اعتصاب بازاریان بانه وارد نوزدهمین روز شد‎

رادیو فردا:اعتصاب بازاریان بانه در اعتراض به محدود شدن ورود کالا از مرزها در روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت وارد نوزدهمین روز خود شد و برخی از وب‌سایت‌ها از ادامه فضای امنیتی در این شهر و قطع شدن اینترنت خبر داده‌اند.

محمد محمودی، فعال مدنی و سیاسی در بانه،در مصاحبه با رسول محمود، خبرنگار رادیو فردا در اربیل، می‌گوید که این اعتصاب حداقل تا روز یکشنبه هفته آینده ادامه خواهد یافت.

به گفته آقای محمودی، قرار است هیئت دولت روز یکشنبه به معترضان پاسخ دهد و به همین دلیل این اعتصاب حداقل تا آن روز ادامه خواهد یافت.

وی همچنین گفت: «تاکنون نیروهای انتظامی دخالتی نکرده‌اند و خشونتی به خرج نداده‌اند. مردم خیلی آرام مغازه‌ها را بسته‌اند. البته از دیروز برخی مغازه‌ها دوباره باز شد».

بازاریان تعدادی از دیگر شهرهای استان کردستان از جمله سقز، مریوان، سردشت و پیرانشهر نیز در روزهای گذشته به همراه بازاریان بانه اعتصاب کرده بودند.

برخی رسانه‌های محلی از بازداشت بیش از ۲۰ تن از مغازه‌داران و معترضان خبر داده‌اند. با این حال، این بازداشت‌ها هنوز از سوی مقام‌های قضایی ایران تایید نشده است.

در همین حال حسن امینی، مدیر مدرسه علوم دینی امام بخاری در سنندج، با انتشار بیانیه‌ای ضمن حمایت از معترضان، از دستگیری برخی از آنان و «تهدید دیگران به بازداشت و برخورد شدید» انتقاد کرد.

وب‌سایت خبری «بانه نیوز» خبر داده که از عصر سه‌شنبه اینترنت در تمامی سیم‌‌کارت‌ها و مخابرات شهرستان بانه قطع شده است.

از سویی وب‌سایت «هەنگاو» روز چهارشنبه خبر داده بود که «بیش از ٢٠ خودروی از نیروهای یگان ویژە» از دیگرشهرها به بانه اعزام شده و در ورودی و خروجی‌های شهر نیز «چندین نقطە ایست بازرسی» برپا شده و «تمام رفت و آمدها» کنترل می‌شوند.

اعتصاب بازاریان بانه و برخی از شهرهای استان کردستان در اعتراض به بسته شدن مرزها از روزهای ابتدایی فروردین ماه آغاز شده است.

اجرای طرح «مبادلات مرزی با کارت پیله‌وری» که بستن مرزها به روی کولبران و همچنین افزایش تعرفه‌های گمرکی را به همراه داشت، از نهم اسفند ۹۶ و از بازارچه سیرانبند در بانه، در استان کردستان، آغاز شد.

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز یکشنبه ۲۶ آذر ۹۶ از مصوبه هیئت دولت برای «متوقف شدن کولبری» و ایجاد ۱۵ بازارچه مرزی خبر داده و در عین حال گفته بود که این تصمیم «آثار اجتماعی و امنیتی در پی خواهد داشت».

معترضان اعلام کرده‌اند که بسته شدن معابر کولبری باعث بیکاری کولبران و ایجاد مشکل برای مغازه داران شده است.

تعدادی از نمایندگان استان کردستان درمجلس به اقدام دولت اعتراض کرده‌اند. از جمله رسول حضری، نماینده پیرانشهر، روز چهارشنبه، ۲۹ فروردین، گفته بود که مصوبه دولت مبنی بر «ممنوع شدن کولبری و انسداد مرزها» باعث بی‌کاری «بیش از ۷۰ تا ۸۰ هزار کولبر» شده است.

در این میان، همواره گزارش‌هایی درباره کشته شدن تعدادی از کولبران بر اثر شلیک ماموران مرزی ایران منتشر می‌شود. از جمله در شهریور ماه سال گذشته و در اعتراض به کشته شدن دو کولبر ساکن بانه، اعتراض‌هایی در این شهر و همچنین سنندج انجام شد و تعدادی از تجمع‌کنندگان بازداشت شدند.

در بهمن ماه سال ۹۵ پس از کشته شدن پنج کولبر، ۶۰ فعال ‌مدنی و سیاسی در نامه‌ای از حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، و نمایندگان مجلس خواسته بودند که در کوتاه مدت از خانواده آسیب دیدگان دلجویی و در دراز مدت، برای ایجاد شغل‌های بیشتر در استان‌های غربی ایران اقدام کنند.

اینرا هم بخوانید

آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در تهران

🔴 آزادی معلمان  بازداشت شده در تجمع روز معلم در #تهران 🔸خوشبختانه آقایان #مهدیفراحیشاندیز و …