اطلاعیه شماره ٧: در مورد بازداشتی های خوزستان و سناریوی تازه سپاه

با وجود گذشت یک هفته از آغاز موج تازه بازداشت فعالین زن در چند شهر استان خوزستان هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت آنها در دست نیست. به دنبال اعتراضات مردم مناطق آسیب دیده از سیل ویرانگر در جریان بارندگی های اخیر در خوزستان و بالا آمدن فاضلاب های شهری یکی از فعالین اجتماعی “ازهار آلبوغبیش” به همراه دو برادر نوجوان خود در شهر شادگان توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت شدند.
همچنین در نوزدهم آذر ماه نیروهای امنیتی اقدام به بازداشت یک خبرنگار زن بنام “فاطمه تمیمی” در شهرک جراحی ماهشهر نمودند. وی از فعالینی است که در جریان سیل سال گذشته گروههای امداد رسانی برای کمک به مردم سیل زده را سازماندهی کرده و چندین مستند ویدیویی از فقر و فلاکت مردم خوزستان تهیه و منتشر کرده بود. یک روز پس از آن نیروهای امنیتی با یورش به منزل یکی دیگر از فعالین اجتماعی بنام “مریم عامری” در شهر اهواز او را که در تهیه گزارش ها و مستندهای مشکلات مردم خوزستان با فاطمه تمیمی همکاری داشت، بازداشت کردند.

در ادامه این بازداشت ها روز بیست و یکم آذر “زینب سواری” دانشجوی ساکن شهر رفیع به همراه خواهر و برادر کوچکترش دستگیر شدند. او نیز از جمله کسانی بود که در امر سازماندهی کمک رسانی به مردم سیل زده فعالیت داشت. و بالاخره در تازه ترین خبر گفته می شود “فاطمه سواری” معلمی که در اوج بحران کرونا در روستاها و مناطق دورافتاده به تدریس دانش آموزانی که به آموزش آنلاین دسترسی ندارند می پرداخته در شهر هویزه بازداشت شده است.

بنا بر خبرهای دریافتی از اتهامات و محل نگهداری بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست. از این تعداد بازداشتی تنها “فاطمه تمیمی” اجازه یافته تا در دو مکالمه کوتاه خبر سلامتی خود را به خانواده اش بدهد. بر اساس همین خبرها مقامات امنیتی خانواده های بازداشت شدگان را بشدت تحت فشار قرار داده اند تا از رسانه ای شدن بیشتر موضوع جلوگیری نمایند و به آنها ‘گفته شده است که بگویند بازداشتی ها با اتهامات مالی و پولشویی مواجه هستند. اینگونه فشارها حاکی از پرونده سازیها و پاپوش دوزیها برای دستگیر شدگان است. این گونه پرونده سازیها همواره ابزاری بوده برای فشار گذاشتن و حتی گرفتن اعترافات اجباری از آنها برای دست داشتن در اقداماتی که به آنها مربوط نیست.
دستگیرشدگان اخیر در خوزستان همگی از فعالین فرهنگی و اجتماعی در شهرهای خود بوده و مانند بسیاری از مردم در شرایط سخت معیشتی گذران زندگی می کنند.
تجربه ثابت کرده است که سکوت خانواده های بازداشت شدگان در زیر فشار نیروهای امنیتی حکومت و عدم واکنش به موقع آنها نسبت به توطئه گری های آنان سبب خواهد شد تا نظام اسلامی حاکم که در شکنجه و گرفتن اعترافات تلویزیونی اجباری سابقه ننگین دارد، بتواند زمینه را برای صدور احکام سنگین زندان برای آنها فراهم سازد. در برابر چنین تشبثاتی باید هوشیار بود. وظیفه خانواده هاست که با رسانه ای کردن اخبار مربوط به وضعیت عزیزان دربندشان وعلت واقعی بازداشت و دستگیری آنان، با جلب همبستگی مردمی با بازداشت شدگان که بخاطر مبارزاتی که داشته اند، در زندانند، هر گونه توطئه گری ای علیه دستگیرشدگان را خنثی کنند.

خوزستان یک کانون داغ اعتراضات مردمی است. سپاه با بهانه کمک به مردم خوزستان مزدوران زیادی را وارد این استان کرده و با گسترش دستگیری ها از جمله بازداشت فعالین اجتماعی میکوشد این فضای اعتراضی را عقب بزند. نباید اجازه داد. باید وسیعا به بازداشت ها و دستگیری ها اعتراض کرد.
لازم است خانواده های بازداشت شدگان یکصدا و متحدانه با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار آزادی فوری عزیزان خود شوند. فراخوان ما به مردم و همه فعالین اجتماعی در خوزستان نیز اینست که در کنار خانواده های بازداشت شدگان بایستند و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط تمامی دستگیرشوندگان بشوند.


کمیته سازمانده حزب کمونیست کارگری- واحد خوزستان
٢٥ آذر ٩٩، ١٥ دسامبر٢٠٢٠

اینرا هم بخوانید

اطلاعیه حزب کمونیست کارگری به مناسبت درگذشت حسین مرادبیگی 

مطلع شدیم که با نهایت تاسف رفیق حسین مرادبیگی (حه‌مه سور)، از مبارزان و کمونیست‌های …