک و روغن و قطعات خودرو نیست بلکه اعتراض آنان به گرانی، بیکاری، نداشتن امنیت شغلی، دزدی ها و چپاول ها و تعویق پرداخت حقوقها، و نداشتن حق ایجاد تشکل و وعده های پوچ و توخالی مقامات مسئول است. رانندگان خواستار پایان دادن به کل این بساط ظلم و نابرابری در جامعه شده اند.

رانندگان کامیون و کامیونداران در بیانیه اولین روز اعتصابشان در اول مهر ماه خواستهایشان را در ١٧ بند اعلام کرده اند که افزایش حقوق رانندگان و حقوق بازنشستگان، افزایش قیمت بار به نسبت نرخ تورم، کاهش قیمت لاستیک و لوازم یدکی و خرید آن با نرخ ارز دولتی، ایجاد تسهیلات رفاهی و بهداشتی برای رانندگان در پایانه های شهری و مرزی، حذف دلالان و واسطه‌ها از پایانه‌ها و باربری‌ها، روشن شدن وضع بیمه آنان، امنیت جاده ها و جلوگیری از رشوه خواری ماموران راهنمای و رانندگی و دزدی ها رئوس مهمی از خواستهایشان است.

رژیم اسلامی با توطئه گری و تهدید تلاش های بسیاری کرده است که جلوی گسترش این اعتراضات را بگیرد. در جاهایی مثل اتوبان باغچه در چهل کیلومتری مشهد به منظور مقابله با اعتصاب کامیونداران، اقدام به اسکورت و حفاظت تانکرهای سوخت برای تردد در جاده کرده است. و از این طرق و پاسخ ندادن به خواستهای رانندگان کامیون میکوشد این اعتراضات را به فرسودگی بکشاند. اما آنها با هوشیاری مقابل این توطئه گری ها ایستاده اند، به سراغ همکارانی که هنوز به اعتراض نپیوسته اند رفته و با توضیح اینکه اعتراض بر سر چیست و چرا به زندگی و معیشت آنها و کل مردم مربوط است و بطور مثال خواست جاده های امن به زندگی و امنیت همه مردم مربوط است، سعی در جلب حمایت و همبستگی اجتماعی از مبارزاتشان میکنند. در عین حال رانندگان کامیون در برابر تهدیدات سرکوبگرانه رژیم قاطعانه اعلام کرده اند که محکم می ایستند و تا خواستهایشان پاسخ نگیرد، به مبارزه ادامه خواهند داد.

در رابطه با این اعتراضات موجی از همبستگی در گروههای مدیای اجتماعی بر پا شده است. در حمایت از مبارزات و خواستهای آنان طوفان تویتری به راه افتاده است و تشکلهای مختلف کارگری با پوشش دادن اخبار این اعتراضات و بعضا با بیانیه های خود حمایت کرده اند. اینها همه جلوه های متنوعی از همبستگی هاست. رانندگان در خرداد ماه نیز در ١٧٠ شهر دست به اعتصاب زدند.

اعتصاب قدرتمند رانندگان کامیون و کامیونداران، بدنبال اعتصاب عمومی مردم در کردستان علیه اعدام ها و در متن فضای پر تپش اعتراضی جامعه و اعتراضات گسترده کارگری یک اتفاق سیاسی بسیار مهم است. حزب کمونیست کارگری از خواستهای رانندگان و اعتصاب آنان قاطعانه حمایت و پشتیبانی میکند و همه مردم را به پشتیبانی فعال از این اعتصاب و بازتاب اخبار آن فرا میخواند.

پیش بسوی اعتصابات و اعتراضات سراسری

حزب کمونیست کارگری ایران

٤ مهر ۱۳۹۷، ٢٦ سپتامبر ۲۰۱۸

اینرا هم بخوانید

تجمع بخش های مختلف بازنشستگان در کرمانشاه و چند خبر دیگر

اعتراضات هر روزه بخشهای مختلف بازنشستگان در شهرهای مختلف ادامه دارد. امروز هشتم خردادماه در …