اعتصاب معلمان جلوه ای درخشان از پیروزی است

دومین اعتصاب سراسری معلمان “شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان”  ٢٢ آبان شروع شده. در کردستان(دیواندره، سقز، سنندج،مریوان و بانه) در دهها مدرسه صدها نفر از معلمان با  استقبال قدرتمندی در اعتصاب شرکت کردند. دانش آموزان و والدین آنها از خواستهای اعتصاب معلمان حمایت کردند.

در ٢٢ و ٢٣ مهر اعتصاب معلمان در کردستان نمونه بود. این اعتصاب باقدرتمندی تمام انجام شد. معلمان در مدارس برای دانش آموزان اهداف اعتصاب و خواستهای اعتصاب را توضیح دادند، و از داشن آموزان خواستند از خواستهایشان حمایت کنند.

خواستهای اعتصابات معلمان طبقاتی و با منافع کارگران و مردم به تنگ آمده از حکومت اسلامی منطبق است. آزادی همکاران و معلمان زندانی، رفع تبعیض، داشتن امنیت شغلی، برخورداری از بیمه فراگیر، مدارس امن و استاندارد علمی و یک نظام آموزشی رایگان برای همگان مهمترین چالشهای اعتراضی ــ مبارزاتی  مردم در سطح سراسری علیه دولت و حکومت اسلامی بوده و هستند، در اعتصابات ٢٢ و٢٣ مهر و در اعتصاب ٢٢  و ٢٣ آیان معلمان پرچم این خواستها را بلند کرده اند.  این خواستها برآمده از جنبش اعتراضی در اشکال اعتضاب و راه پیمایی و میتینگ و سخنرانی است که در ده ها مراکز کارگری و ده ها شهر از شش دی ماه نود و شش، شعله ور شده و میرود تا بساط حاکم حکومت اسلامی را برچیند.

در جنبش مبارزانی و سرنگونی علیه حکومت پهلوی ها، معلمان و اتحادیه های معلمان که بشکل وسیعی در شهرهای کردستان سازماندهی شده بودند، تاثیر و دور مهمی در سیر سرنگونی، ایجاد فضای دموکراتیک و رادیکال و جنبش شورایی اداره شهرها و روستاها را  بر جای گذاشتند. ده نفر از آنها به شخصیتهای مهم اجتماعی مردم تبدیل شدند. در اداره شهرها و شوراهای حاکمیت و بنکه های مردمی حضور فعال و موثری داشتند. بر ایجاد قضای سیاسی و دموکراتیک و مدرن جامعه تاثیر گذار بودند.

اعتصاب قدرتمند معلمان در کردستان نقطه قدرت چپ و سوسیالیسم در کردستان است. خواستهای سراسری و اعتصاب سراسری  خود نیز  ویژگی های  اعتراض و همسرنوشتی طبقاتی کارگران و معلمان در سطح سراسری را تقویت میکند.

 

نسان نودینیان

٢٢ آبان ١٣٩٧

١٣ نوامبر ٢٠١٨

اینرا هم بخوانید

“انتخابات” مضحکه‌ای که همواره رسوا است و شکست می‌خورد! نسان نودینیان

در روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ انتخابات دوازدهمین دوره مجلس اسلامی و هم‌زمان انتخابات ششمین …