اعتصابات سراسری یک پاسخ محکم به اعدامها- شهلا دانشفر

مندرج در کارگر کمونیست ۷۵۷

انقلاب مردم علیه جمهوری اسلامی در مقطع حساسی قرار گرفته است. اعدام آخرین حربه در دست حکومت است و دارد آنرا علیه مردم به کار میبرد. بدنبال سه روز  حرکت به پیش انقلاب مردم حکومت، یکی از جوانان معترض بنام محسن شکاری را اعدام کرد تا زهر چشمی بگیرد. اما جامعه با فراخوانهای اعتراضی اش و با فریاد هر “یک نفر کشته بشه هزار نفر پشتشه” مقابلش ایستادند. تجمع کردند، در مقابل منزل محسن شمع روشن کردند، در محلات مختلفی از تهران و شهرهای مختلف راهپیمایی و تجمع کردند، در دانشگاهها تجمع کردند و دانشجویان به راهپیمایی خیابان پیوستند. بر پایگاههای بسیج و حوزه های علمیه حکومت کوکتل و آتش زدند و بر تداوم انقلاب پیمان بستند.

در این اعتراضات در شهرهایی کسبه بازار اعتصاب کردند و حتی مراکز کارگری بیشتری به اعتصابات سراسری پیوستند  و علیه حکومت به میدان آمدند. اینبار حکومت مجید رضا رهنورد را در ملاء عام به دار آویخت تا زهر چشم بیشتری بگیرد و شماری بیشتری از بازداشت شدگان نیز  به اعدام محکوم شده اند. اما با پخش خبر اعدام مجید رضا باز خروش جامعه بلند شده است. مردم با فراخوانهای اعتراضی شان قرار و مدار تجمعات اعتراضی را گذاشته و میگویند پاسخ این جنایت را باید در کف خیابان داد.  و برای تجمع در خیابان در تهران ودر سطح سراسری برای روز ۲۱  آذر داده شد. دانش آموزان در منطقه احمدآباد مشهد به خیابان آمدند و شعار دادند:”مجیدرضا رو بردند، جنازه‌شو آوردند.”، در مدرسه ای در شیراز دانش آموزان به خیابان آمدند و شعار دادند ” مجیدرضا خوابیدی ، ما همه بیدار شدیم”، و یک شعار اعتراضی دانشجویان دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد در این رور شعار اعتراضی علیه اعدام مجید رضا بود.

پاسخ دد منشی حکومت  قیام ما مردم است. از فراخوانهای اعتراضی علیه اعدام باید وسیعا حمایت کرد و اعتراضات را در ابعاد گسترده تر تداوم بخشید. همانطور که شعار دادیم و فریاد زدیم “یکنفر اعدام بشه ایران قیامت میشه” امروز این قیامت یا گسترش انقلاب و اعتراضات و اعتصابات را باید برپا کرد و  داخل و خراج را بر سر حکومت اسلامی خراب کرد. در این میان سخن من با کارگران است. با کارگران در نفت و بخش های خدماتی و حمل و نقل و بخش های کلیدی جامعه است. سخن من با معلمان و همه شاغلان در جامعه است. در این شرایط که حکومت اسلامی شمشیرش را بر روی سر کل جامعه میچرخاند اعتصابات سراسری کارگری ابزار مهمی برای سقوط اقتصادی و سیاسی این حکومت است. باید در همه جا و در سطح سراسری اعلام اعتصاب کرد. حکومت با شدت بخشیدن بر تعرضش میخواهد انقلاب را عقب بزند و  نتیجه آن بدون شک تعرض وسیعتر به زندگی و معیشت کل جامعه خواهد بود. نباید اجازه داد. امروز مساله بر سر نجات جان هزاران انسانی است که بازداشت شده و در خطرند. مساله نجات جان فرزندان ماست که ممکن است شکار و قربانی بعدی باشند.

مقابله با این اعدام ها اکنون به نقطه تلقی انقلاب مردم با حکومت تبدیل شده است. اکنون وقت آنست که مستقیما با اعتراض علیه اعدام به میدان آمد. خوشبختانه زمزمه های سر بلند کردن اعتصابات کارگری بلند شده است.   از جمله کارگران رسمی نفت برای روز ۲۶ آذر فراخوان تجمع سراسری بزرگی داده اند. همینطور شنیده میشود که کارگران معادن و پالایشگاههای کل ایران  نیز در تدارک برپایی اعتصاب در روزهای سوم وچهارم و پنجم دی ماه هستند. و اکنون ادمه اعتصاب رانندگان کامیون موجب خلل در کار تولید بسیاری از مراکز تولیدی از جمله خودرو سازیها شده است. در برابر جنایات حکومت امروز نیاز به واکنش سریع است و باید شاهد اعلام اعتصاب از سوی همه بخش های کارگران باشیم.

دو ابراز مهم سازماندهی اعتصابات سراسری

شورای سازماندهی اعتراضات و صندوق های اعتصاب دو ابراز مهم سازماندهی اعتصابات سراسری است. تجربه شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت در برابر چشم ماست.  برای سازماندهی اعتصابی قدرتمند و سراسری این شوراها  را باید سریع در تمام مراکز کارگری و محیط های کار ایجاد کرد. فورا پیج های مخصوص این نهادها را در مدیای اجتماعی باید ایجاد کرد و کارکنان هر بخشی سریعا در این نهادها گرد آیند و برنامه اعتراضات سراسری خود را بریزند. بعلاوه یک معضل مهم بخش عظیمی از کارگران مشکل اقتصادی است. تعویق پرداخت دستمزدها، گرانی ها و بیکاری میلیونی وضع معیشتی کل کارگران را داغان کرده است. با تشکیل صندوق های اعتصاب و با همیاری مردمی میتوان با این مشکل مقابله کرد.

مدتی است که گفتمان  اعتصاب به یک گفتمان سیاسی قوی در جامعه تبدیل شده و همه کس بر اهمیت و مبرمیت آن تاکید دارد. از همین رو شکی نیست که صندوقهای همبستگی با حمایت مردمی در ایران و در جهان روبرو خواهد شد. از جمله بعنوان سخنگوی کمپین برای آزادی کارگران زندانی (Free Them Now) لازمست بار دیگر به اطلاع برسانم که این کمپین صندوقی در حمایت از کارگران اعتصابی و نیز کارگران زندانی در ایران اعلام کرده است که با استقبال خوبی روبرو شده است و تا کنون کمک هایی به آن شده است. پولهای این صندوق در خدمت کمک به اعتصاب کارگران در ایران قرار خواهد گرفت و استقبالهای تا کنونی نشانه اشتیاق مردم به حمایت از اعتصابات سراسری کارگری است. سازماندهی اعتصابات سراسری کارگری از طریق ایجاد شوراهای سازماندهی اعتراضات و صندوق های اعتصاب و اعلام هر چه سریعتر فراخوان به این اعتصابات دست رهبران و فعالین کارگری را میبوسد.  بطور خلاصه اکنون وقت دخالت مستقیم و متشکل کارگران در اعتراضات به شکل اعتصابات سراسری و گسترده است. موانع را میشناسیم. اما رهبران و فعالین کارگری لازم است تلاش جدی ای را برای کنار زدن این موانع و به جریان افتادن اعتصابات گسترده و سراسری به کار گیرند. تاکید من اینست که ما با تمام قدرت در کنارتان هستیم. 

اینرا هم بخوانید

مهاجرت و سودای زندگی بهتر- کارگر کارگاهی- حمید دائمی

کارگر کمونیست ۸۲۶موج گسترده مهاجرت در سال های اخیر نشانی از وضع اسفناک معیشت زندگی …