اعتراض‌هات در بغداد و شهرهای جنوبی عراق ادامه دارد

رادیوآمریکا:اعتراض‌های مردم عراق به وضعیت بیکاری و کمبود خدمات عمومی، به شهرهای جنوبی عمدتا شیعه‌نشین از جمله بغداد، بصره و نجف، گسترش یافته است .

بنا به گزارش‌ها، ارتش عراق برای سرکوب اعتراض‌ها به شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران متوسل شده است.

در بغداد معترضان در میدان تحریر تلاش کردند با عبور از حصاری که منطقه امنیتی موسوم به سبز را جدا می‌کند خود را به ساختمان‌های دولتی برسانند. پلیس برای متفرق کردن معترضان از ماشین‌های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، شماری از معترضان مجروح و عده‌ای از آنها بازداشت شدند.

کمبود آب، برق و خدمات اولیه به موجی از اعتراض‌ها در شهرهای جنوبی عراق، دامن زده است.

در نجف، هزاران معترض با حمل پرچم عراق و پلاکاردهایی راهپیمایی کردند که روی آنها نوشته شده بود، سیاستمداران دولتی دزد هستند.

در بصره، هزاران معترض در مقابل ساختمان‌‌های دولتی تجمع کردند. اعتراض‌ها از هفته قبل از بصره آغاز شد و در ادامه به خشونت گرایید.

دولت عراق خواست‌های معترضان را مشروع خوانده است، اما می‌گوید خرابکاران و آنهایی را که نفوذی می خواند، مسئول به خشونت کشیدن تجمعات مردمی هستند.

به گفته وزارت بهداشت عراق، در اعتراض‌های هفته قبل در بصره دستکم نه نفر کشته و حدود شصت نفر زخمی شدند.

گزارش هیل از مشکلات داخلی عراق

در همین حال، وب سایت هیل در واشنگتن، که مور توجه کاخ سفید و بسیاری از قانونگذاران در آمریکاست در گزارشی ضمن اشاره به موج اعتراض‌های گسترده علیه بیکاری، کمبود آب، برق و زیرساخت ها در جنوب عراق نوشت که دولت عراق به کمک شبه نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران و ارتش آموزش دیده توسط آمریکا، به سرکوب تظاهرات در بغداد اقدام کرده است.

هیل نوشت که اعتراض‌ها در جنوب عراق به آمریکا فرصت داده است با بازنگری در سیاست خود، از دادن چک سفید به بغداد خودداری کند، زیرا دولت عراق در راستای منافع جمهوری اسلامی ایران حرکت می‌کند.

پیشتر، بازرس کل در آمریکا در گزارشی رسمی گفته بود که عوامل مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در گروه موسوم به حشد شعبی یکی از چالش‌های اصلی در مقابل آمریکا در عراق است.

هیل همچنین نوشت که ثبات آینده عراق مورد سئوال است. به موازات اعتراض‌ها در جنوب، در شمال نیز، اقلیم کردستان، صحنه بازگشت بی‌ثباتی شده است .

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …