اعتراضات بازنشستگان، اعتراض اپراتورهای برق، و یک خبر دیگر.راهپیمایی مردم در سقز علیه حملات شیمیایی به مدارس 

خیزش های مردمی: اطلاعیه شماره ۳۷۹:اعتراضات بازنشستگان، اعتراض اپراتورهای برق، و یک خبر دیگر.راهپیمایی مردم در سقز علیه حملات شیمیایی به مدارس 

امروز بیستم فروردین بخش های مختلف بازنشستگان در اعتراض به گرانی و تورم و وضع بد معیشتی و مصوبه مزدی ضد انسانی، در شهرهای مختلفی چون شوش، اهواز، قزوین، شوشتر، کرمانشاه، و تهران تجمع و اعتراض کردند. در اهواز بازنشستگان معترض با سر دادن شعارهای اعتراضی و راهپیمایی در سطح شهر، توجه و حمایت مردم را به خود جلب کرده بودند. در شوش تعدادی از کارگران نیشکر هفت تپه نیز در اعتراض به مصوبه شورایعالی کار همراه با بازنشستگان تجمع داشتند و جمعیت به بیش از 300 نفر میرسید. بنابر گزارشات در تهران و کرج نیروهای سرکوب مانع تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی شدند.

 در این روز همچنین بازنشستگان مخابرات در تهران،  یزد،  کرمانشاه، قم، اصفهان، سنندج، تبریز، اراک، مریوان، اهواز، همدان، خرم آباد، مشهد و بانه بار دیگر تجمع کردند و پیگیر مطالباتشان شدند. اعتراض به تبعیض وعدم پرداخت مطالبات یک موضوع اعتراض بازنشستگان مخابرات است . همچنین امروز بازنشستگان فولاد در اصفهان در خیابان نشاط و همچنین در تهران تجمع کرده بودند.  خواستهای فوری اعلام شده بازنشستگان مخابرات عبارتند از: پرداخت کامل معوقات سال ۱۴۰۰ ، حفظ ماهیت فولادی با تغییر مفاد پیش نویس اساسنامه صندوق، تکمیل همسان سازی بر مبنای ویژگیهای شاغل فولادی، رفع مغایرتهای قانونی در صندوق فولاد، قبل از تعیین هر چشم اندازی برای صندوق فولاد، و بازگشت جایگاه واقعی صندوق فولاد  در برنامه هفتم توسعه. امروز بازنشستگان زغال سنگ البرز مرکزی در قائم شهر نیز تجمع داشتند. 

بخش های مختلف بازنشستگان دردهای مشترکی دارند . اجرای همسان سازی و افزایش سطح آن به بالای نرخ سبد هزینه که امروز سی میلیون است، درمان و تحصیل رایگان، پایان دادن به اختلاسها و دزدی ها، و پایان دادن به امنیتی کردن مبارزات از جمله خواستهایی است که بازنشستگان بارها در تجمعاتشان بر آنها تاکید کرده اند. این خواستها امروز نیز در بنرهایی که بازنشستگان در دست داشتند بازتاب داشت. در اعتراضات امروز بازنشستگان از جمله شعار میدادند:” گرانی تورم بلای جان مردم”، “نه مجلس نه دولت نیستند به فکر مردم”،  “فقط کف خیابون بدست میاد حقمون”، و “مصوبه ساختگی ملغی باید گردد”، “بازنشسته داد بزن، حقتو فریاد بزن”، “دولت ورشکسته، دشمن بازنشسته”، “رییسی بی عرضه، برگرد برو تو حوزه”، “فریاد، فریاد از اینهمه بیداد”.

علاوه بر بازنشستگان امروز اپراتورهای برق منطقه ای در اهواز در مقابل استانداری خوزستان  در اعتراض به سطح نازل حقوقها، فشار سنگین کاری و اضافه کاری های اجباری تجمع داشتند. آنها در تجمع امروز خود خواستار پرداخت فوری مطالبات خود از جمله پاداش سال ۱۴۰۱، اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و لغو اجرای تبصره‌ی ماده ۱۲۴ قانون مدیریت خدمات کشوری برای خود شدند. به گفته این کارگران طرح طبقه مشاغل که میتواند اندکی بر مزد ناچیز آنها بیفزاید چهار سال تمام است  که به نتیجه نرسیده و معلق مانده است. بر اساس تبصره ماده ۱۲۴ قانون خدمات مدیریت کشوری حقوق کارگران وزارتخانه نباید بیش از یک دوم حقوق کارمندان باشد و کارگران خواهان لغو این قانون هستند. اصلاح نوبت‌کاری و شیفت‌کاری دو خواست فوری دیگر این کارگران است. همچنین در روز ۱۹ فروردین کارگران شرکت پارا پلاستیک واقع در شهرستان جلفا  در اعتراض به پرداخت نشدن معوقات مزدی و حق اضافه کاری خود مقابل ساختمان شرکت تجمع داشتند. اعتصابات سراسری یک گام مهم در تقویت اعتراضات مردمی در سطح خیابان و پیشروی انقلاب است.

آخرین خبر مورد حمله شیمیایی قرار گرفتن دانش آموزان مدارس دخترانه‌ی سمیه و معراج در سقز و دانش آموزان راهنمایی مدرسه بهمنی و چمران در سنندج توسط حکومتیان است. در اثر این حمله شماری از دانش آموزان به بیمارستان منتقل شدند . در سقز مقابل  بیمارستان مردم و خانواده های دانش آموزان با حمله نیروهای سرکوبگر روبرو شدند. مردم خشمگین نیز با مسدود کردن  خیابان‌ها مقابل نیروهای سرکوبگر صف‌آرایی کرده و دست به راهپیمایی زدند. آخرین خبرها از تیراندازی نیروهای سرکوبگر به سمت مردم حکایت می‌کند.

حزب کمونیست کارگری ایران

۲۰ فروردین ۱۴۰۲،  ۹ آپریل ۲۰۲۳

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …