اعتراض‌ها به نتایج انتخابات در بلاروس

ک نفر در دومین شب اعتراضات در بلاروس پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی الکساندر لوکاشنگو برای ششمین دوره پیاپی کشته شد.

هزاران نفر دوشنبه شب ۱۰ اوت (۲۰ مرداد) به خیابان‌های مینسک پایتخت بلاروس رفتند و شعار داد که لوکاشنکو در انتخابات مقابل رقیبش سوتلانا تیخانووسکایا تقلب کرده است.

طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان گفتند که پلیس از گلوله‌های لاستیکی، نارنجک‌های بی‌حس کننده و گاز اشک‌آور استفاده می‌کرد اما در مقابل تظاهرکنندگان با سنگ و موانع دست ساز با نیروهای پلیس مقابله می‌کردند.

پاول، معترض ۳۴ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «افراد زیادی مخالف لوکاشنکو هستند هدف ما عزل او است. وی شایسته ریاست جمهوری نیست.»

مشخص نیست که سوتلانا تیخانووسکایا رقیب لوکاشنکو که روز یکشنبه در انتخابات اعلام پیروزی کرده بود در چه وضعیتی قرار دارد. وی پس از برگزاری انتخابات از از لوکاشنکو خواسته بود کناره‌گیری کند. برخی نگران امنیت وی هستند.

از سوی دیگر پلیس گفت فردی در اثر انفجار یک وسیله انفجاری در دستش جان باخت.

گرچه روز گذشته یک سازمان حقوق بشری از کشته شدن یک معترض دیگر در نخستین شب اعتراض‌ها خبر داده بود اما مقام‌های رسمی بلاروس تنها مرگ یک نفر در شب دوم اعتراض‌ها را تایید کرده‌اند.

وزارت کشور بلاروس گفت: «یکی از معترضان در تلاش بود تا یک ماده انفجاری را به سمت پلیس پرتاب کند اما این ماده در دستان خودش منفجر شد.»

هنوز از شمار زخمی‌های اعتراض‌های شب دوم اطلاعات رسمی منتشر نشده است.

رقیب لوکاشنکو پیش‌تر گفته بود که برای جلوگیری از «تحریکات» در تظاهرات شرکت نمی‌کند.

سوتلانا تیخانووسکایا، نامزدی که در انتخابات روز یکشنبه شرکت داشت، همسر سرگئی تیخانوفسکی وبلاگ‌نویس منتقد لوكاشنكو است که به دلیل شرکت در یک گردهم‌آیی توسط مقامات بلاروس بازداشت و از شرکت در انتخابات منع شد.یورونیوز

اینرا هم بخوانید

 نیمی از متقاضیان طرح” مسکن ملی” از خانه دار شدن منصرف شدند!

دنیای اقتصاد، روند ثبت‌‌‌نام خانوارهای فاقد مسکن برای مسکن دولتی، آمار جدیدی از «خانه‌‌‌ندارها» را …