اعتراضات عراق؛ افزایش شمار کشته شدگان، معترضان دوباره تجمع کردند

اعتراض‌ها در پایتخت عراق به دومین روز متوالی رسید. گزارش‌ها حاکی از درگیری نیروهای امنیتی با معترضان است. این اعتراض‌ها به شهرهای دیگر عراق هم رسیده است.

به گزارش تلویزیون الشرقیه در لندن به نقل از شاهدان عینی، معترضان در محله‌های الشعب، البلدیه، الزعفرانیه و الحسینیه در بغداد گردهم آمدند. با این همه نیروهای امنیتی مسیرهای منتهی به میدان تحریر را مسدود کرده‌اند.

در دومین روز این تظاهرات، معترضان به آتش زدن لاستیک خودرو دست زدند و جمعی از آنان هم خواستار کناره‌گیری دولت شدند.

همزمان تجمع‌های کوچکی هم در شهر شمالی کرکوک و استان شرقی دیاله گزارش شده است.

تجمع دوباره معترضان به دولت در حالی است که به گفته فاضل الغراوی، از اعضای کمیسیون عالی حقوق بشر عراق شمار کشته شدگان تظاهرات روز سه شنبه در شهرهای مختلف عراق به سه تن افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه منابع امنیتی مرگ سومین جان باخته در این تظاهرات را بر اثر شدت جراحات عنوان کرده‌اند.

دیروز (سه‌شنبه اول اکتبر) در پی اعتراضات ضد دولتی، نیروهای امنیتی برای متفرق کردن جمعیت از گلوله جنگی و گاز اشک‌آور استفاده کردند.

تکرار خواسته‌های بی‌پاسخ در بغداد

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق شب گذشته اعلام کرد که “تحقیقاتی حرفه” برای شناخت ریشه این حوادث آغاز شده است.

دیروز هزاران تن از شهروندان بغداد در نزدیکی منطقه حفاظت شده یا سبز در اعتراض به بی‌کاری، خدمات عمومی ناکافی و فساد تظاهرات کردند.منطقه سبز محدوده‌ای در بغداد است که ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها در آن واقع شده و از آن به شدت محافظت می‌شود.

این تظاهرات پاسخی بود به فراخوان‌هایی اینترنتی در نخستین سالگرد دولت عادل عبدالمهدی.در تظاهرات دیروز خواسته‌هایی که سال گذشته مطرح شده بود تکرار شد.

پس از حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا به عراق در سال ٢٠٠٣ که به سقوط حکومت صدام حسین منتهی شد، این کشور دائم گرفتار ناآرامی، انفجار، درگیری نیروهای شبه نظامی، جنگ داخلی و همچنین ظهور داعش بوده که چند سال بخش‌های بزرگی از خاک عراق را در اشغال داشت.به گفته نهاد شفافیت بین‌الملل که کشورها را از نظر فساد مالی رده‌بندی می‌کند عراق دوازدهمین کشور دنیا از نظر فساد مالی و اداری است.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه در حال از بین رفتن است! معیشت اساتید را تامین کنید!

وبسایت حکومتی« شفقنا» به نقل از آیت الله فاضل لنکرانی: «امید» در میان اساتید حوزه …