بازداشت 1400 نفر دراعتراضات فرانسه

رادیو فردا:ادوارد فیلیپ، نخست‌وزیر فرانسه خواستار انجام دور تازه‌ای از مذاکرات با رهبران معترضن موسوم به «جلیقه زردها» شده‌است؛ شمار بازداشت‌شدگان اعتراضات خشونت‌بار به حدود ۱۴۰۰ تن رسیده‌است.

آقای فیلیپ ۱۷ آذر ماه در بیانیه‌ای که از شبکه‌های تلویزیونی پخش شده گفته است «گفت‌وگو آغاز شده و باید ادامه پیدا کند». او در عین حال وعده داده است به نگرانی‌ها و اعتراضات به بالا بودن هزینه زندگی رسیدگی خواهد شد.

نخست وزیر فرانسه گفته است «رئیس‌جمهوری [امانوئل مکرون] سخن خواهد گفت و تدابیری را پیشنهاد خواهد کرد که در گفت‌وگو [با معترضان] جای خواهد گرفت».

این تازه‌ترین واکنش یک مقام عالی دولت فرانسه به ادامه اعتراضاتی‌ست که طی ساعت‌های گذشته ده‌ها زخمی و صدها بازداشتی برجای گذاشته‌است.

راهپیمایی و اعتراضات از چند هفته پیش، و ابتدا در اعتراض به تاثیر افزایش مالیات سوخت بر هزینه زندگی خانواده‌های کم درآمد آغاز شد.

طولی نکشید که خواسته‌های معترضان گسترش یافت و به مواردی مانند کاهش مالیات، افزایش دستمزد، انرژی ارزان‌تر، بازنشستگی بهتر و حتی کناره‌گیری امانوئل مکرون رسید.

این اعتراضات در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه جریان دارد و در مواردی به خشونت کشیده شده‌است.

روز شنبه شماری نزدیک به ۱۲۵ هزار تن از معترضان که به «جلیقه زردها» موسوم شده‌اند به خیابان‌ها آمدند؛ در مقابل نیروهای پلیس، به پرتاب گاز اشک‌آور و حتی شلیک گلوله‌های پلاستیکی متوسل شده‌اند.

پس از آن‌که گروهی از معترضان به طاق پیروزی (بنای معروف میدان شار دوگل در پاریس) خسارت‌هایی وارد کردند، دولت، موزه لور، برج ایفل و برخی دیگر از مراکز معروف در میان گردشگران را برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، تعطیل کرد.

روز شنبه نیز نیروهای پلیس برای جلوگیری از حرکت معترضان به کاخ ریاست‌جمهوری دست به پرتاب گاز اشک‌آور زدند.امانوئل مکرون هفته پیش اعلام کرد که افزایش بهای سوخت را لغو می‌کند؛ یعنی موضوعی که در واقع آغازگر اعتراضات بود، اما اعتراضات ادامه پیدا کرده‌است.

***************

یورونیوز:در  چهارمین هفته اعتراضات به سیاست‌های اقتصادی دولت امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه و همزمان با چهارمین تظاهرات جلیقه زردها در پاریس، پلیس این کشور بیش از هزار نفر را بازداشت کرد.

فرمانداری پاریس اعلام کرد که در تظاهرات روز شنبه ۵۵ نفر مجروح شدند. از این تعداد سه نفر مامور پلیس بودند.

از ساعت دو بعد از ظهر، هزاران نفر از هواداران حفاظت محیط زیست نیز در بخش دیگری از مرکز پاریس تظاهرات کردند. شماری از تظاهرکنندگان زیست‌بوم گرا شعار می‌دادند: «جلیقه زرد، جلیقه زرد، درد مشترک را فریاد می‌زنند.»

در پاریس دست‌کم ۱۲۷ مورد از بازداشت‌ها پیش از آغاز تظاهرات بوده است.

کریستف کاستانر، وزیر کشور فرانسه شمار تظاهر کنندگان در پاریس را ۸ هزار نفر اعلام کرد. به گفته وی ۳۱ هزار نفر در سراسر فرانسه در تجمع‌های روز شنبه ۸ دسامبر شرکت کرده‌اند.

در پاریس و بسیاری دیگر از شهرهای فرانسه تظاهرکنندگان در اعتراض به بازداشت دانش آموزان در حومه پایتخت، با دست‌های حلقه کرده پشت سر، جلوی نیروهای پلیس زانو می‌زنند.

پلیس در خیابان شانزه‌ لیزه پاریس با شلیک گاز اشک آور و استفاده از ماشین آب‌پاش، تظاهرکنندگان را متفرق می‌کند.

بسیاری از معترضان بین طاق نصرت و ضلع شمالی خیابان شانزه‌لیزه محاصره شده‌اند.

معترضان عمدتا پس از خواندن سرود ملی فرانسه شعار می‌دهند: «ماکرون، استعفا».

فرمانداری پاریس اعلام کرد بازداشت شدگان به سلاح سرد از جمله چوب بیسبال و توپ فلزی پتانک مجهز بودند.

بیش از ۵ هزار مامور پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگان به خیابان‌های مرکزی پاریس اعزام شدند.

فروشگاه‌های خیابان شانزه‌ لیزه از شامگاه جمعه با سپرهای چوبی محصور شده‌اند.

خیابان‌های منتهی به کاخ الیزه، اقامتگاه ریاست جمهوری با خودروهای زرهی و حضور صدها مامور پلیس مسدود شده است. تظاهرکنندگان در ورودی یکی از این خیابان‌ها به شدت با پلیس درگیر شدند.

