اعتراض به دعوت از شهردار تهران به برلین

دردسری که دعوت از پیروز حناچی برای شهردار برلین درست کرد.میشائیل مولر شهردار برلین بابت دعوت از پیروز حناچی شهردار تهران خودش را به دردسر انداخته است. مخالفان یهودی‌ستیزی و سفیر آمریکا در برلین حضور حناچی در برلین را به شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند.

روز جمعه ۱۵ شهریور (۶ سپتامبر) پیروز حناچی شهردار تهران به برلین می‌رود. این دیدار در چارچوب همکاری‌های شهرداری‌های تهران و اروپا  و پس از دیدار حناچی از وین صورت می‌گیرد.گروه‌های یهودی‌، فعالان حقوق همجنس‌گرایان، برخی از نمایندگان اپوزیسیون در سنای برلین و نیز سفیر آمریکا در برلین اما مخالف این دیدار هستند.

به گزارش خبرگزاری آلمان dpa رییس فراکسیون دموکرات مسیحی (حزب آنگلا مرکل) در سنای برلین گفته دعوت از “یک ضدیهود آشکار و مفتخر به ضد یهودیت” غیرقابل تحمل است.ریچارد گرِنِل، سفیر آمریکا در برلین نیز به صراحت خواستار آن شده که یا دعوت از حناچی پس گرفته شود و یا از تهران خواسته شود دست از نقض حقوق بشر بردارد.

گرنل که خود همجنس‌گراست در توییترش نوشته است: «شهردار برلین از شهردار تهران استقبال می‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که با شهردار تهران همکاری می‌کند، خواهان نابودی اسرائيل و پرتاب کردن همجنس‌گرایان از ساختمان است.»

اشاره گرنل به قانونی فقهی است که برای همجنس‌گرایان مجازات پرتاب کردن از بلندی را در نظر گرفته است. بنا بر برخی گزارش‌ها این مجازات تا کنون در چند مورد در ایران اجرا شده است.

روزنامه بیلد نیز به نقل از اولریکه بِکِر، سخنگوی کمپین “بمب را متوقف کنید” که کمپینی طرفدار اسرائیل و مخالف با یهودی‌ستیزی است، نوشته است: «دعوت از شهردار تهران، پیروز حناچی و نیز سفیر ایران در برلین به ساختمان قرمز شهرداری برلین یک سیلی به صورت جامعه ایرانیان در تبعید و همه کسانی است که با یهودی‌ستیزی مبارزه می‌کنند.»

خانم بِکِر، حناچی و فرازنده (سفیر ایران در آلمان) را نمایندگان رژیمی خوانده که اعدام‌های دسته‌جمعی می‌کند و گفته است: «پهن کردن فرش قرمز برای چنین کسانی به معنای پذیرش سیاست بربرگونه این رژیم است. میشائیل مولر (شهردار برلین) اگر به درستی مشورت می‌گرفت باید این دعوت را پس می‌گرفت.»

روزنامه بیلد همچنین با اشاره به اینکه شهردار برلین در ماه ژوئیه پرچم رنگین کمان همجنس‌گرایان را بر فراز ساختمان قرمز شهرداری برلین برافراخت، نوشته است: «حالا  او از کسانی در این ساختمان پذیرایی می‌کند که نمایندگان رژیمی هستند که همجنس‌گرایان را با خشونت تحت تعقیب قرار داده و به قتل می‌رساند. در زندان‌ اوین در شهر تهران علاوه بر زندانیان سیاسی، همجنس‌گرایان مورد شکنجه قرار گرفته و اعدام می‌شوند.»

دفاع سنای برلین از دعوت از حناچی

سنای برلین از دعوت شهردار این شهر از حناچی دفاع کرده و آن را مورد تایید وزات خارجه آلمان دانسته است. کلودیا زوندر، سخنگوی سنای برلین گفته است: «بدیهی است که شهردار برلین از این ملاقات استفاده می‌کند تا بر حق موجودیت اسرائيل و رابطه برلین با اسرائيل تاکید کند.»تهران عضو شبکه کلان شهرهای دنیاست که شهردار برلین مدیر آن است.رادیو آلمان

اینرا هم بخوانید

مخالفت بلینکن با حمله به رفح؛ “پاسخ مثبت” حماس به توافق

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گروه حماس را تنها مانع آتش‌بس در جنگ غزه با …