اعتراض‌های الجزایر؛ هزاران نفر خواستار انقلابی دیگر شدند

روز جمعه، سالگرد استقلال الجزایر با راهپیمایی هزاران معترض همراه شد که خواستار انقلابی جدید در این کشور بودند.

معترضین همچنین با برنامه‌ریزی حکومت برای برپایی انتخابات ریاست جمهوری در ماه آینده مخالفت کردند.تظاهرات روز جمعه یکی از بزرگترین اعتراض‌های الجزایر در ۹ ماه اخیر توصیف شده است.

دولت الجزایر با متوقف کردن خدمات مترو در شهر الجزیره (پایتخت این کشور) تلاش کرد تا از پیوستن گروههای بیشتر به جمع معترضین جلوگیری کند.معترضین شعار می‌دادند: “الجزایر استقلالش را پس گرفت، مردم نیز استقلالشان را پس می‌گیرند.”

معترضین پیشتر در شبکه‌های اجتماعی از شهروندان خواسته بودند تا در روز جمعه و همزمان با شصت و پنجمین سالگرد این کشور به خیابان بیایند.

الجزایر بعد از یک جنگ طولانی و خونبار با استعمارگران فرانسوی، در سال ۱۹۶۲ استقلالش را بازیافت.

روز استقلال در این کشور هر سال گرامی داشته می‌شود.اما امسال همزمان با روز استقلال، حضور پلیس در خیابان‌های پایتخت این کشور مشهود بود. نیروهای پلیس تلاش کردند تا مسیرهای منتهی به مرکز شهر را مسدود کنند.

همچنین به گفته شاهدان عینی، عده‌ای در صبح جمعه دستگیر شدند.اعتراض‌های الجزایر به شکل هفتگی از ۲۲ فوریه (۱۲ بهمن سال گذشته) آغاز شد و در نهایت به کناره‌گیری عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور این کشور منجر شد.

اما حتی استعفای بوتفلیقه نیز موجب نشد تا معترضین خیابان‌ها را ترک کنند. آنها خواستار تغییرات بنیادین در حکومت هستند.

ول نوامبر، سالگرد آغاز جنگ استقلال الجزایر است که در چنین روزی در سال ۱۹۵۴ آغاز شد. الجزایری‌ها موفق شدند که بعد از هشت سال جنگ، استقلالشان را بازیابند. این کشور به مدت ۱۳۲ سال، مستعمره فرانسه بود.

یکی از معترضین پلاکاردی در دست داشت که بر رویش نوشته شده بود: “تاریخ خود را تکرار می‌کند.”

برخی از معترضین در تلاش بودند که با پیوند زدن اعتراضها به روز استقلال، به شکل نمادین از آغاز نبردی تازه برای تغییرات خبر بدهند.

این اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ “حراک” ادامه دارد.در شبکه‌های اجتماعی برخی از شهروندان ویدئوهایی ضبط می‌کنند که در آن رو به دوربین می‌گویند: “من الجزایری و بخشی از حراک هستم.”

به رغم اعتراض‌های شدید خیابانی، دولت الجزایر همچنان بر برپایی انتخابات در روز ۱۲ دسامبر (۱۰ آذر) پافشاری می‌کند.ژنرال احمد قائد صالح، فرمانده ارتش الجزایر نیز روز چهارشنبه از برپایی انتخابات در ماه دسامبر حمایت کرد.

اما معترضین می‌گویند که سیاستمداران دوران بوتفلیقه همچنان در قدرت هستند و در تلاشند تا از طریق انتخابات، کماکان در قدرت بمانند.بی بی سی

اینرا هم بخوانید

ماجرای قرارداد داخلی ١٣میلیارد دلاری در بزرگ‌ترین میدان نفتی مشترک

 اکونگار، دولت ادعا کرده است قرارداد توسعه ۶ میدان نفتی کشور را با مجموعه‌های داخلی …