از واپسین ساعات شامگاه جمعه خودروهای زرهی ژاندارمری طاق نصرت در بخش شمالی خیابان شانزه لیزه را محاصره کردند.

به نظر می‌رسد با توجه به حضور گسترده و تغییر تاکتیک پلیس، تظاهرات امروز نسبت به هفته‌های گذشته با خشونت کمتری همراه بوده است.

بیش از ۸۰ هزار مامور پلیس در سراسر فرانسه برای مقابله با تظاهرات جلیقه زردها بسیج شده‌اند.

در ده‌ها منطقه دیگر نیز تظاهرات و بستن جاده‌ها در جریان است. در استان اورین-رون-‌آلپ (به مرکزیت لیون) بزرگراه اصلی مسدود شده است. در منطقه پل-میسترال همین استان، بازداشت یکی از رهبران جلیقه زردها به درگیری شدید بین معترضان و پلیس منجر شد.

بسیاری از بزرگراه‌ها و جاده‌های پر تردد فرانسه در شمال و غرب این کشور مسدود است.

تظاهرات در تولوز

هزاران نفر از معترضان به سیاستهای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در شهر تولوز نیز به خیابانها آمدند. پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان به شلیک گاز اشک آور متوسل شد.

در تظاهرات شهر تولوز در جنوب فرانسه هفت نفر مجروح شدند. دستکم ۲۴ نفر نیز از سوی پلیس بازداشت شدند.

بعدازظهر و غروب شنبه تظاهرات در پاریس همچون هفته های گذشته به خشونت گرائید. گروهی از تظاهرکنندگان دست به آتش کشیدم خودروها و حمله به فروشگاهها زدند.

***************

رادیو آلمان:ادامه‌‌ی اعتراضات گسترده در فرانسه

اعتراضات “جلیقه‌زرد‌ها”ی فرانسه بار دیگر اوج گرفت. در پاریس و چند شهر دیگر ده‌ها هزار نفر در اعتراض به سیاست اقتصادی دولت ماکرون به خیابان‌ رفتند. دست‌کم ۷۰۰ نفر دستگیر شدند.

روز شنبه، ۱۷ آذر (۸ دسامبر) بار دیگر معترضان موسوم به “جلیقه‌زرد” اعتراض خود نسبت به سیاست اقتصادی دولت فرانسه را به‌ نمایش گذاشتند. خبرگزاری فرانسه به نقل از مقامات دولتی گزارش داد که تا ظهر شنبه حدود ۳۱ هزار نفر در سراسر فرانسه دست به حرکت‌های اعتراضی زده‌اند.

در چند نقطه‌ی پاریس هزاران تن از معترضان راهپیمایی یا تحصن کردند. به گفته‌ی پلیس پایتخت فرانسه، تنها در حوالی بلوار شانزه‌لیزه یکهزار و ۵۰۰ “جلیقه‌زرد” گرد‌‌آمدند.

ماموران از ساعت‌ها پیش راه‌های منتهی به بلوار را بسته یا کنترل کرده بودند. بیش از پنج هزار مامور پلیس برای کنترل اوضاع در خیابان‌های مرکزی پاریس مستقر شده‌اند.

خیابان‌های منتهی به کاخ الیزه، اقامتگاه ریاست جمهوری هم با خودروهای زرهی بسته شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، شماری از تظاهرکنندگان خواستار اشغال کاخ الیزه شده‌اند.

روز شنبه مغازه‌های شانزه‌لیزه و اماکن گردشگری، از جمله برج ایفل و موزه لوور تعطیل هستند.

شمار دستگیرشدگان در پاریس تا ظهر شنبه ۵۴۸ نفر گزارش شده است. در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که بازداشت‌شدگان سلاح سرد از جمله چوب بیسبال، توپ فلزی پتانک و چکش با خود حمل می‌کرده‌اند.

شعار استعفا

به گزارش خبرگزاری آلمان “جلیقه‌زردها”َ در صدها منطقه‌ی دیگر فرانسه به راهپیمایی و بستن جاده‌ها و خیابان‌ها پرداخته‌اند. اتوبان اصلی A6 در بخش شمالی لیون از ساعت ۵/ ۴ صبح شنبه در اشغال معترضان بوده است.

“جلیقه‌زردها” در تظاهرات مناطق گوناگون شعارهایی علیه رئیس‌جمهور فرانسه سر داده و خواستار استعفای ماکرون شده‌اند.

 

پلیس برای متفرق کردن آنان از گاز اشک آور استفاده کرده است.

در سراسر فرانسه حدود ۸۹ هزار مامور پلیس به خیابا‌ن‌ها اعزام شده‌اند.

دولت فرانسه در واکنش به اعتراضات گسترده “جلیقه زردها” طرح افزایش بهای سوخت را که قرار بود از ابتدای سال ۲۰۱۹ اجرایی شود، لغو کرده و آمادگی خود را برای برآورده‌کردن خواست ناراضیان اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ۷۲ درصد از شهروندان فرانسوی از اعتراضات جلیقه‌زردها حمایت می‌کنند. از آغاز اعتراضات تاکنون چهار نفر کشته و شمار زیادی زخمی شده‌اند.

اینرا هم بخوانید

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل: مرگ رئیسی نباید باعث فراموشی نقض حقوق بشر در ایران شود

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در نامه‌ای سرگشاده تاکید کرد مرگ رئیسی نباید باعث شود نقض …