اعتراض چند روزه کارگران سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان

کارگران سالن مونتاژ ایران خودرو خراسان از اعتراضاتشان از 27 آذر خود خبر دادند. آن‌ها به دلیل افزایش ساعت کاری هر شیفت و خستگی مفرط در اثر کارِ طولانی، در روزهای گذشته برای ساعاتی کار در کارخانه را متوقف کرده‌اند.

کارگران با اشاره به بی‌توجهی کارفرما در افزایش ساعت کاری خود گفتند: کارفرما برای بالا بردن تولید محصولات کارخانه برای کارگرانی که در مشاغل سخت و زیان‌آور هستند هر سه نوبت کاری؛ دو ساعت اضافه‌کاری تعریف کرده است.

به گفته کارگران معترض این شرکت خودروساز ایرانی؛ شاغلان در مشاغل سخت و زیان‌آور به جای ۴۴ ساعت کار هفتگی باید ۳۶ ساعت کار کنند این در حالیست که ما کارگران سالن مونتاژ به جای ۶ ساعت کار روزانه ۸ ساعت کار می‌کنیم.

آن‌ها بیان اینکه قانون‌گذار برای مشاغل سخت و زیان‌آور استثنائات و معافیت‌هایی در نظر گرفته است و کارفرما نیز نمی‌تواند آن‌ها را مجبور به اضافه کاری کند، در ادامه گفتند: همچنین ما کارگران مشاغل سخت و زیان‌آور به جای ۳۰ روز مرخصی، ۳۵ روز مرخصی داریم.

کارگران این شرکت خودروسازی واقع در شهرک صنعتی بین‌آلود با بیان اینکه در ماه‌ها گذشته این شرکت برای افزایش تولید به کارگران فشار مضاعف وارد کرده است، در ادامه افزودند: کار ممتد می‌تواند خطرات وقوع حوادث کار را در کارگاه‌ها افزایش دهد و توجه کارگران به مسائل بهداشتی کارگاه را کم کند.

کارگران این شرکت خودروساز گفتند: حداقل انتظار این بود که در پی شیوع کرونا، کارفرما از زمان ساعاتِ کاری کارگاه‌ها بکاهد. مدیران و سرپرستان داخلی نیز بدون الزامات قانونی حاضر به انجام چنین کاری نیستند.

کارگران ایران خودروی خراسان اظهار داشتند: سرنوشت این واحد تولیدکننده خودرو به اندازه‌ای برایمان مهم است که نمی‌خواهیم هیچ لطمه‌ای به محل کارمان وارد شود. به همین دلیل کارفرما مجاب به رعایت حقوق کارگران است.

آنها در پایان گفتند: در حال حاضر همه کارگران برای توسعه این واحد خودروسازی در منطقه صنعتی بین‌آلود مشغول کار هستند و برخی مسئولان نیز مشغول رایزنی برای حل اختلافات موجود با کارگران هستند.

اینرا هم بخوانید

ادعای دولت رئیسی: تاکنون ۲.۵ میلیون “فرصت شغلی” ایجاد کرده ایم!

*محمد چکشیان، معاون وزیر کار رژیم اخیرا درباره افزایش آمار اشتغال در کشور مدعی شده …