اعتراضات به مرگ جورج فلوید؛واکنش ترامپ

یکی از افسران سابق پلیس مینیاپولیس که در جریان کشته شدن جورج فلوید، مرد غیرمسلح سیاه‌پوست حضور داشت بازداشت شده است.

درک شووین یکی از چهار افسر پلیسی است که در پی مرگ جورج فلوید از نیروی پلیس مینیاپولیس اخراج شده بود. او پس از بازداشت رسما به قتل متهم شد.

او همان افسری است که در ویدیو مربوط به مرگ جورج فلوید در حالی دیده می شود که زانوی خود را روی گردن آقای فلوید گذاشته است.آن طور که گزارش شده او اکنون به اتهام قتل درجه سه روبروست.

جورج فلوید ۴۶ ساله روز دوشنبه جان باخت. در فیلمی که از صحنه مرگ او وجود دارد، جورج فلوید در حالی که به سختی نفس می‌کشد، به پلیس سفیدپوستی که زانویش را روی گردن او گذاشته و فشار می‌دهد، می‌گوید: “نمی‌توانم نفس بکشم.”

مرگ جورج فلوید و انتشار ویدیویی که نحوه مرگ او را نشان می‌دهد دردو روز گذشته موجی از اعتراضات گسترده و خشن را در مینیاپولیس به راه انداخته است به طوری که شب گذشته معترضان یک پاسگاه پلیس را به آتش کشیدند و با ماموران ضدشورش درگیر شدند.

امروز، جمعه ۲۹ مه، دونالد ترامپ از دستور اعزام گارد ملی برای کنترل اوضاع خبر داد و در توییتی که شبکه اجتماعی توییتر آن را با هشدار ترویج خشونت برچسب زد، از خشن شدن اعتراضات در مینیاپولیس انتقاد کرد.

ترامپ در یک توییت نوشته بود که “اراذل و اوباش” در حال اهانت به یاد و خاطره جورج فلوید هستند و او نیروهای گارد ملی آمریکا را به این شهر می‌فرستد.

او در ادامه در توییتی دوم این عبارت را آورده بود که “وقتی غارت‎ها شروع شود، تیراندازی هم آغاز می‌شود.”توییت دوم به وسیله توییتر به دلیل “ستایش خشونت” از دید کاربران پنهان شده بود.

قتل جورج فلوید به خشم طولانی مدتی دامن زده که بر سر کشتن آمریکایی‌های آفریقایی تبار به دست ماموران پلیس آمریکا وجود دارد.

بنابر آیین‌نامه پلیس مینیاپولیس، افسران پلیس اجازه دارند برای کنترل بازداشت‌شدگان از زانوی خود استفاده کنند اما این کار باید به طوری صورت گیرد که هیچ خللی برای مجرای تنفسی فرد بازداشت شدم به وجود نیاورد.

تیم والز، فرماندار ایالت مینه‌سوتا دستور اعزام نیروهای گارد ملی را صادر کرده و گفته است چنین کاری به درخواست شهرداران مینیاپولیس و شهر سنت پل صورت می‌گیرد. او همچنین “وضعیت اضطراری” در شهر اعلام کرده است.

فرماندار مینه‌سوتا گفته است “غارت، خرابکاری و آتش‌زدن” در شهر باعث وارد شدن خسارات به بسیاری از کسب و کارها شده که برخی از آنها متعلق به اقلیت‌ها بوده است.

او در بیانیه‌ای از معترضان خواسته مسالمت‌آمیز باقی بمانند و گفته است “مرگ جورج فلوید باید به عدالت و تغییر و تحول در ساختار منجر شود، نه به مرگ و نابودی بیشتر.”

شهردار مینیاپولیس خواهان اعلام جرم علیه پلیسی شده که در فیلم ویدیویی منتشر شده دیده می‌شود.

طبق گزارش‌ها، هر سال بیش از هزار نفر به دست پلیس آمریکا کشته می‌شوند و بیشتر کسانی که کشته می‌شوند، سیاه‌پوست هستند.

اوباما، رییس‌جمهور پیشین آمریکا، درباره مرگ جورج فلوید، آمریکایی آفریقایی‌تبار به دست نیروی پلیس، بیانیه‌ای منتشر کرده است. او از مقام‌های مینه‌سوتا خواسته درباره مرگ این فرد غیرمسلح تحقیقات کاملی انجام دهند.

آقای اوباما گفت: همه آرزو دارند که با رفتن ویروس کرونا “زندگی به حالت عادی بازگردد” اما باید به خاطر آورد که برای میلیون‌ها آمریکایی، رفتار تبعیض‌آمیز به شکلی دردآور و فاجعه‌آمیز “عادی” شده است؛ چه این رفتار تبعیض‌آمیز در سیستم بهداشت و درمان باشد، چه سیستم قضایی، یا دویدن در گوشه خیابان، یا تماشای پرنده‌ها در پارک.

باراک اوباما گفته در سال ۲۰۲۰ چنین چیزی در آمریکا نباید “عادی” تلقی شود: “اگر بخواهیم فرزندان ما در جامعه‌ای با معیارهای عالی زندگی کنند، ما باید بهتر از این باشیم.”بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …